لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

گاردین: بریتانیا صدور مواد و تجهیزات تخصصی به ایران را محدود کرده است


روزنامه بریتانیایی «گاردین» روز شنبه خبر داد که لندن از بیم استفاده ایران از برخی کالاها و مواد تخصصی در برنامه هسته‌ایش، صادرات مواد و ابزاری چون لوله‌های آلیاژ نیکل، پمپ‌های خلا، انواع دستگاه‌های صنعتی مربوط به اشعه‌ها و طیف‌ها، کوره‌های حرارتی و واشرهای تخصصی را به ایران محدود کرده‌است.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است که دولت بریتانیا این محدودیت‌ها را به دنبال تأیید گزارش‌هایی مبنی بر اینکه صدور تجهیزات خاص به بعضی کشورهای خاورمیانه می‌تواند در توسعه برنامه‌های هسته‌ای آنها به کار رود، اعمال کرده‌است.

این مواد و تجهیزات از دسته مواد و ابزاری هستند که کاربرد دوگانه دارند. بر پایه تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران که سه ماه پیش تصویب شد، صادرات موادی که کاربرد دوگانه دارند و می‌توانند در برنامه هسته‌ای ایران به کار روند، ممنوع شده‌است. این مواد البته به صورت موردی و با مشخص شدن کاربرد دقیق مصرف، می‌توانند صادر شوند.

مارک پریسک، وزیر بازرگانی بریتانیا، در یک نطق پارلمانی گفته‌است که ریسک استفاده از این گونه تجهیزات در توسعه برنامه‌های هسته‌ای بسیار بالا رفته، «آن چنان که ما مجبوریم محدودیت‌های بیشتری در صادرات آنها به ایران اعمال کنیم.»

اداره نوآوری و مهارت‌های بازرگانی بریتانیا نیز در بیانیه‌ای خطاب به صادرکنندگان بریتانیایی اعلام کرده‌است که تمام درخواست‌های صدور این گونه مواد، جز در مواردی که بی‌خطر بودن استفاده از آنها روشن شود، رد خواهد شد.

گاردین نوشته‌است: نگرانی‌ها درباره احتمال دستیابی ایران به توانایی ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای در حال افزایش است. به نوشته این روزنامه، به‌کارگیری فناوری هسته‌ای در برنامه موشکی، می‌تواند ایران را به یک تهدید بالقوه برای کشورهای خاورمیانه و حتی جنوب اروپا تبدیل کند.

این روزنامه در ادامه، اظهارات مایک گیپس، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا، را بازتاب داده که محدودتر کردن صادرات مواد و تجهیزات به ایران را «اقدامی منطقی» دانسته‌است.

آقای گیپس این ادعا که چنین اقدامی، نشان‌دهنده «درک دیرهنگام» بریتانیا در کنترل بیشتر صادرات مواد به ایران است را رد کرد.

او هشدار داده که زمان در حال از دست رفتن است و خطر مواجه شدن با ایران اتمی بسیار نزدیک است. او سوال کرده که در این صورت اسرائیلی‌ها چه کاری باید انجام دهند؟

گاردین در پایان گزارش خود به رزمایش هفته پیش نیروهای مسلح ایران برای مقابله با «حملات احتمالی هوایی و موشکی اسرائیل و آمریکا» اشاره کرده و اظهارات رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا را تکرار کرده‌است.

گیتس گفته بود که به نظر می‌رسد تحریم‌ها در حال تأثیرگذاری است و در عین حال هشدار داده بود که اقدام نظامی نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند و تنها آن را عمیق‌تر و پنهانی‌تر می‌کند.
XS
SM
MD
LG