لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

هاوکینگ: برای بقای بشر تا صد سال دیگر از زمین خارج شوید


استیون هاوکینگ
استیون هاوکینگ
استیون هاوکینگ فیزیکدان برجسته بریتانیایی هشدار می‌دهد که اگر بشریت در یک‌صد سال آینده به خارج از جو زمین حرکت نکند با خطر انقراض روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف این اخترفیزیکدان معتقد است که بشریت با خطرات بزرگی روبه‌رو است و برای بقا باید آینده خود را در فضا جستجو کند. استیون هاوکینگ می‌گوید تهدیداتی همچون جنگ، پایان یافتن منابع و جمعیت بیش از حد، هستی نوع بشر را بیش از هر زمان دیگری تهدید می‌کند.

هر چند استیون هاوکینگ همواره از مدافعان کشف و تصرف فضا بوده ولی این سخنان شدید‌ترین هشدارهای وی تا امروز است.
او در مصاحبه‌ای با وب‌سایت «بیگ تینک»‌ گفت: «پیشگیری از وقوع فجایع بزرگ حتی در یک‌صد سال آینده بسیار دشوار است چه رسد به هزارهٔ آینده یا میلیون‌ها سال دیگر. تنها راه بقای طولانی‌مدت بشر این است که بیش از این به سیاره زمین محدود نماند و در فکر کوچ و گسترش در فضا باشد.»

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف پروفسور هاوکینگ چند ماه پیش هشدار داده بود که کشف فضا خالی از خطر نخواهد بود. او در گفت‌وگو با مجموعه‌برنامه‌های علمی که از شبکه تلویزیونی دیسکاوری پخش شد گفت که انسان در مورد برقرار کردن تماس با موجودات فضایی و ساکنان سایر سیاره‌ها باید بسیار هوشیار باشد چون رفتار آن‌ها ممکن است دوستانه نباشد.

اما به باور پروفسور هاوکینگ تا زمانی که بشر تنها موجود هوشمند این کهکشان باشد و زمینه نابودی خود را فراهم نکند آینده آن تضمین است.

وی در بخشی از مصاحبه جدید خود می‌گوید: «من خطرات بزرگی برای بشریت می‌بینم. در گذشته موارد جدی از تهدید بقا نزدیک به وقوع بوده‌است. یک نمونه آن بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۳ بود. احتمال می‌رود که موارد و تناوب وقوع این نوع حوادث در آینده بیشتر شود.»

البته او در ادامه می‌افزاید که به آینده خوشبین است و به باور او اگر انسان بتواند تا دو نسل دیگر از فجایع جان سالم به‌در ببرد نوع بشر امنیت خواهد داشت چرا که تا آن زمان زیستگاه انسان در فضا گسترش یافته است.

روزنامه دیلی تلگراف در پایان می‌نویسد که رسیدن به یک سیاره دیگر چالش بسیار دشواری است چه رسد به فتح و سپس استقرار در آن. نزدیک‌ترین ستاره به کره زمین که «پروکسیما قنطورس» نام دارد ۴٫۲ سال نوری از زمین فاصله دارد. این به آن معنا است که سفر به این ستاره با سرعتی معادل نور ۴٫۲ سال طول می‌کشد. اما هم‌اینک با استفاده از فناوری موشکی موجود، سفر به این ستاره در حدود ۵۰ هزار سال به طول می‌انجامد.
XS
SM
MD
LG