لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

ایالات متحده و ایران به دنبال ماهیت کرم رایانه‌ای «استاکس‌نت»


اتاق کنترل نیروگاه هسته‌ای بوشهر
اتاق کنترل نیروگاه هسته‌ای بوشهر
ایران و ایالات متحده آمریکا، هر یک به صورت مستقل بررسی‌هایی را در مورد چند و چون ماهیت و فعالیت کرم رایانه‌ای «استاکس‌نت» که تأسیسات هسته‌ای ایران را مورد حمله قرار داده است، در دستور کار دارند.

ایالات متحده می‌گوید از منشأ یا هدف «کرم رایانه‌ای استاکس‌نت» که به تأسیسات نیروگاهی ایران حمله کرده بی‌خبر است اما در حال بررسی این کرم کامپیوتری است.

در همین حال مقام‌های ایرانی نیز ضمن برگزاری کنفرانسی به منظور بررسی چندوچون این کرم رایانه‌ای، در مورد این حمله سایبری، انگشت اتهام را متوجه «بیگانگان خصوصاً آمریکا و اسرائیل» و «برنامه‌ریزی ایادی و بیگانگان» کرده‌اند.

آن طور که خبرگزاری فرانسه گزارش داده است شان مک‌گورک، مدیر «مرکز ملی امنیت فضای مجازی و انسجام ارتباطاتی» آمریکا، روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران از منشأ و هدف استاکس‌نت ابراز بی‌خبری کرد.

این در حالی است که به گفته جمعی از کارشناسان امنیت رایانه‌ای، هدف از شیوع این کرم کامپیوتری ممکن است ضربه زدن به تأسیسات هسته‌ای ایران باشد.

آقای مک‌گورک در واکنش به این اظهارات افزود: «ما این نرم‌افزار را تجزیه و تحلیل کرده‌ایم و خیلی دشوار است که مشخص کنیم هدف از آن چنین کاری بوده‌است.»

کارشناسان می‌گویند که این برنامه مخرب رایانه‌ای در سیستم‌های زیمنس در هندوستان، اندونزی، پاکستان و دیگر نقاط دیده شده ولی شدیدترین نفوذ آن در ایران بوده‌است. تاکنون ۶۰ درصد گزارش‌های آلودگی به این کرم از ایران، ۲۰ درصد از اندونزی و ۸ درصد نیز از هند بوده‌اند.

واکنش آمریکا به گمانه‌زنی‌ها در باره منشأ این کرم رایانه‌ای در حالی بیان می‌شود که به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معاون ایمنی و حفاظت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران هفته گذشته در بازدید از مرکز پرتو فرآیند یزد، در سخنرانی خود از «اهداف بیگانگان خصوصاً آمریکا و اسرائیل در زمینه تهدیدات سایبری» نام برد و افزود «مقابله با جاسوسی حرفه‌ای و خرابکاری صنعتی موسوم به انفجار خاموش که توسط ایادی و بیگانگان برنامه‌ریزی می‌شود، در عرصه‌های مختلف صنعت هسته‌ای مورد توجه قرار گرفته‌است.»

به گزارش همین خبرگزاری، سه‌شنبه هفته گذشته نیز در سازمان انرژی اتمی ایران برای بررسی کرم رایانه‌ای استاکس‌نت، چهارمین سمینار تخصصی «امنیت فن‌آوری اطلاعات» برگزار شد.

شان مک‌گورک، مدیر «مرکز ملی امنیت فضای مجازی» آمریکا در ادامه واکنش خود به گمانه‌زنی‌ها گفت که وی از این‌که چه کسی مسئول ساختن و پراکندن استاکس‌نت است بی‌خبر است و افزود: «هنوز برای گمانه‌زنی‌ها در این مورد زود است. ما به دنبال آن نیستیم تا منشأ استاکس‌نت را شناسایی کنیم بلکه سعی داریم از شیوع آن جلوگیری کنیم.»

معاون ایمنی و حفاظت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران، هفته گذشته در سخنرانی خود گفت «مقابله با جاسوسی حرفه‌ای و خرابکاری صنعتی که موسوم به انفجار خاموش که توسط ایادی و بیگانگان برنامه‌ریزی می‌شود، در عرصه‌های مختلف صنعت هسته‌ای مورد توجه قرار گرفته‌است.»

شان مک‌گورک افزود که استاکس‌نت نه تنها در نیروگاه‌ها دیده شده بلکه تأسیسات تصفیه آب و کارخانه‌های شیمیایی که در آن از سامانه‌های زیمنس استفاده می‌شود هم هدف حمله این کرم رایانه‌ای بوده‌اند.

به گفته آقای مک‌گورک شرکت زیمنس هم‌اینک برای مبارزه با گسترش آلودگی سیستم‌ها با استاکس‌نت با مشتریان خود در تماس است. شرکت آلمانی زیمنس در دهه ۱۹۷۰ در طراحی اصلی نیروگاه هسته‌ای بوشهر نیز سهیم بوده‌است.

مک‌گورک در ادامه درباره استاکس‌نت گفت: «ما هنوز عوارض و تأثیرات آن را مشاهده نکرده‌ایم ولی می‌دانیم که در حال حاضر عمل سوء مشخصی از خود نشان نداده‌است.»

روز پنج‌شنبه نیز کوین هوگن، مدیر ارشد واکنش امنیتی در شرکت سیمنتک، به خبرگزاری رویترز گفت این امر که ۶۰ درصد رایانه‌های مورد هدف استاکس‌نت در ایران قرار دارند نشان می‌دهد هدف از خلق این کرم رایانه‌ای کارخانه‌های صنعتی ایرانی هستند.

به گفته این خبرگزاری، «کاسپرسکی لبز»، شرکت اروپایی امنیت دیجیتال، نیز در مورد استاکس‌نت اعلام نظر کرده‌است. مسئولان این شرکت در بیانیه‌ای گفته‌اند «چنین حمله‌ای تنها می‌تواند با پشتیبانی دولت‌ها انجام شود.»

این بیانیه می‌افزاید: «استاکس‌نت یک پیش‌نمونه عملی شده و هراسناک از یک سلاح سایبری است که به ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی جدید در جهان خواهد انجامید.»

به تازگی یک پژوهشگر سامانه‌های کنترل صنعتی مقیم آلمان نیز پس از بررسی مشخصات کار استاکس‌نت حدس زده‌است که این ابزار مخرب شبکه‌های کامپیوتری برای خرابکاری در مراکز هسته‌ای ایران خلق شده‌است.

رالف لانگنر، پژوهشگر آلمانی، در روزهای اخیر در کنفرانس بین‌المللی مربوط به حفاظت از سامانه‌های کنترل در عرصه مجازی، به از کار افتادن سیستم‌های کنترل صنعتی رایانه‌ای در نیروگاه هسته‌ای بوشهر اشاره کرد که ساخت شرکت زیمنس است.

به گفته آقای لانگنر «این حملات خرابکارانه مستلزم اطلاعات گسترده و همینطور تکنیک و دانش فنی بسیار بالایی است» و «این ابزار کار یک فرد یا گروه هکر معمولی نیست و بدون شک خلق این ابزار کار یک دولت است و نه افراد عادی.»

نیروگاه بوشهر که از مکان‌های مورد حمله استاکس‌نت است، نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران است و به تازگی پس از مدت‌ها تاخیر، در بوشهر در کنار خلیج فارس سوخت‌گذاری شد. قدرت‌های غربی همواره از کاربردهای احتمالی نظامی از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند ولی ایران این نگرانی را بی‌پایه می‌داند.
XS
SM
MD
LG