لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

کدخدایی: کاری جز توصیه به اجرای مصوبات مجلس نمی‌توانیم بکنیم


یک هفته پس از آنکه رئیس مجلس ایران در موضوع عدم اجرای مصوبات مجلس توسط دولت تهدید کرد که مجلس از «ابزارهای نظارتی» خود استفاده خواهد کرد، سخنگوی شورای نگهبان گفت که این شورا کاری جز توصیه به اجرای مصوبات نمی‌تواند بکند، چرا که «ابزار قانونی بیشتری نداریم».

پس از آنکه دولت محمود احمدی‌نژاد از اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی سر باز زد، کشمکشی میان دولت و مجلس جمهوری اسلامی آغاز شد که هنوز پس از چند هفته به پایان نرسیده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، هفته گذشته در گفت‌وگویی با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، بر استفاده مجلس از ابزارهای نظارتی در رویارویی با عدم اجرای مصوبات از سوی دولت آقای احمدی‌نژاد تاکید کرد، اما توضیح نداد که این «ابزارهای نظارتی» چیست.

حال سخنگوی شورای نگهبان که از بالاترین مراجع رسیدگی به دعواها میان دولت و مجلس است در روز شنبه گفته است که این شورا جز توصیه به اجرای مصوبات مجلس «کار دیگری نمی‌توانیم بکنیم».

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان،‌ روز شنبه در نشست مطبوعاتی خود گفت:‌ «ما از همه نهادها تقاضا می‌کنیم مصوباتی که مراحل قانونی‌شان را طی کرده‌اند اجرا کنند. کار دیگری نمی‌توانیم بکنیم.»

او در پاسخ به خبرنگاری در مورد پیگیری بیشتر در این زمینه و بازخواست از دولت آقای احمدی‌نژاد افزود که پیگیری بیشتری در کار نخواهد بود، چون «ابزار قانونی بیشتری در اختیار نداریم».

سخنگوی شورای نگهبان در عین حال خبر داده که «مذاکراتی با معاونت دولت انجام شد» و ابراز امیدواری کرده است که «ان‌شالله به‌زودی این مسئله حل شود».

اختلافات مجلس شوراى اسلامى و دولت اصول‌گراى محمود احمدى‌نژاد در سال‌هاى اخير بر سر تغيير لوايح دولت بارها بالا گرفته و در بحث بر سر لوايح بودجه و هدفمند كردن يارانه‌ها تنش ميان طرفين به اوج خود رسيد. محمود احمدی‌نژاد در این دوره همچون دوره پیشین ریاست خود بر دولت جمهوری اسلامی همواره اصرار داشته است که لوايح دولت به طور كامل و بدون كمترين تغييرى از سوى مجلس به تصويب برسد.

آیت‌الله جنتی «حتماً مستنداتی داشتند»

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره اظهارات اخیر دبیر این شورا در مورد کمک «یک میلیارد دلاری آمریکا به سران اصلاحات» گفت که «ایشان مطالبی را بیان کردند و حتماً مستنداتی برای آن داشتند».

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از حامیان پروپاقرص محمود احمدی‌نژاد، در روز ششم مردادماه در جمکران قم گفت: «من سندی را به دست آوردم که آمريکایی‌ها يک ميليارد دلار از طريق افراد سعودی که هم اکنون عامل آمريکا در کشورهای منطقه هستند به سران فتنه دادند.»

در واکنش به این اتهام آقای جنتی، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی نیز در نامه‌ای به مراجع شيعه از آنان خواستند که برای حفظ آبروی «اسلام و روحانیت» وارد صحنه شده و از دبير شورای نگهبان بخواهند مستندات و مدارکش درباره این کمک «يک ميليارد دلاری» را ارائه کند.

اما عباسعلی کدخدایی ارائه اسناد از طرف آقای جنتی را به زمان دادگاهی شدن «افرادی که در این زمینه‌ها دخالت داشتند» موکول کرده است.

او گفت: ‌«اگر روزی پرونده افرادی که در این زمینه‌ها دخالت داشتند در دادگستری رسیدگی شود، ایشان هم اسناد خود را ارائه خواهند کرد.»

احمد جنتی در انتخابات رياست جمهوری سال گذشته از سوی اصلاح‌طلبان و حتی برخی از اصول‌گرايان متهم شد که به طور علنی پيش از انتخابات از محمود احمدی‌نژاد حمايت کرده، در حالی که صيانت از انتخابات به عهده شورای نگهبان بوده است.
XS
SM
MD
LG