لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

مهدی کروبی خواستار پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی شد


با افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت ۱۷ زندانی سیاسی که در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند، مهدی کروبی نیز از این زندانیان خواست که اعتصاب خود را بشکنند تا سلامت آنها آسیب نبیند.

به گزارش سحام‌نیوز مهدی کروبی، از رهبران اصلاح‌طلب، روز جمعه و در آستانه روز خبرنگار با جمعی از خانواده‌های روزنامه‌نگاران زندانی دیدار کرد و مسئولان جمهوری اسلامی را به خاطر برخورد با این قشر به باد انتقاد گرفت.

مهدی کروبی در این دیدار گفت: «من از اوضاع کشور و برخوردهایی که با روزنامه‌نگاران و خانواده‌های زندانیان صورت می‌گیرد، به شدت متاثر هستم.»

این رهبر اصلاح‌طلب تصریح کرد: «من هر روز پیگیری می‌کنم و هر کاری که از دستم برآید انجام می‌دهم اما به شدت نگران وضعیت عزیزانی که اعتصاب غذا کرد‌ه‌‌اند، هستم. اعتصاب غذا آثار بسیار بدی دارد که تبعات آن در آینده خود را نشان می‌دهد؛ این عزیزان هم جوان هستند و ممکن است به بیماری‌هایی دچار شوند که نگران کننده است.»

روز پنجشنبه میرحسین موسوی نیز با صدور پیامی از این زندانیان سیاسی خواست که به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

آیت‌الله بیات زنجانی، از مراجع تقلید، عبدالله نوری، وزیر کشور دولت خاتمی، احمد صدر حاج سید جوادی، وزیر کشور دولت بازرگان و از فعالان ملی مذهبی، از دیگر شخصیت ‌های برجسته‌ای هستند که از این زندانیان درخواست کرده‌اند به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

مهدی کروبی که خود یک روز پیش از این در میدان فاطمی تهران، هدف حمله عده‌ای قرار گرفت، مقاومت مسئولان دربرابر خواسته‌های زندانیان را «لجاجت» دانست و گفت: «باید نشست و به حرف‌های آنان گوش داد. من بسیار نگران تبعات این اعتصاب غذا و سلامت زندانیان هستم و از فرزندانم می‌خواهم که اعتصاب خود را بشکنند و مسئولین هم باید به خواسته‌های آنان توجه و رسیدگی کنند.»

در حالی که بیش از ۱۰ روز از اعتصاب غذای ۱۷ زندانی سیاسی زندان اوین می‌گذرد، به گفته خانواده‌های این زندانیان، آنها هچنان در انفرادی به سر می‌برند و اجازه تماس با خانواده‌ها نیز به آنها داده نمی‌شود.

مهدی کروبی در ادامه تاکید کرد: «متاسفانه خبرهای بسیارنگران کننده‌ای از رفتاربازجویان با زندانیان می‌رسد که این شیوه حکومت قابل قبول نیست؛ در یک حکومت دینی، حکومتی که قانون اساسی آن متکی بر آرای مردم است و در یک حکومت که بر اساس ارزش‌های والایی شکل گرفته، چنین شیوه و روش‌هایی قابل قبول نیست، حتی در یک حکومت غیر دینی و مستبد هم چنین روش‌هایی دیده نمی‌شود.»

وی همچنین در واکنش به خبرهایی که درباره «هتک حرمت» عبدالرضا تاجیک منتشر شده، تاکید کرد که از اینگونه روش‌ها برای «شخصیت زندانیان سیاسی» استفاده می‌شود که به گفته وی «خلاف اسلام» است.

علی مليحی فعال دانشجويی و عضو ادوار تحکيم وحدت، بهمن احمدی امويی روزنامه‌نگار، حسين نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت، عبدالله مومنی فعال دانشجويی و سخنگوی ادوار تحکيم وحدت، علی پرويز فعال دانشجويی، حميدرضا محمدی فعال سياسی، جعفراقدامی فعال مدنی، بابک بردبار عکاس خبری، ضيا نبوی دانشجوی محروم از تحصيل، ابراهيم بابايی فعال مدنی، کوهيار گودرزی فعال حقوق بشر، مجيد دری فعال دانشجويی، مجيد توکلی فعال دانشجويی، کيوان صميمی روزنامه‌نگار، غلامحسين عرشی و محمد حسين سهرابی‌راد ديگر زندانيانی هستند که به انفرادی منتقل شده و در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه «سال گذشته برخی گمان می‌بردند که می‌توانند با چند سرکوب قضیه را در مدت کمی خاتمه دهند»، اظهار داشت: «من همان زمان گفتم که این قضیه جمع شدنی نیست، این یک اراده و خواست مردمی است که با نشاط به پای صندوق‌های رای آمدند و یک باره با دزدیده شدن رای‌شان مواجه شدند.»

مهدی کروبی در بخش دیگر از سخنانش گفت: «اگر حکومت دست طیف راست تعریف شده بود، این قدر نگران‌کننده نبود، اما ما نمی‌دانیم این افراد چه کسانی هستند و از کجا آمده‌اند، فقط دعا می کنیم کاری نکنند تا کشور به شرایط بحرانی و غیر قابل برگشت برسد. به هر جهت شرایط اقتصادی کشور و انزوای ما بسیار نگران کننده است.»
XS
SM
MD
LG