لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

اسکناس زيتونی رنگ ۱۰ هزار تومانی رونمایی شد


اسکناس زيتونی رنگ ۱۰ هزار تومانی که طرح پشت آن تصويری از آرامگاه سعدی با بيت «بنی‌آدم اعضای يکديگرند / که در آفرينش ز يک گوهرند»، دیده می شود، صبح روز سه شنبه، در ساختمان اصلی بانک مرکزی با حضور مسئولان اين بانک رونمايی شد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، مصطفی عباسی، مدير کارخانه توليد کاغذ اسناد بهادار بانک مرکزی در مورد این اسکناس جدید گفت: « ابعاد اسکناس ۱۶۶ ميلی متر در ۷۹ ميلی متر است که اين ميزان همانند اسکناس پنج هزار تومانی است.»

تصوير سه بعدی آیت الله خمینی بصورت واترمارک در اين اسکناس وجود دارد و همچنين عدد ۱۰۰ هزار ريال بصورت لاتين در زير پرتره آیت الله خمینی چاپ شده است.

آقای عباسی افزود: «برای اولين بار در توليد کاغذ اين اسکناس از دو نوع نخ امنيتی استفاده شده که يک رشته آن نخ پنجره ای و از نوع هولوگرام است.»

در همین حال محمود احمدی، دبیر کل بانک مرکزی گفت: «پس از ورود اسکناس 10 هزار تومانی به بازار جامعه نیاز به انتشار اسکناسهای درشت تر همچون 50 و 100 هزار تومانی دارد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، مؤسس مرکز سعدی‌شناسی درباره اصالت بيت مشهور «بنی‌آدم اعضای يکديگرند / که در آفرينش ز يک گوهرند» که پشت اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی هم درج شده است، گفت: اين بيت مشهورتر است هر چند به همان اندازه از اصالت دورتر است.

موسس مرکز سعدی ‌شناسی همچنين وجود هر گونه لوح و يا سردری را با اين اشعار از سعدی در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک، رد کرد و گفت: متاسفانه الان طوری شده که اگر اين حرف را بزنيم، هيچکس باور نمی‌کند و مردم واقعاً فکر می‌کنند شعر سعدی در سردر سازمان ملل متحد نوشته شده است حال آنکه نه سردری و نه تابلويی با اشعار سعدی در سازمان ملل وجود ندارد.

برخی گزارش ها حاکی است چاپ اسکناس با ارقام بالا، حاکی از افزایش تورم و پایین رفتن ارزش پول در کشور است. دولت دهم نرخ تورم را حدود ۱۰ درصد معرفی کرده در حالی که دیگر گزارش ها، نرخ تورم در کشور را بالاتر از این حد تخمین زده اند.
XS
SM
MD
LG