لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

دو کشته و ۲۵ زخمی در حمله انتحاری در تاجیکستان


خودروی منفجر شده در روز جمعه در مقر پلیس خجند
خودروی منفجر شده در روز جمعه در مقر پلیس خجند
دو عامل انتحاری روز جمعه در شهر خجند در شمال تاجیکستان با انفجار بمبی باعث کشته شدن دو مأمور پلیس و زخمی شدن دست کم ۲۵ تن دیگر شدند.

بمب‌گذاران سوار بر خودرویی که در آن مواد منفجره کار گذاشته شده بود به دروازه اصلی قرارگاه پلیس وارد شده و با انفجار این خودرو باعث تخریب قسمتی از ساختمان بخش مبارزه با جرایم سازمان‌یافته پلیس شدند.

سرهنگ محمدجان نذریف، سخنگوی وزارت کشور تاجیکستان در این باره به بخش تاجیکی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت یکی از افسران پلیس هنگامی که می‌خواست از ورود خودروی حمله‌کنندگان جلوگیری کند کشته شد و افسر دیگر در بیمارستان جان سپرد. وی تأیید که «دو تروریست نیز در این حمله کشته شده‌اند.»

محمدجان نذریف افزود: «ساختمان هم در اثر این انفجار قوی به‌شدت آسیب دید و ۲۵ مأمور پلیس هم با جراحات مختلف راهی بیمارستان شدند.»

سخنگوی وزارت کشور تاجیکستان، یکی از گروه‌های مرتبط با سازمان القاعده به نام «حرکت اسلامی ازبکستان» را مسئول این بمب‌گذاری دانست و افزود که «این حمله برای آزاد کردن ستیزه‌جویان اسلامگرا که به اتهام قتل در خجند محبوسند صورت گرفته است.»

پنج نفر از افراد مظنون به قتل حامدجان کریمف، رئیس پیشین بازار شهر اسفره و عضو مجلس این شهر، در این زندان در بازداشت به‌سر می‌برند.

به گفته مقامات تاجیک، جستجو برای یافتن مأموران دیگر در میان بخش تخریب شده ساختمان ادامه دارد و شمار تلفات این حمله ممکن است افزایش یابد.

در همین حال، رئیس جمهوری تاجیکستان نیز کمیسیون ویژه‌ای را به رهبری امیرقول عظیمف، دبیر شورای امنیت این کشور برای بررسی این حادثه تشکیل داده‌است.

ساکنان شهر خجند، مرکز استان سغد، که شهری است با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در نزدیکی دره فرغانه این انفجار را «بسیار قوی» توصیف می‌کنند.

حزب حرکت اسلامی ازبکستان که در سال ۱۹۹۸ پس از پایان جنگ داخلی تاجیکستان، توسط جمعه نمنگانی بنیان‌گذاری شد با فعالیت در دره فرغانه و مناطق اطراف خواستار ایجاد یک حکومت اسلامی در منطقه است.

انفجار روز جمعه خجند یک روز پس از آن اتفاق می‌افتد که امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، رئیس نیروهای امنیتی این کشور را پس از یک دوره تصدی طولانی از کار برکنار کرد.

برکناری این مقام امنیتی به این خاطر انجام شد که ماه گذشته یک گروه ۲۵ نفره از ستیزه‌جویان مرتبط با القاعده توانستند با کشتن شش زندانبان از زندانی در تاجیکستان فرار کنند.

بیشتر این ستیزه‌جویان فراری اهل افغانستان و شش تن از آن‌ها از منطقه قفقاز روسیه هستند. نیروهای نظامی و انتظامی تاجیکستان از زمان فرار این عده از زندان هم‌چنان در حالت آماده‌باش به‌سر می‌برند و مرزها و جاده‌های این کشور تحت کنترل شدید قرار دارد.

تاجیکستان پس از فروپاشی شوروی شاهد درگیری گسترده میان نیروهای اسلامگرا و حامیان دولت سکولار امامعلی رحمان بود که طی این درگیری‌ها ده‌ها هزار نفر جان خود را از دست دادند.

دولت آقای رحمان از آن زمان هم‌چنان با نفوذ و گسترش اسلامگرایی در کشورش مقابله کرده‌است و دولت تاجیکستان ماه گذشته نیز اعلام کرد قصد دارد با تعطیلی مدارس غیرقانونی از اوج گرفتن آموزش افراط‌‌گرایی دینی در این کشور جلوگیری به‌عمل آورد.
XS
SM
MD
LG