لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

پلیس فرانسه محاصره پالایشگاه بزرگ پاریس را شکست


تلاش پلیس فرانسه برای عبور از سد اعتصاب‌کنندگان در درب ورودی پالایشگاه نفت گراندپویی در جنوب شرق پاریس - ۲۲ اکتبر ۲۰۱۰
تلاش پلیس فرانسه برای عبور از سد اعتصاب‌کنندگان در درب ورودی پالایشگاه نفت گراندپویی در جنوب شرق پاریس - ۲۲ اکتبر ۲۰۱۰
در حالی که سنای فرانسه در حال آماده شدن برای تصویب طرح جنجالی افزایش سن بازنشستگی در این کشور است، پلیس فرانسه بامداد جمعه با عبور از صف اعتصاب‌کنندگان در اطراف یک پالایشگاه مهم حومه پاریس توانست این پالایشگاه را دوباره راه‌اندازی کند.

پالایشگاه «گراندپویی» که برای تأمین سوخت شهر پاریس از اهمیت بسیاری برخوردار است به عنوان «مرکز مقاومت» مخالفان طرح جدید دولت به‌شمار می‌آمد و قاطعیت پلیس در شکستن محاصره سه‌ساعته این پالایشگاه نشانگر تصمیم نیکولا سرکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه در اجرای طرح افزایش سن بازنشستگی است.

فرمان دخالت پلیس برای شکستن محاصره این پالایشگاه مستقیماً از سوی نیکولا سرکوزی در کاخ الیزه صادر شده و وی برای این منظور از قانونی استفاده کرده‌است که بر طبق آن دولت فرانسه حق دارد در زمان احتیاج عمومی، اعتصابات در بخش‌های استراتژیک را خاتمه دهد.

طرح دولت فرانسه برای افزایش سن بازنشستگی، چهارشنبه گذشته در پارلمان فرانسه به تصویب رسید ولی برای تصویب نهایی آن به عنوان قانون، به تأیید مجلس سنا نیاز دارد.

کارگران فرانسه دور جدید اعتصاب در اعتراض به طرح دولت برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۰ به ۶۲ سال را از حدود ۱۰ روز پیش آغاز کرده‌اند. این در حالی است که در صورت تصویب سن ۶۲ سال برای دریافت حقوق بازنشستگی، فرانسه هم‌چنان یکی از پایین‌ترین سنین بازنشستگی را در اروپا دارا خواهد بود.
در صورت تصویب سن ۶۲ سال برای دریافت حقوق بازنشستگی، فرانسه هم‌چنان یکی از پایین‌ترین سنین بازنشستگی را در اروپا دارا خواهد بود.

دولت آقای سرکوزی می‌کوشد روند تغییر در نظام بازنشستگی این کشور را با سرعتی زیاد تا هفته آینده طی کند زیرا تعطیلات پاییزه در فرانسه از هفته آینده آغاز می‌شود و دولت امیدوار است این تعطیلات بتواند تأثیر اعتصابات را کاهش دهد.

مجلس سنای فرانسه قرار است جمعه‌شب در مورد این طرح جدید در میان اعضای خود رأی‌گیری کند ولی اتحادیه‌های کارگری و دانشجویی این کشور اعلام کرده‌اند که حتی اگر این طرح به تصویب برسد به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.

تداوم اعتصاب‌های کارگران بخش حمل‌ونقل و بخشی از کارگران پالایشگاه‌های فرانسه در روزهای اخیر باعث ایجاد مشکلات زیادی در کار پمپ بنزین‌ها به‌ویژه در شمال و غرب فرانسه شده‌است.

بخشی از دانش‌آموزان و دانشجویان فرانسه نیز روز دوشنبه در حمایت از کارگران اعتصاب کردند و طبق آمارهای دولتی بیش از ۲۶۰ دبیرستان نیز در این کشور در حالت نیمه‌تعطیل بوده‌اند.

با وجود مخالفت‌های گسترده بخش زیادی از مردم و احزاب و سیاستمداران فرانسه با این طرح، نیکولا سرکوزی تأکید می‌کند که به خاطر افزایش میانگین عمر فرانسویان، هزینه تأمین حقوق و بازنشستگی از سن ۶۰ سال، به بودجه کشور فشار زیادی وارد می‌کند. به همین خاطر دولت سرکوزی مصمم است با وجود کاهش محبوبیت، این طرح را اجرا کند.
XS
SM
MD
LG