لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

چین: اعطای نوبل به لیو «شرم‌آور» است؛ اوباما: لیو را آزاد کنید


هشتم اکتبر ۲۰۱۰، تظاهرات در هنگ‌کنگ برای آزادی لیو شیائوبو، ناراضی سیاسی چینی
هشتم اکتبر ۲۰۱۰، تظاهرات در هنگ‌کنگ برای آزادی لیو شیائوبو، ناراضی سیاسی چینی
در حالی که چین در واکنش به دریافت جایزه صلح نوبل امسال توسط لیو شیائوبو، ناراضی سیاسی چینی، این اقدام کمیته نوبل را «شرم‌آور» خوانده، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، که خود سال گذشته این جایزه را برد از دولت چین خواست تا آقای لیو را آزاد کند.

این درخواست در حالی ابراز می‌شود که گزارش‌ها حاکی از فشار بیشتر مقام‌های چینی بر لیو شیائوبو و تبعید همسر او از پکن به نقطه‌ای در شمال شرقی این کشور است.

در پی خبر اختصاص جایزه صلح نوبل به لیو شیائوبو، باراک اوباما از این فعال چینی که از دسامبر ۲۰۰۹ به اتهام «اقدام به براندازی» به ۱۱ سال زندان محکوم شده به عنوان مدافع «مصمم و شجاع» حقوق بشر و دموکراسی یاد کرد.

کمیته نروژی نوبل نیز دلیل اعطای این جایزه به آقای لیو را «مبارزه طولانی و بدون خشونت وی برای دفاع از حقوق بنیادین بشر در چین» عنوان کرده ‌است.
مقام‌های چینی که پس از خبر دریافت این جایزه از سوی لیو شیائوبو وی را «جنایتکار» لقب داده و برنده شدن جایزه صلح توسط او را «مایه بی‌حرمتی به این جایزه» دانسته‌اند روز شنبه در مورد این خبر سکوت کرده‌اند.

مقام‌های چینی که پس از خبر دریافت این جایزه از سوی لیو شیائوبو وی را «جنایتکار» لقب داده و برنده شدن جایزه صلح توسط او را «مایه بی‌حرمتی به این جایزه» دانسته‌اند روز شنبه در مورد این خبر سکوت کرده‌‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ون جیابائو، نخست‌وزیر چین، به پرسش‌های خبرنگاران در این خصوص که روز جمعه به نشست مطبوعاتی مشترک وی با نخست‌وزیر ترکیه ارسال شده‌ بود پاسخ نداده ‌است.

تنها رسانه دولتی چین که روز شنبه نسبت به خبر اعطای این جایزه واکنش نشان داد، روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» بود که این اقدام را «یکی از مظاهر متکبرانه ایدئولوژی غربی» توصیف کرد.

بنا بر دیگر گزارش‌ها، روز شنبه هم‌چنین جولیا گیلارد، نخست‌وزیر استرالیا، با استقبال از خبر اختصاص جایزه نوبل صلح به لیو شیائوبو از پکن خواست تا این زندانی سیاسی را آزاد کند.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه در بیانیه‌ای اظهار داشت که امیدوار است جایزه نوبل در زندان به‌دست لیو شیائوبو برسد.

ابراز امیدواری خانم اشتون در حالی بیان می‌شود که بنا بر گزارش‌ها، فعالان حقوق بشر چین روز شنبه از اعمال فشار بر لیو شیائوبو در زندان خبر داده‌اند.

به گفته این فعالان، مأموران چینی همه راه‌های تماس با لیو شیائوبو را قطع کرده‌اند و از نزدیک شدن خبرنگاران به زندان وی جلوگیری می‌کنند. هم‌چنین بنا بر این گزارش‌ها، وکیل آقای لیو از «ناپدید شدن» همسر او و برخی منابع دیگر از تبعید همسر لیو شیائوبو از پکن به نقطه‌ای در شمال شرقی این کشور خبر می‌دهند.
XS
SM
MD
LG