لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۴

عنان : «ایدز جهان را تغییر داده است»


گزارش سالانه دفتر پشیگیری از ایدز سازمان ملل متحد در زمينه ايدز که به مناسبت روز جهانی ايدز انتشار يافته است حکايت از ادامه روند ابتلا به ويروس HIV در سراسر جهان دارد.
گزارش سالانه دفتر پشیگیری از ایدز سازمان ملل متحد در زمينه ايدز که به مناسبت روز جهانی ايدز انتشار يافته است حکايت از ادامه روند ابتلا به ويروس HIV در سراسر جهان دارد.
کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل در پيامی به مناسبت روز جهانی ایدز گفت : « در ۲۵ سالی که از گزارش نخستين مورد ابتلا به ايدز می گذرد، اين بيماری جهان را تغيير داده است. ايدز تا کنون ۲۵ ميليون نفر را کشته است و ۴۰ ميليون نفر در جهان هم اکنون آلوده به ويروس ايدز هستند. به عبارت ديگر ايدز بزرگترين چالش قرن ماست.»

به گفته آقای عنان موفقيت در مبارزه با ايدز بستگی به مسووليت پذيری رهبران تمام کشورها، سياستمداران و تمام مردم جهان دارد.

سياست انکار

دبير کل سازمان ملل در سخنرانی به مناسبت روز جهانی ايدز در نيويورک گفت که در ۱۵ سال نخستین که ويروس HIV در سراسر جهان گسترده می شد، کشورهای مختلف سياست انکار اين بيماری را پيش گرفته بودند اما در ۱۰ سال گذشته روش برخورد با اين بيماری تغيير پيدا کرد و منابع بيشتری برای فرونشاندن اين بيماری بسيج شدند.

با اين حال به گفته کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل اين تلاش ها هنوز کافی نيستند.

گزارش سالانه دفتر پشیگیری از ایدز سازمان ملل متحد در زمينه ايدز که به مناسبت روز جهانی ايدز انتشار يافته است حکايت از ادامه روند ابتلا به ويروس HIV در سراسر جهان دارد.

در اين گزارش تخمين زده شده که حدود ۳۸ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر در سراسر جهان ناقل ويروس HIV یا مبتلا به ایدز هستند. همچنين حدود دو ميليون و هشتصد هزار نفر به دليل بيماری ايدز جان خود را از دست داده اند.

در گزارش سالانه دفتر پشیگیری از ایدز سازمان ملل متحد در زمينه ايدز آمده است که حدود ۲۷۰ هزار نفر به تازگی در اروپای شرقی و آسيای مرکزی به ويروس اچ.آی.وی مبتلا شده اند و يک ميليون و هفتصد هزار نفر در اين مناطق به اين ويروس مبتلا شده و با آن زندگی می کنند.

کودکان بی گناه

آمارها نشان می دهد که حدود ۲ ميليون کودک در سراسر جهان به بيماری ايدز مبتلا هستند.

بيل کلينتون، رييس جمهوری سابق ايالات متحده در حمايت از کودکان مبتلا به ايدز گفت:« با وجود تمام پيشرفت هايی که در زمينه مبارزه با بيماری ايدز تا کنون داشته ايم، هنوز نتوانسته ايم برای کودکان بی گناه مبتلا به اين بيماری کاری انجام دهيم. امروز در کشورهای در حال توسعه از هر چهار فرد بزرگسالی که به ايدز مبتلاست، تنها يک نفر بخت استفاده از امکانات درمانی را دارد، درحاليکه کمتر از يک کودک از هر ۱۰ کودک مبتلا به اين بيماری در کشورهای در حال توسعه می تواند از امکانات درمانی استفاده کند.»

قبول بيماری ايدز در ايران

از سوی ديگر گزارش سالانه دفتر پشیگیری از ایدز سازمان ملل متحد در زمينه ايدز بر اساس آمار ارايه شده از سوی وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی حاکي است که حدود ۲۳ در صد از معتادان تزريقی در شهر تهران، ناقل ویروس HIV هستند.

دکتر حميدرضا ستايش، مدير برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمينه ايدز در ايران با اشاره به گزارش سال ۲۰۰۶ ميلادی که دو صفحه آن به ايران اختصاص يافته است، گفت ايران در زمينه مبارزه با ايدز در ميان معتادان تزريقی و در زندان ها موفق بوده و افزود :«اقداماتی که کشور ايران انجام داده، که شامل دولت و بخش غير دولتی است، قبول کردن مساله است که ايدز به عنوان يک معضل اجتماعی وجود دارد و بايد به آن رسيدگی کرد.»

افزايش مبتلايان به ايدز در ايران

دکتر محمد مهدی گويا، رييس مرکز مديريت بيماری های وزارت بهداشت می گويد تا کنون ۱۳ هزار و ۷۰۲ نفر بيمار ايدزی تا مهر ماه در ايران شناسايی شده اند که ۹۵ درصد آنان مرد و ۵ درصد آنان زن هستند. با اين حال کارشناسان می گويند به درستی نمی شود تعداد واقعی بيماران مبتلا به ايدز را در ايران بيان کرد.

در حاليکه به گفته دکتر حميدرضا ستايش، مدير برنامه مشترک سازمان ملل در زمينه ايدز در ايران، روند ابتلا به ايدز در ايران افزايش داشته، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ديروز پنجشنبه در مراسمی که به مناسبت روز جهانی ايدز برگزارش شده بود، گفت بعد از ۱۰ سال ايران در زمينه کاهش موارد ابتلا به ايدز موفق بوده و در سال ۱۳۸۴ ابتلا به ايدز دو سوم کاهش يافته و به ۱۹۰۰ مورد رسيده است.

آمار توافقی !

دکتر حميدرضا ستايش در اين باره می گويد:«آمارهای ايدز آمارهای مورد توافق ما و وزارت بهداشت است. برآورد می کنيم حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر به ایدز مبتلا باشند. اين آمار با سرعت زيادی افزايش پيدا می کند. دو سال قبل تعداد مبتلايان به ايدز حدود ۳۲ هزار نفر بودند. اکنون مبتلايان به ايدز، دوبرابر هم بيشتر افزايش يافته اند.»

به گفته دکتر حميدرضا ستايش، مدير برنامه مشترک سازمان ملل در زمينه ايدز، جوانان بين ۱۵ تا ۲۴ سال بيش از سايرين در معرض ابتلا به ايدز قرار دارند و بهترين سلاح برای مبارزه با ايدز، آموزش است.
XS
SM
MD
LG