لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

اتحادیه اروپا اعدام در ایران را محکوم کرد


اتحادیه اروپا اعدام یک شهروند افغان را در ایران محکوم کرد.
اتحادیه اروپا اعدام یک شهروند افغان را در ایران محکوم کرد.
اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعدام 22 نفر در ایران از جمله یک شهروند افغان را شدیدا محکوم کرد و خواستار لغو اعدام در این کشور شد.

ملا گل حسن، شهروند افغان، که در زمان ارتکاب جرم ۱۷ سال داشت، در تاریخ دوم بهمن‌ماه به همراه ۱۰ نفر دیگر در زندان اوین تهران به دار آویخته شد.

جمهوری چک که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در این بیانیه از مقامات ایرانی خواسته است مجازات مرگ را برای مجرمان کاملا لغو کنند و تا زمان لغو این نوع مجازات بر اساس دو قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل تمام احکام اعدام در ایران را به حال تعلیق درآورند.

در دو روز اول و دوم بهمن‌ماه ۱۱ نفر در زندان اوين تهران، شش نفر در یزد، دو نفر در اصفهان، و یک نفر در زندان قزل حصار کرج اعدام شدند.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود تاکید می‌کند که مجازات مرگ برای افرادی که در نوجوانی مرتکب جرم شده‌اند «مطلقا توجیه‌ناپذیر» است و «خلاف قوانین بین‌الملل».

این اتحادیه همچنین اقدام جمهوری اسلامی به اعدام دست‌کم ۹ مجرم نوجوان در سال ۲۰۰۸ را محکوم کرده و خواستار آن شده است که ایران مجازات مرگ در مورد این مجرمان را «فورا متوقف کند».

به گزارش سازمان عفو بين‌الملل که از نهادهای مدافع حقوق بشر در جهان است، جمهوری اسلامی ايران طی دو سال اخیر پس از چين بیشترین شمار اعدام را در جهان داشته است.

عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است، ایران را از نظر اجرای حکم اعدام برای مرتکبان جرم در سنین زیر ۱۸ سال دارای رتبه اول در دنیا معرفی کرده است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این بیانیه همچنین از جمهوری اسلامی خواسته‌اند قوانین خود را با کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر «که ایران خود آزادانه آنها را تایید کرده» منطبق سازد.

بر اساس «کنوانسیون حقوق کودکان» و «پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» که ایران نیز آنها را امضا کرده است اعدام افراد صغیر یا افرادی که زیر سن قانونی مرتکب جرم می‌شوند منع شده است.

XS
SM
MD
LG