لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

«یمن فعالیت گروه‌هاى تروریستى را تحمل نمى‌کند»


ابوبکر الغربی وزیر امور خارجه یمن
ابوبکر الغربی وزیر امور خارجه یمن
پس از آنکه یک گروه اسلام‌گرا در سومالى اعلام کرد، آماده کمک به اعضاى القاعده در یمن است، دولت صنعا تأکید کرده است که فعالیت گروه‌هاى تروریستى را در خاک خود به هیچ رو تحمل نخواهد کرد.

به گزارش رویترز، «ابوبکر القربى» وزیر امور خارجه یمن روز شنبه در این باره به خبرگزارى دولتى یمن گفته است که از موضع‌گیرى اسلام‌گرایان سومالیایى در مورد آمادگى حمایت از القاعده در یمن شگفت زده شده است.

وى افزود: « آنها بهتر است، به جاى تهدید به صدور تروریسم به کشورهاى دیگر، به تثبیت امنیت و ثبات در کشور جنگ زده خود کمک کنند».

گروه اسلام‌گرا و جدایى طلب «الشباب» سومالى روز جمعه اعلام کرده بود، چنانچه ایالات متحده آمریکا دست به حملات نظامى علیه القاعده در یمن بزند، این گروه آماده فرستادن جنگ‌جویان خود به یمن براى کمک به القاعده است.

وزیر امور خارجه یمن در واکنش به این اظهارات گفته است: «یمن فعالیت گروه‌هاى تروریستى را در قلمرو خود تحمل نمى‌کند و آماده مقابله با کسانى است که در صدد بر هم زدن امنیت و ثبات کشور هستند».

گروه تروریستى القاعده به رهبرى اسامه بن‌لادن، شاخه یمن، مسئولیت حمله تروریتسى نافرجام به یک هواپیماى مسافربرى ایالات متحده آمریکا در روز کریسمس را برعهده گرفته است.

این گروه اسلام‌گرا اعلام کرده است، به تلافى حمایت ایالات متحده از دولت یمن دست به این اقدام زده است.

ایالات متحده آمریکا اخیراً حمایت‌هاى آموزشى، اطلاعاتى و تجهیزاتى خود را از ارتش یمن در حمله به پایگاه‌هاى القاعده در این کشور افزایش داده است.

به طورى که بودجه پنتاگون براى مقابله با تروریسم در یمن از ۴.۶ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ به ۶۷ میلیون دلار در سال ۲۰۰۹ افزایش یافته است. این بودجه کمک‌هاى محرمانه و طبقه‌بندى شده ایالات متحده به یمن را شامل نمى‌شود.

از سوى دیگر یک مقام یمنى روز شنبه از پیشنهاد گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا در مورد برگزارى یک نشست بین‌المللى در لندن در روز ۲۸ ژانویه در باره اوضاع جارى در یمن استقبال کرد.

این گفت‌وگوها قرار است به موازات برگزارى یک نشست بین‌المللى در باره اوضاع افغانستان در لندن برگزار شود.

مقام عالى‌رتبه یمنى در این باره به خبرگزارى رسمى یمن، صبا، گفته است: «این اقدام گامى در مسیر درست در جهت تقویت تلاش‌هاى بین‌المللى به منظور حمایت از دولت یمن است».

وى همچنین از مقابله با فقر، بیکارى و بنیادگرایى در کشورهاى در حال توسعه به عنوان راهی موثر برای مقابله با شکل‌گیرى گروه‌هاى تروریستى نام برده است.

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا روز جمعه اوضاع جارى در یمن را به عنوان تهدیدى براى منطقه و جهان دانسته و نسبت به تبدیل شدن این کشور به منطقه‌اى امن براى گروه‌هاى تروریستى هشدار داده بود.

علاوه بر گروه تروریستى القاعده که به طور سنتى حضورى گسترده در یمن دارد، دولت این کشور در مناطق شمالى نیز با شورش شیعیان جدایى طلب حوثى روبه‌رو است، که به تازگى مناطقى از عربستان را نیز به تسخیر خود درآورده بودند.

دولت‌هاى یمن و عربستان، جمهورى اسلامى ایران را به حمایت از شورشیان شیعه در یمن متهم مى‌کنند و چندى پیش نیز دولت یمن از توقیف یک کشتى ایرانى حامل سلاح براى شیعیان این کشور خبر داده بود.
XS
SM
MD
LG