لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

متکی: دو کارت زرد به الیاس نادران و مدیریت مجلس داده‌ شود


منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی
منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی
منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه به اظهارات انتقادی الیاس نادران، نماینده اصولگرای مجلس که یک روز پیش از آن مطرح شد واکنش نشان داد و گفت «باید دو کارت زرد به الیاس نادران و مدیریت جلسه مجلس داده شود.»

الیاس نادران، از نمایندگان منتقد دولت، روز یک‌شنبه در جلسه علنی مجلس و در جریان سؤال از وزیر خارجه، اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد را به دیدار با سفیر اسبق آمریکا در اسرائیل متهم کرد و گفت که در همایش اخیر ایرانیان خارج از کشور که آقای مشایی در آن حضور داشته، مشروب سرو شده و رقص‌های مختلط برپا شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، منوچهر متکی در واکنش خود، نحوه طرح این مطالب را «بسیار سفسطه‌گرانه و خارج از موضوع سؤال» توصیف کرد و افزود که به باور او باید «دو کارت زرد» به الیاس نادران و مدیریت جلسه داده شود.

بنا بر این گزارش، منوچهر متکی در مورد انتقادهای مطرح شده از سوی آقای نادران اظهار داشت: «مطلب وی که بسیار سفسطه‌گرانه و خارج از موضوع سوال مطرح گردید این ذهنیت را به وجود می‌آورد که گویا نمایندگان باید در تأئید یا رد ادعاهای او در خصوص همایش ایرانیان رای دهند در حالیکه متن سؤال وی در مورد آزادی دو تبعه ایرانی در خارج از کشور و نقش شورا در این رابطه و اساسا جایگاه قانونی شورای عالی ایرانیان بود.»

سخنان انتقادی الیاس نادران در مجلس با «احسنت» برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه شده بود و این نمایندگان با ۵۵ رای موافق، ۱۱۰ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع، اعلام کردند که از پاسخ وزیر امور خارجه به پرسش آقای نادران قانع نشده‌اند.

وزیر امور خارجه با انتقاد از «نحوه مدیریت روز گذشته مجلس» افزود: «جلوگیری از سخنان ناطقی که خارج از موضوع بحث می‌کند بر عهده رئیس مجلس است که متاسفانه این وظیفه انجام نشد. به اعتقاد من روز گذشته می‌بایست دو کارت زرد به آقای نادران و مدیریت جلسه داده می‌شد ولی چه باید کرد که آیین نامه‌ای در این زمینه وجود ندارد.»

الیاس نادران هم‌چنین در بخشی از پرسش‌های خود، از مجلس شورای اسلامی خواست تا درباره «۵۰ میلیارد تومانی» که به گفته وی، برای برگزاری همایش ایرانیان در خارج از کشور هزینه شده‌است تحقیق و تفحص کند.

وی با انتقاد از واکنش محمود احمدی نژاد به اعتراض‌ها نسبت به این همایش، از رئیس جمهور ایران نقل و قول کرد که گفته‌است: «چرا افراد این مسائل سطحی را مطرح می‌کنند، حالا گیرم که پای فلان هم به پای فلان آقا خورد.»

آقای نادران در واکنش گفت: «فقط پای افراد به هم خورده است؟ اینها شب همایش در هتل مشروب سرو نکرده‌اند؟ رقص‌های مختلط نداشته‌اند؟ بعد از آن در همایش چه مسائلی مطرح شد؟»

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به اسفندیار رحیم‌مشایی ولی بدون نام بردن از او گفت: «این آقا در سال گذشته در سفر به نیویورک ملاقات‌های مختلفی را با افراد مختلف انجام داده‌است. از جمله افرادی که ملاقات کرده‌است سفیر اسبق آمریکا در رژیم صهیونیستی (اسرائیل) بوده‌است و حالا این سوال پیش می‌آید که چه مذاکراتی بین این دو تن صورت گرفته است؟ متن این مذاکرات کجاست.»

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران که در ماه‌های اخیر به دلیل اظهارنظرهای خود به‌ویژه نظرهای خود در مورد درباره «مکتب ایران» که در همایش ایرانیان خارج از کشور مطرح کرد هدف انتقادهای شدید اصولگرایان بوده‌است.

وی در این همایش که مردادماه گذشته در تهران برگزار شد گفته بود: «از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد، اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم.»

چارچوب اصلی سؤال روز یک‌شنبه الیاس نادران مربوط به «نقش شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در آزادسازی مشروط معصومی‌نژاد و دمیرچی‌لو» در ایتالیا بود.

حمید معصومی‌نژاد، خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی، به همراه علی دمیرچی‌لو در اواسط اسفندماه سال گذشته به همراه پنج ایتالیایی، به اتهام دست داشتن در قاچاق اسلحه به ایران در شهر تورین بازداشت شده‌بود.
XS
SM
MD
LG