لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

موضوع «روز اقدام وبلاگی» امسال: آب


هزاران وبلاگ‌نویس از ۱۳۰ کشور جهان، پانزدهم اکتبر امسال نیز به «روز اقدام وبلاگی» (Blog Action Day) پیوسته‌اند. «روز اقدام وبلاگی» یکی از مناسبت‌های وبی است که هر ساله در ۱۵ اکتبر با موضوع خاصی برگزار می‌شود و موضوع امسال آن به «آب» اختصاص یافته‌است.

ترتیب‌دهندگان این مناسبت سالانه که این اقدام خود را از تابستان ۲۰۰۷ شروع کرده‌اند می‌گویند تعداد بازدیدکنندگان از وبلاگ‌های ملحق شده به این طرح، هم‌اینک از ۳۰ میلیون نفر هم گذشته‌است.



برگزارکنندگان این طرح می‌گویند که این اقدام، وبلاگ‌نویس‌های جهان را حول یک مسئله متحد می‌کند، آن مسئله را به بحث جهانی می‌گذارد و باعث می‌شود اقدام‌های جمعی بعدی برای چاره‌سازی آن مسئله شکل بگیرد.

موضوع این اقدام در سال ۲۰۰۷ محیط زیست، در ۲۰۰۸ فقر، و در ۲۰۰۹ تغییرات آب و هوایی بود و موضوع امسال آن آب است.

به گفته طراحان این اقدام، طرح موضوع محیط زیست در سال ۲۰۰۷ باعث شد تا گروهی از وبلاگ‌نویس‌ها دست به آزمایش‌های زیست‌محیطی بزنند و ایده‌های نویی هم در این زمینه ارائه کنند. هم‌چنین اقدام‌های سال‌های بعد باعث شد تا راه‌ها و چاره‌های تازه‌ای برای حل مسائل مربوط مطرح بشود و روی جزئیات آن‌ها فکر زیادی صورت بگیرد.

برگزارکنندگان «روز اقدام وبلاگی» در مورد انتخاب امسال خود می‌گویند: «در حال حاضر در حدود یک میلیارد نفر در جهان، یعنی از هر هشت نفر ما یک نفر، به آب آشامیدنی پاک و سالم دسترسی ندارد.»

«کالیس و سایان تأیید» که به همراه کارکنان شرکت خود در استرالیا که «اینویتو» نام دارد این طرح را پایه‌ریزی کرده‌اند می‌گویند: «آب غیر سالم و فقدان بهداشت اولیه باعث ۸۰ درصد از بیماری‌ها است و تعداد آدم‌هایی که توسط این بیماری‌ها کشته می‌شوند از جمع همه کسانی که توسط خشونت و جنگ کشته می‌شوند بیشتر است.»

به گفته آن‌ها «آب تنها یک مسئله حقوق بشری نیست، مسئله آب علاوه بر این مسئله‌ای است زیست‌محیطی و به موضوعات حقوق حیوانات و توسعه پایدار هم ربط دارد. آب موضوعی جهانی و نیازمند بحث در سطح جهانی است.»
XS
SM
MD
LG