لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

«گل‌های شر»؛ فیلمی از وقایع اخیر ایران در جشنواره کن


پوستر رسمی جشنواره کن ۲۰۱۰
پوستر رسمی جشنواره کن ۲۰۱۰
اگرچه در شصت و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کن فیلمی از ایران شرکت ندارد، اما نام ایران با وقایع مرتبط با انتخابات اخیر ریاست جمهوری، در این جشنواره مورد توجه قرار دارد.

علاوه بر توجه حاضران در جشنواره به غیبت جعفر پناهی، فیلمساز در بند ایرانی در جشنواره کن، فیلم فرانسوی «گُل‌های شر» نیز که با مضمون رخدادهای ایران پس از انتخابات بیست و دوم خرداد در این جشنواره به روی پرده رفت، توجه شرکت‌کنندگان در جشنواره را به مسائل ایران معطوف کرد.

فیلم «گل‌های شر» که به کارگردانی دیوید دوزا، کارگردان فرانسوی مجاری تبار، در بخش سینمای مستقل کارگردانان جوان به نمایش در‌آمد، سرگذشت یک دختر جوان ایرانی پناهنده در پاریس به نام آناهیتا را به تصویر می کشد که با پسر فرانسوی الجزایری تباری به نام رشید آشنا می‌شود.

بخش کوتاهی از فیلم «گل‌های شر» ساخته دیوید دوزا، کارگردان فرانسوی



آناهیتا که دستبند سبزی در دست دارد با مراجعه به سایت‌های مختلفی مانند فیس‌بوک و تویتر مدام از وقایع ایران خبر می‌گیرد و در تمام مدت در اندیشه رخدادهای ایران و آنچه که بر خانواده و دوستانش می‌گذرد به سر می‌برد.

در این میان، رشید که تجربه زندگی روزمره در یک دنیای اروپایی را دارد، به ناگهان و از طریق تصاویر یوتیوب و تویتر شاهد سرکوب‌ها و اعتراض‌های ایران می‌شود.

در گیر و دار تضاد میان آشفتگی‌های ایران و زندگی اروپایی، آناهیتا دستبند سبز را از دستش در می‌آورد.

با این وجود در پایان فیلم و پس از مشاهده صحنه قتل ندا آقا سلطان، رشید دست بند سبز را دوباره به دست آناهیتا می اندازد و آناهیتا به ایران بازمی‌گردد.



دیوید دوزا پس از نمایش فیلمش در گفت و گو با رادیو فردا، در مورد دلایل توجهش به مسائل ایران گفت: «از آنجا که از زمان بچگی‌ام در کشورهای گوناگون زندگی کرده‌ام، همه جا با پناهندگان ایرانی در ارتباط بوده‌ام و به همین دلیل به مسائل ایران علاقمندم».

وی می افزاید: «رخدادهای پس از دوازدهم ژوئن (بیست و دوم خرداد) مرا بسیار منقلب کرد. به ویژه به عنوان یک سینماگر جوان فیلم من باید تجلیلی باشد از نسل جوان و مردم ایران که توانستند با استفاده از اینترنت و تکنولوژی مدرن به گونه ای آوانگارد که تا کنون جهان آن را ندیده بود، حرفشان را به گوش دنیا برسانند».

دوزا در پایان این گفت و گو و در پیامی خطاب به جعفر پناهی گفت: «عمیقا در فکر شما هستم و مراتب پشتیبانی کامل خود را به شما اعلام می‌کنم و قلبم با شماست».
XS
SM
MD
LG