لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

تحصن خانواده زندانیان بند ۳۵۰ در برابر زندان اوین


گزارش های رسیده از ایران حاکی است که خانواده‌های شانزده زندانی اعتصاب‌کننده اوین، روز دوشنبه در اعتراض به ممنوع‌الملاقات بودن این زندانیان در مقابل در اصلی زندان اوین تحصن کردند.

به گزارش وب‌سایت «کلمه»، نزدیک به میرحسین موسوی، ادامه محرومیت این خانواده‌ها از دیدار با زندانیان برای چهارمین هفته متوالی باعث این تحصن شده‌است. بنا بر این گزارش، مأموران زندان،‌ اعتراض و اعتصاب غذا در زندان را «جرم» دانسته و حبس انفرادی زندانیان را «درس عبرتی» برای آنان عنوان کرده‌اند.

به گفته این سایت، صداقت، رئیس زندان اوین نیز در روزهای گذشته در بند ۳۵۰ اوین حضور یافته و به زندانیان سیاسی این بند گفته است که سرنوشت بد اعتصاب‌کنندگان «درس عبرتی» برای بقیه خواهد شد.

ممنوع‌الملاقات شدن این شانزده زندانی در حالی صورت می‌گیرد که خانواده‌های آنان با ارسال نامه‌ای به مسئولان مختلف قضایی خواستار دیدار با فرزندان خود شده‌بودند.

در این نامه با ابراز نگرانی در مورد وضعیت سلامت این زندانیان افزوده شده که مسئولان زندان به خانواده‌ها گفته‌اند به دلیل مصاحبه و اطلاع‌رسانی درباره وضعیت اعتصاب‌کنندگان، تا اطلاع ثانوی از هر نوع تماس تلفنی و ملاقات با آنها محروم می‌شوند.

این در حالی است که مقام‌های دادستانی تهران و مسئولان زندان اوین پیش از این به خانواده‌های اعتصاب‌کنندگان وعده ملاقات و برقراری تماس تلفنی با آن‌ها را داده بودند.

پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی، یکی از زندانیان ممنوع‌الملاقات، در مصاحبه با رادیو فردا دلیل رفتن خانواده‌ها به جلوی درب این زندان را نگرانی‌های این خانواده‌ها از «قطع شدن تماس تلفنی زندانیان» عنوان کرد.

به گفته او، مقامات زندان اوین، زندانیان اعتصاب کننده را به شش ماه حبس انفرادی و تبدیل شدن محل زندان آنها به «رجایی‌شهر و کهریزک دوم» تهدید کرده‌اند.

این زندانیان که از فعالان مختلف مدنی و سیاسی و روزنامه‌نگاران هستند از اوایل مردادماه در اعتراض به وضعیت بد زندان اقدام به اعتصاب غذای چندروزه کرده بودند.

کیوان صمیمی، از روزنامه‌نگاران زندانی، همچنان در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد و اعلام کرده تا انتقال همه زندانیان به بند عمومی ۳۵۰ به اعتصابش پایان نخواهد داد.

به گفته مادر کوهیار گودرزی، خانواده‌های مراجعه‌کننده برای ملاقات باید فرمی را پر کنند و اگر اعلام شود که زندانیان ملاقات ندارند «این به معنی است که آن‌ها در سلول انفرادی به‌سر می‌برند.»

زندانیان بند ۳۵۰ اوین که پس از ۱۶ روز به اعتصاب غذای خود پایان دادند همچنان خواستار رسیدگی دادستان تهران به خواسته‌های خود هستند. با این حال آن‌ها اعلام کردند که «به احترام تقاضای شخصیت‌ها و یاران جنبش سبز» به اعتصاب غذای خود پایان داده‌اند.

سازمان مجاهدین انقلاب در تاریخ ۱۷ مردادماه، همگان را به حمایت از این زندانیان سیاسی دعوت کرد و چهار چهره ملی‌مذهبی نیز در تاریخ ۱۸ مردادماه در نامه‌ای از مقامات قوه قضائیه خواستند تا به درخواست‌های این زندانیان عمل کنند.

علی ملیحی، بهمن احمدی امویی، حسین نورانی‌نژاد، عبدالله مومنی، علی پرویز، حمیدرضا محمدی، جعفر اقدامی، ضیا نبوی، ابراهیم بابایی، کوهیار گودرزی، مجید دری، مجید توکلی، غلامحسین عرشی، محمدحسین سهرابی راد، پیمان کریمی و کیوان صمیمی شانزده زندانی معترض بند ۳۵۰ اوین هستند.
XS
SM
MD
LG