لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

رابرت گیتس: ویکی‌لیکس اطلاعات حساسی را افشا نکرده‌است


رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده
رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده
رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید که حدود ۷۷ هزار سند محرمانه منتشر شده توسط وب‌سایت «ویکی‌لیکس» درباره جنگ افغانستان اطلاعات حساسی را افشا نکرده اما می‌تواند جان افغان‌هایی که به ایالات متحده کمک می‌کنند را به خطر بیندازد.

بنا بر گزارشی که روز یکشنبه در رسانه‌های آمریکا بازتاب یافت، آقای گیتس ارزیابی خود را در نامه‌ای که شانزدهم اوت به سناتور کارل لوین، رئیس کمیته خدمات نیروی مسلح سنای آمریکا نوشته بیان کرده‌است.

رابرت گیتس در نامه خود می‌نویسد: «ارزیابی اولیه به هیچ وجه ریسکی که این افشا متوجه امنیت ملی کرده را کمتر نمی‌داند اما با این حال مرور اسناد نشان می‌دهد تا امروز هیچ منبع حساس امنیتی یا روش‌های امنیتی در اثر این افشا به خطر نیفتاده‌اند.»

از سوی دیگر پنتاگون روز جمعه خبر داد که به طور فعال در حال بازرسی شدید پایگاه داده‌های خود در مورد اطلاعات جنگ عراق است زیرا انتظار می‌رود که ویکی‌لیکس به انتشار ۴۰۰ هزار گزارش جنگی مربوط به عراق نیز اقدام کند.

با اینکه وزارت دفاع ایالات متحده از وب‌سایت «ویکی‌لیکس» خواسته‌است تا از انتشار اسناد دیگری مربوط به ارتش آمریکا خودداری کند یک سخنگوی پنتاگون روز شنبه خبر داد که این وب‌سایت قصد دارد احتمالاً روز دوشنبه حدود ۱۵ هزار سند باقی‌مانده دیگر در مورد جنگ افغانستان را نیز منتشر کند.

ویکی‌لیکس سازمانی غیر انتفاعی است که به انتشار مطالب حساسی که روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی از مجاری رسمی قادر به انتشار آن‌ها نیستند می‌پردازد و تأمین مالی آن از سوی فعالان حقوق بشر انجام می‌گیرد.

ویکی‌لیکس در ماه ژوئیه بیش از ۷۷ هزار سند محرمانه طبقه‌بندی شده مربوط به سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ را تحت عنوان «گزارش‌های روزانه جنگ افغانستان» منتشر کرده‌است.

اسناد منتشر شده ویکی‌لیکس بیشتر یگان‌های ارتش آمریکا را پوشش می‌دهد و بنا بر گزارش‌ها، وزارت دفاع آمریکا برای ارزیابی پیامدهای احتمالی افشای این اسناد محرمانه تعداد ۱۲۰ کارمند خود را به بررسی این پیامدها گماشته‌است. پنتاگون نیز اعلام کرده که در حال تحقیقات درباره منبع نشت این اطلاعات به بیرون است.

جولیان آسانژ، مؤسس ویکی‌لیکس، پیش از این در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی اظهار داشت که فعالیت‌های او بر اساس دیدگاه باستانی کشف حقیقت استوار است. او افزوده بود که در مورد افشای اسناد جنگ افغانستان «تا کنون هیچ اقدام خشونت‌آمیز فیزیکی علیه ویکی‌لیکس صورت نگرفته‌است اما در ماه‌های گذشته سر و صداهای زیادی توسط دولت آمریکا علیه ویکی‌لیکس به پا شد و حتی موضوع جاسوسی به میان آمد.»

انتشار این اسناد توسط رئیس جمهور افغانستان، حامد کرزی نیز محکوم شده‌است و جف مورل، سخنگوی پنتاگون نیز پیش از این، تصمیم ویکی‌لیکس برای انتشار بقیه این اسناد را «نهایت بی‌مسئولیتی» نامیده‌است.
XS
SM
MD
LG