لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

۲۱ مورد بازداشت طی هفته گذشته در آذربايجان


ياشار حکاک پور مسئول روابط عمومی انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجانی ايران (آداپ) و سخنگوی اين انجمن در گفتگو با راديو فردا از تشديد اقدامات و فشارها بر فعالين سياسی و مدنی در مناطق آذربايجان خبر می دهد.

سايت ساوالان سسی ارگان خبری انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجانی در ايران در روزهای گذشته از بازداشت نزديک به بيست تن از هواداران تيم فوتبال تراکتورسازی در روز ۱۸ مهر ۸۹ و در جريان مسابقه فوتبال بين اين تيم و نفت تهران در استاديوم سهند تبريز و بازداشت سيامک ميرزايی فعال دانشجويی آذربايجانی در مغان در شنبه ۱۷ مهر ۸۹ خبرداده بود.

حکاک پور در اين خصوص به راديو فردا می گويد، سيامک ميرزايی فعال دانشجويی آذربايجانی در دانشگاه رشت پس از آنکه برای ديدار با خانواده اش از دانشگاه به شهر پارس آباد مغان آمده بود در منزل پدری توسط مامورين بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. ميرزايی پيش از اين نيز در ارديبهشت ۸۹ بازداشت و پس از اعلام نتايج کنکور کارشناسی ارشد از ادامه تحصيل دز مقطع فوق ليسانس محروم شده بود.

به گفته اين فعال مدنی آذری در جريان مسابقه فوتبال میان تيمهای فوتبال تراکتور سازی و نفت تهران نيز ماموران امنيتی نزديک به بيست تن از هواداران تيم تراکتورسازی را که با سردادن شعارهايی به زبان ترکی آذربايجانی خواهان «حقوق زبانی و ملی آذربايجانيها» در ايران بودند، بازداشت کرده اند. از اين ميان عده ای به قيد وثيقه آزاد شده و بقيه همچنان در بازداشت به سر می برند.

انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجانی در ايران (آداپ) همچنين از صدور و اجرای احکام زندان مصطفی عوض پور، حسين نصيری و رسول بدلی فعالين مدنی آذربايجانی در تبريز خبر می دهد.

بر اساس اين اطلاعات مصطفی عوض پور فعال مدنی آذربايجانی که ۱۷ فروردين ۸۵ بازداشت و از سوی شعبه دوم دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان شرقی به شش ماه حبس تعزيری محکوم شده بود، پس از گذشت پنج سال از زمان دستگيری اوليه ۱۴ مهر ۸۹ بازداشت شده و برای تحمل دوارن محکوميت شش ماهه روانه زندان تبريز شد.

رسول بدلی ديگر فعال مدنی آذربايجانی نيز ۱۳ مهر ۸۹ بازداشت شد و برای اجرای حکم دوسال حبس تعزيری روانه زندان تبريز شد.

علاوه بر اين شعبه اول دادگاه انقلاب تبريز نیز حسين نصيری فعال آذربايجانی را به اتهام تبليغ عليه نظام به يکسال حبس تعزيری محکوم کرده است. اين فعال آذربايجانی از ۱۳ فروردين ۸۹ در جريان همايش دفاع از درياچه اروميه بازداشت شده و برای اجرای حکم شش ماهه زندان که دی ماه ۸۸ برای وی صادر شده بود، در زندان تبريز به سر می برد. اتهام نصيری در هر دو پرونده تبليغ عليه نظام عنوان شده است.
XS
SM
MD
LG