لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۳

محسنی اژه‌ای: دو شهروند آلمانی به خلافشان اذعان کرده‌اند


غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور در ایران
غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور در ایران
غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور در ایران، روز جمعه در مورد دو شهروند بازداشت شده آلمانی در ایران گفت که «این دو تبعه آلمانی خود نیز به کار خلافشان اذعان، و اعلام کرده‌اند که استفاده از عنوان جعلی خبرنگار کار خلافی بوده‌است.»

دو تبعه آلمانی روز دوشنبه در حالی که در تبریز در حال انجام مصاحبه با پسر سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار، بودند به همراه سجاد قادرزاده، پسر سکینه محمدی، و هوتن کیان، وکیل خانم محمدی، بازداشت شدند.

اکنون آن طور که خبرگزاری فارس گزارش کرده است، غلامحسین محسنی اژه‌ای روز جمعه در حاشیه نشست پایانی شورای قضایی استان‌های شمال غرب ایران در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: «این دو تبعه که با روادید توریستی در تبریز حضور یافته بودند بدون مدرک از نام خبرنگار سوءاستفاده کرده و با خانواده سکینه آشتیانی ارتباط برقرار کرده بودند.»

وی ادامه داد: «با توجه به ارتباطاتی که این دو تبعه با جریان‌های معاند خارج از کشور داشتند، در ایران دنبال اهداف خاصی بودند که به محض اثبات این موضوع دستگیر شدند و هم اکنون نیز در بازداشت به سر می‌برند.»

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه درباره دستگیری این دو شهروند آلمانی گفت: «این دو تبعه با شبکه ضدانقلاب ارتباط داشتند و به همین خاطر دستگیر شدند.»

بر پایه قوانین ایران، گزارشگران خارجی برای فعالیت قانونی در ایران باید روادید خبرنگاری دریافت کنند. مقام‌های ایران هنوز در مورد وضعیت سجاد قادرزاده و هوتن کیان خبری نداده‌اند.
محسنی اژه‌ای: «با توجه به ارتباطاتی که این دو تبعه با جریان‌های معاند خارج از کشور داشتند، در ایران دنبال اهداف خاصی بودند که به محض اثبات این موضوع دستگیر شدند و هم اکنون نیز در بازداشت به سر می‌برند.»

در همین حال دیرک آگوستین، سخنگوی وزیر خارجه آلمان، روز جمعه در برلین گفت که آلمان «هنوز موفق به تماس با این دو تبعه نشده» و بنابر این نمی‌تواند موضوع نقض روادید خبرنگاری از سوی آنان را تأیید کند.

آقای آگوستین افزود که وزارت خارجه آلمان و سفارت این کشور در تهران «به شدت» با این موضوع مشغولند و در این مورد «دائماً» با مقام‌های ایرانی در تماسند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز سه‌شنبه در واکنش به خبر بازداشت این دو تن اعلام کرد که «علاقه بسیاری» دارد تا زمینه آزادی این دو تن را فراهم کند.

خانم مرکل در بخارست، پایتخت رومانی به خبرنگاران گفت که وزارت خارجه آلمان «هر کاری از دستش برمی‌آید» برای دست‌یابی به اطلاعات بیشتر در این مورد انجام می‌هد.

اوایل هفته جاری نیز «انجمن صنفی خبرنگاران آلمان» در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از دو فرد بازداشت شده خبرنگار و فرد دیگر عکاس است و در این بیانیه خواستار آزادی این دو تبعه آلمانی شد.

بنا بر گزارش‌ها، مینا احدی، مسئول «کمپین بین‌المللی علیه سنگسار»، برای ترتیب دادن مصاحبه با پسر و وکیل سکینه محمدی آشتیانی به این دو شهروند آلمانی کمک کرده ‌است.

سکینه محمدی آشتیانی زن ۴۳ ساله ایرانی است که به جرم «زنای محصنه» و «دست داشتن در قتل» در زندان به‌سر می‌برد. خبر صدور اولیه حکم سنگسار برای او با اعتراض‌های گسترده دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری و شخصیت‌های جهانی روبه‌رو شده‌ است.
XS
SM
MD
LG