لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

آغاز ساخت ۶۰۰ خانه جدید در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری


در حالی که طرف فلسطینی گفت‌وگوهای صلح با اسرائیل، توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری را به عنوان پیش‌شرط ادامه گفت‌وگوها قرار داده، خبرها حاکی است شهرک‌سازان اسرائیلی کار ساخت ۶۰۰ خانه جدید را در این منطقه آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از مقام‌های ارشد امور شهرک‌سازی اسرائیل روز یکشنبه از حفر پی‌ها برای ساخت دست کم ۳۵۰ آپارتمان و آماده‌سازی اولیه برای ساخت ۲۰۰ تا ۲۵۰ خانه دیگر در این منطقه خبر داده‌است.

این ساخت‌وسازها از تاریخ ۲۶ سپتامبر که اسرائیل پس از ۱۰ ماه مجدداً اجازه ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری رود اردن را صادر کرد آغاز شده‌است.

ساخت این تعداد خانه در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری نشان‌دهنده افزایش سه برابر و نیم در سرعت گسترش این شهرک‌ها در این منطقه نسبت به سال گذشته‌است.

بنا به گزارش‌های دولت اسرائیل، در سال ۲۰۰۹ میلادی تعداد خانه‌های در دست ساخت در این شهرک‌ها ۱۹۰۰ خانه بوده‌است.
ساخت این تعداد خانه در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری نشان‌دهنده افزایش سه برابر و نیم در سرعت گسترش این شهرک‌ها در این منطقه نسبت به سال گذشته‌است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گوید او تنها به این شرط که شهرک‌سازی یهودی در کرانه باختری متوقف شود حاضر به ادامه گفت‌وگوهای صلح است زیرا به گفته او سخن از صلح در حالی که اسرائیل در حال ساخت‌وساز در زمین‌هایی است که فلسطینیان برای کشور آینده خود خواستار آنند معنایی ندارد.

مذاکرات مستقیم رهبران اسرائیل و فسطینی‌ها، ‌پس از بیست و یک ماه رکود، روز دوم سپتامبر، با حضور هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در واشینگتن آغاز شد.

تاکنون در حدود ۳۰۰ هزار شهرک‌نشین یهودی در میان دو نیم میلیون فلسطینی ساکن کرانه باختری رود اردن سکونت یافته‌اند و ۲۰۰ هزار یهودی دیگر نیز در بیت‌المقدس شرقی زندگی می‌کنند. هر دوی این نواحی در جنگ ۱۹۶۷ به تسخیر نیروهای اسرائیلی درآمد و فلسطینیان، این دو ناحیه را بخشی از «کشور مستقل آینده» خود عنوان می‌کنند.

یک گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز شنبه گفت که وضعیت در ۶۰ درصد از کرانه باختری رود اردن که تحت اداره کامل ارتش اسرائیل و محل سکونت ۴۰ هزار فلسطینی است اصلاً مناسب نیست.

ریچارد فالک، در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت که سیاست‌های اسرائیل در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس، «مسئله اشغال اراضی را به طور بالفعل به الحاق اراضی تبدیل کرده‌است.»
XS
SM
MD
LG