لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

احمدی‌نژاد: اقدام علیه ایران یعنی پاک شدن اسرائیل از جغرافیای سیاسی


محمود احمدی‌نژاد در دیدار از دوحه قطر، ۵ سپتامبر
محمود احمدی‌نژاد در دیدار از دوحه قطر، ۵ سپتامبر
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، روز یک‌شنبه در مورد احتمال حمله آمریکا یا اسرائیل به ایران گفت که هر اقدامی علیه ایران به معنای «پاک شدن» اسرائیل «از جغرافیای سیاسی است».

وی همچنین افزود که «آمریکا و ارتش آن در طول عمرش در هیچ جنگ واقعی وارد نشده‌است» و «زمینه اجرایی» چنین حمله‌ای «در عالم واقع وجود ندارد».

بنا بر گزارش‌ها، وی این مطلب را روز یک‌شنبه در دوحه پایتخت قطر، در یک نشست مشترک خبری با شیخ «حمد بن خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر که کشورش از هم‌پیمانان غرب است بیان کرد.

سخنان آقای احمدی‌نژاد در ادامه واکنش‌های مقام‌های ایرانی به احتمال حمله از سوی اسرائیل و آمریکا به تأسیسات اتمی ایران است.

واکنش‌های مقام‌های ایرانی در این زمینه با صحبت‌های دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، که در روز دهم مرداد گفته بود آمریکا طرحی احتیاطی برای حمله به ایران دارد، شدت گرفته‌است.

محمود احمدی‌نژاد در این نشست خبری در مورد موضوع یک حمله احتمالی از سوی آمریکا به تأسیات ایران گفت: «اولاً هیچ دلیل و استنادی برای برخورد با ایران وجود ندارد و ثانیاً دولت آمریکا قادر نیست علیه ایران اقدام کند، آمریکا و ارتش آن در طول عمرش در هیچ جنگ واقعی وارد نشده‌است».

به گفته رئیس دولت دهم، «آمریکا در کره و ویتنام وارد جنگ نشد» بلکه «کشتار کرد» و «در عراق و افغانستان نیز جنگ جدی رخ نداد».

وی در مورد احتمال حمله از سوی اسرائیل اظهار داشت: «رژیم صهیونیستی در محاسبات ما قرار ندارد و این رژیم رو به اضمحلال و در شرایط سختی می‌باشد و امیدوار است در گفت‌وگوی بی‌حاصل، فرصتی برای ادامه حیات خود بیابد».

محمود احمدی‌نژاد می‌گوید: «اولاً هیچ دلیل و استنادی برای برخورد با ایران وجود ندارد و ثانیاً دولت آمریکا قادر نیست علیه ایران اقدام کند، آمریکا و ارتش آن در طول عمرش در هیچ جنگ واقعی وارد نشده‌است.»
اشاره آقای احمدی‌نژاد به روند جدید تماس‌های مستقیم صلح اسرائیلی– فلسطینی در سطح نخست‌وزیر اسرائیل و رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی است که دور نخست آن پنجشنبه گذشته در واشینگتن برگزار شد و قرار است دور دوم آن، روزهای چهاردهم و پانزدهم سپتامبر، ۲۳ و ۲۴ شهریور، در شرم‌الشیخ مصر برگزار شود.

محمود احمدی‌نژاد، روز جمعه گذشته، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و دیگر مقام‌های فلسطینی را متهم کرد که بدون نمایندگی داشتن از سوی مردم فلسطین، در پی فروش قطعه‌ای از سرزمین خود به «دشمنان» هستند.

این اظهارات باعث تنش لفظی میان مقام‌های ایرانی و فلسطینی شد به‌طوری که نبیل ابوردینه، سخنگوی محمود عباس در بیانیه‌ای روز شنبه اعلام کرد کسی که «منتخب واقعی مردم ایران نیست»، و «نتیجه انتخابات را جعل کرده و با دروغ و فساد در قدرت مانده» حق ندارد که درباره فلسطین، رئیس‌جمهور برگزیده ملت فلسطین و نمایندگان آن سخن بگوید.

ایران نیز روز یکشنبه به این اظهارات واکنش نشان داد و اظهارات این مقام فلسطینی را «نسنجیده»، «توهین‌آمیز» و «خلاف منافع امت اسلامی» خواند.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش در قطر در مورد اسرائیل افزود: «این رژیم وقتی قادر نباشد در جنوب لبنان و غزه کاری به نفع خود انجام دهد به طریق اولی نمی‌تواند علیه ایران کاری کند».

اشاره او به درگیری نظامی اسرائیل در لبنان در سال ۲۰۰۶ و نیز حمله به غزه در سال ۲۰۰۸ است که با هدف تضعیف نیروی حزب‌الله و حماس انجام شده‌بود.

آقای احمدی‌نژاد در بازدید خود از دوحه هم‌چنین بار دیگر رویدادهای تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ در نیویورک را «مشکوک» توصیف کرد و افزود که «چیزی در نیویورک اتفاق افتاد و هنوز هیچ‌کس نمی‌داند مرتکبان اصلی این عمل چه کسانی بودند.»

سفر یک‌روزه محمود احمدی‌نژاد به قطر به دعوت رسمی شیخ «حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر دولت قطر صورت گرفت.

در این سفر، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه، اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس‌دفتر ریاست‌جمهوری و گروهی دیگر از مقام‌های ارشد ایران، محمود احمدی‌نژاد را همراهی می‌کردند.
XS
SM
MD
LG