لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

«نارضايتى جدى» آيت‌الله خامنه‌اى از انتشار يک سخنرانى در كيهان


دفتر رهبر جمهورى اسلامى از رسانه‌هاى ايران خواسته است كه از درج هرگونه مطالب به گفته این دفتر «غيرموثق و غيرمستند» درباره آيت‌الله خامنه‌اى خوددارى كنند.
دفتر رهبر جمهورى اسلامى از رسانه‌هاى ايران خواسته است كه از درج هرگونه مطالب به گفته این دفتر «غيرموثق و غيرمستند» درباره آيت‌الله خامنه‌اى خوددارى كنند.
دفتر آيت‌الله خامنه‌اى روز دوشنبه با انتقاد شديد از انتشار متن سخنرانى يكى از محافظان رهبر جمهورى اسلامى در سال ۶۸ در روزنامه كيهان، اظهارات وى را «خلاف واقع» و شامل «تحریفات گسترده» دانسته است.

در اطلاعيه اين دفتر اشاره شده كه «مطالب مذكور شامل تحريفات گسترده و خلاف واقع فراوانى مى‌باشد و نشر آن نارضايتى جدى معظم له (خامنه‌اى) را به دنبال داشته است.»

دفتر رهبر جمهورى اسلامى از رسانه‌هاى ايران خواسته است كه از درج هر گونه مطالب به گفته این دفتر «غير موثق و غير مستند» درباره آيت‌الله خامنه‌اى خوددارى كنند.

انتقاد اين دفتر از روزنامه كيهان در حالى صورت مى‌گيرد كه حسين شريعتمدارى، مدير مسئول آن، نماينده ولى فقيه در مؤسسه كيهان است.

روزنامه كيهان در شماره روز يكشنبه خود متنى را با عنوان «سخنرانى يكى از محافظان مقام معظم رهبرى در سال ۶۸» به چاپ رسانده است كه وى در آن به حوادث ساعات آخر عمر آيت‌الله خمينى، بنيانگذار جمهورى اسلامى، و «ديدار» آيت‌الله خامنه اى با وى پرداخته است.

اين محافظ رهبر جمهورى اسلامى كه نام او فاش نشده است در اين سخنرانى مى‌گويد که وى از معدود افرادى بود كه توانسته «همراه آقا كه رئيس جمهور بودند» وارد حسينه جماران و سپس بيمارستانى شود كه آيت‌الله خمينى در آن بسترى شده بود.

وى گفته است: «قبل از ورود خانواده امام (به اتاق آيت‌الله خمينى)، حاج احمد آقا از اتاق امام آمدند بيرون و گفتند آسيد على آقا را امام كار دارند. آقاى خامنه‌اى داخل شدند و براى اينكه صداى امام را كه نحيف شده بود بشنوند گوششان را نزديك صورت امام بردند و امام با ايشان صحبت كردند.»

اين محافظ آيت‌الله خامنه‌اى مى‌افزايد: «ما كه پشت شيشه اين صحنه را مى ديديم هر لحظه كه مى‌گذشت مى‌ديديم آقاى خامنه‌اى قرمزتر مى‌شد، صورت ايشان دائم قرمز مى‌شد گويا به حد انفجار رسيده بود.»

وى در اين سخنرانى اشاره‌اى به صحبت‌هاى احتمالى رد و بدل شده ميان رئيس جمهور وقت و رهبر سابق ايران نكرده ولى گفته است كه «تمام اين صحنه‌ها فيلم‌بردارى شده است و نمى‌دانيم چرا پخش نمى شود! تنها كسى كه با محارم امام تا لحظه آخر حيات ايشان داخل اتاق بود فقط آقاى خامنه‌اى بودند!»

اين محافظ رهبر فعلى جمهورى اسلامى با اشاره به اينكه آيت‌الله خمينى ساعت ۱۱ و ۳۰ شب «تمام كردند» گفته است: «در اين شرايط آقاى خامنه‌اى با همان صورت برافروخته آمدند بيرون و همه كسانى كه آنجا حضور داشتند را صدا كردند چه چپى‌ها و چه راستى‌ها و همه اطاعت كردند. آقا فرمودند هيچكس حق ندارد با هيچ خبرگزارى و هيچ گروهى مصاحبه علنى داشته باشد و خبر فوت امام را اعلام كند.»

بنا بر اظهارات وى در روزنامه كيهان، آيت‌الله خامنه‌اى به افراد حاضر در بيمارستان گفته است: «اگر ما فردا صبح بتوانيم از صدا و سيماى خودمان اين خبر را اعلام كنيم، بقاى جمهورى اسلامى را مى‌توانيم حفظ كنيم و در غير اين صورت احتمال اين هست كه خيلى از مسائل و مشكلات بر كشور ما جارى شود.»

اين محافظ رهبر جمهورى اسلامى در ادامه سخنان خود به مباحث داخلى مجلس خبرگان براى انتخاب رهبر پس از آيت‌الله خمينى اشاره كرده و گفته است كه علاوه بر آيت‌الله خامنه‌اى، افراد ديگرى چون آيت‌الله مشكينى و موسوى اردبيلى نيز براى انتخاب به عنوان رهبر مطرح بوده‌اند.

ولى وى با ذكر جزئيات مى‌گويد كه آيت‌الله خمينى در ديدارهاى پیشین خود با صادق خلخالى و موسوى اردبيلى گفته بود كه به آيت‌الله خامنه‌اى به عنوان رهبر نظر دارد و افزوده است: «من نظرم را به حاج احمد آقا و آقاى هاشمى گفته‌ام و احدى را در كره زمين بهتر از آسيد على‌آقا براى رهبرى نمى‌دانم.»

اين محافظ سابق رهبر جمهورى اسلامى مى‌گويد: «من با همين چشم‌هاى خودم بيشتر از ۱۰۰ بار برخورد آقاى خامنه‌اى و امام خمينى را با همديگر ديدم. در هيچ برخوردى نديدم كه امام خمينى تمام قد جلوى ايشان بلند نشود و به طرفشان نرود. ولى براى هيچ كس نديدم كه اين طور برخورد كند... امام تنها با آقاى خامنه‌اى اين گونه برخورد مى‌كرد و با ايشان باز برخورد مى‌كرد.»

روزنامه كيهان در شماره روز دوشنبه خود با اشاره به نارضايتى رهبر جمهورى اسلامى از اين سخنرانى نوشته است كه «واكنش سريع و بلافاصله رهبرمعظم انقلاب نسبت به مطالبى كه آن را درباره خويش اغراق‌آميز توصيف فرموده‌اند، از خوى پيامبرگونه و تواضع و فروتنى بى‌نمونه ايشان خبر مى‌دهد.»

اين روزنامه توضيح داده است كه سخنرانى ياد شده قبلاً «از سوى برخى خبرگزارى‌هاى رسمى منتشر شده و سى دى و نوار آن نيز در سطح گسترده‌اى توزيع گرديده بود.»

اين روزنامه افزوده است: «بايد اعتراف كنيم در بازخوانى متن سخنرانى ياد شده- قبل از چاپ- نكته و گفته‌اى كه اغراق‌آميز باشد به ذهنمان خطور نكرد و هنوز هم نمى‌كند.»
XS
SM
MD
LG