لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

۱۵ نفر از اعتصابیون زندان اوین اعتصاب خود را شکستند


۱۵ نفر از زندانیان سیاسی زندان اوین که بیش از دو هفته در اعتصاب غذا بودند روز دوشنبه طی پیامی از داخل زندان اعلام کردند که به احترام درخواست «شخصیت‌های جنبش» به اعتصاب خود پایان داده‌اند.

به نوشته وب‌سایت خبری کلمه،‌ پایگاه اینترنتی نزدیک به میرحسین موسوی، علی ملیحی، بهمن احمدی امویی، حسین نورانی‌نژاد، عبدالله مومنی، علی پرویز، حمیدرضا محمدی، جعفر اقدامی، ضیا نبوی، ابراهیم بابایی، کوهیار گودرزی، مجید دری، مجید توکلی، غلامحسین عرشی، محمدحسین سهرابی راد و پیمان کریمی ۱۵ زندانی بند ۳۵۰ اوین هستند که روز دوشنبه به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

این در حالی است که کیوان صمیمی که به همراه بهمن احمدی امویی و مجید توکلی به اعتصاب غذای خشک دست زده‌ بود، تا زمان انتشار خبر، تنها با تبدیل اعتصاب خود به اعتصاب غذای تر موافقت کرده و اعلام کرده بود تا زمانی که این ۱۵ نفر از انفرادی به بند عمومی منتقل نشوند، اعتصاب خود را نخواهد شکست.

این ۱۵ نفر در پیام روز دوشنبه، ۱۸ مردادماه، خود ضمن تشکر از تمامی کسانی که «در داخل و خارج از کشور» صدای آن‌ها را به گوش ایران و جهان رسانده‌اند، اعلام کردند که «همچنان بر خواسته‌های برحق خود که حقوق انسانی و اولیه یک زندانی است» پافشاری کرده و به مبارزه خود برای «تحقق کامل حقوق قانونی همه زندانیان که بخشی از حقوق ملت است» ادامه خواهند داد.

نویسندگان این پیام آزادی بابک بردبار را «نشانه‌ای از عزم دادستان تهران در تحقق» خواسته‌های قانونی زندانیان دانسته و ابراز امیدواری کردند که «دادستان تهران و دیگر مسئولان به وعده‌های خود مبنی بر تحقق خواسته‌های پنج‌گانه» آنان و همچنین «برخورد قانونی با مأموران خاطی که به زندانیان سیاسی توهین کرده‌اند» عمل کنند.

۱۷ زندانی سیاسی از بیش از دو هفته پیش،‌ در اعتراض به بدرفتاری زندانبانان و شرایط نامناسب زندان دست به اعتصاب غذا زدند و شکستن این اعتصاب را مشروط به تحقق خواسته‌های پنج‌گانه خود دانستند که یکی از آن‌ها آزادی سریع و بی‌قید و شرط بابک بردبار، عکاس خبری بود که با آزادی وی در نیمه شعبان موافقت شده بود، اما آزادی وی به تعویق افتاد و مأموران زندان وی را به سلول انفرادی منتقل کردند.

به دنبال این اعتراض‌ها میرحسین موسوی، مهدی کروبی، آیت‌الله بیات زنجانی، عبدالله نوری و احمد صدر حاج سیدجوادی در پیام‌های جداگانه‌ای از این زندانیان خواستند تا به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

در نهایت در تاریخ ۱۶ مرداد، دادستان تهران با آزادی بابک بردبار، عکاس خبری که وی نیز به اعتصاب غذا دست زده بود، موافقت کرد و به این ترتیب یکی از خواسته‌های پنج‌گانه این ۱۷ نفر به تحقق پیوست. با این حال ۱۶ زندانی دربند همچنان به اعتصاب خود ادامه دادند.

به گزارش کلمه، به دنبال ادامه یافتن اعتصاب غذای زندانیان، سازمان مجاهدین انقلاب در تاریخ ۱۷ مردادماه، همگان را به حمایت از زندانیان سیاسی «مظلوم اما مقاوم» دعوت کرده و آزادی «فوری و بی‌قید و شرط همه آنان» را خواستار شد.

همچنین چهار چهره ملی مذهبی در تاریخ ۱۸ مردادماه در نامه‌ای ضمن هشدار در مورد سلامت زندانیان از مقامات قوه قضائیه خواستند تا به درخواست‌های این زندانیان عمل کنند و از اعتصاب‌کنندگان نیز درخواست کردند تا به اعتصاب خود پایان بدهند.

۱۶ اعتصابی دربند همچنان از ملاقات با خانواده‌های خود محروم هستند و این در حالی است که مقام‌های دادستانی تهران و مسئولان زندان اوین به خانواده‌های اعتصاب‌کنندگان وعده ملاقات و برقراری تماس تلفنی با آن‌ها را داده بودند.
XS
SM
MD
LG