لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

سارا شورد: بدون آزادی دوستانم خود را آزاد نمی‌دانم


سارا شورد
سارا شورد
سارا شورد، شهروند آمریکایی که به تازگی از زندان اوین تهران آزاد شده روز شنبه در جمع خانواده و دوستان خود در اوکلند آمریکا بار دیگر خواستار آزادی دو همسفر خود که در ایران زندانی هستند، شد و گفت که تا زمان آزادی آن دو، خود را آزاد نمی‌داند.

سارا شورد، ۳۲ ساله، که همراه نامزدش شین باوئر و دوست دیگرشان جاش فتال بیش از یک سال پیش در مرز ایران و عراق بازداشت شده و از سوی ایران متهم به «جاسوسی» شده‌اند، پس از میانجی‌گری عمان، روز چهاردهم سپتامبر با وثیقه پانصد هزار دلاری از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خانم شورد روز شنبه در ادامه گفت که خبر جدیدی در مورد تلاش‌های مربوط به آزادی فتال و باوئر ندارد و از احوال آن دو نیز بی‌خبر است. وی افزود که بدون آزادی آن دو، نمی‌تواند «زندگی خود را از سر بگیرد».

باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز یکم اکتبر در دیداری با سارا شورد که مادر خانم شورد و مادران دو آمریکایی دیگر زندانی در ایران نیز در آن حضور داشتند قول داد تا همه تلاش‌های لازم را برای آزادی دو شهروند دیگر آمریکایی انجام بدهد.

پیش از آن فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز ۲۹ سپتامبر خبر اعزام یک هیئت از میانجی‌گران عمانی برای رایزنی و آزادی احتمالی دو شهروند آمریکایی در بند در ایران را تأیید کرد ولی گفت هنوز هیچ خبری درباره پیشرفت مذاکرات و احتمال آزادی فتال و باوئر نرسیده‌است.

خانم شورد در جمع بستگان و دوستان خود در اوکلند در مورد همسفران خود گفت: «آنها کاری نکرده‌اند و حقش نیست که حتی یک ثانیه بیشتر از من آنجا بمانند.»

وی افزود: «من هر روز به آنها نامه می‌فرستم ولی نمی‌دانم که به‌دستشان می‌رسد یا نه. من دعا می‌کنم که روزی تماسی تلفنی با آنها داشته‌باشم ولی تا وقتی آزاد نشده‌اند معلوم نیست هیچ‌وقت چنین تماسی ممکن بشود.»

محمود احمدی‌نژاد گفته‌است که سارا شورد به خاطر مسئله سلامت و مسائل بشردوستانه آزاد شده‌است. پزشکان پیش از این غده‌هایی با امکان سرطان‌زایی در بدن او مشاهده کرده بودند ولی خانم شورد در صحبت‌های خود گفت که معاینه‌های جدید نشان می‌دهد که او سرطان ندارد ولی باید تحت نظارت بماند.

سارا شورد پس از آزادی خود در یک نشست خبری گفت که وی و دوستانش «کوهنوردانی بی‌گناه» هستند و هیچ‌گاه قصد عبور از مرز ایران را نداشته‌اند. خانم شورد پس از بازگشت به آمریکا با محمود احمدی‌نژاد نیز دیدار کرد.

پیشتر محمود احمدی‌نژاد در تاریخ نوزدهم ماه سپتامبر در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» آمریکا، از مقام‌های آمریکایی خواسته بود در قبال آزادی سارا شورد هشت ایرانی زندانی در آمریکا را آزاد کنند ولی ایالات متحده این پیشنهاد را رد کرده‌است. آقای احمدی‌نژاد، در این مصاحبه از زمان آزادی احتمالی شین باوئر و جاش فتال خبری نداد.

مسئولان قضایی جمهوری اسلامی در رسانه‌ها، این سه نفر را به عبور غیر قانونی از مرز و جاسوسی متهم کرده‌اند، اما هنوز رسماً اتهام آنها اعلام نشده است.
XS
SM
MD
LG