لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

چین و روسیه «سپر دفاع موشکی آمریکا» را محکوم کردند


رییس جمهوری جدید روسیه در اولین سفر خارجی خود وارد چین شد. (عکس از AFP)
رییس جمهوری جدید روسیه در اولین سفر خارجی خود وارد چین شد. (عکس از AFP)

روسيه و چين روز جمعه در جریان اولین سفر خارجی رییس جمهوری روسیه، طی يک بيانيه مشترک برنامه سپر دفاع موشکی آمريکا را محکوم کردند.


ديميتری مدودوف رييس جمهوری جديد روسيه که در اولين سفر خارجی خود به چين رفته است روز جمعه سوم خرداد ماه، بيانيه مشترکی با هو جين تائو، رييس جمهوری چين امضا کرد که در آن برنامه ساخت سپر دفاع موشکی توسط آمريکا در اروپا محکوم شده است.


در اين بيانيه که در آن به صراحت نامی از آمريکا برده نشده، آمده است: «روسيه و چين اعتقاد دارند که تاسيس و گسترش چنين سيستم هايی در جهان، توازن و تعادل استراتژيک را برهم می زند و تلاش ها برای خلع سلاح جهانی را به خطر می اندازد.»



پيش از اين روسيه و چين به طور جداگانه با اين طرح مخالفت کرده اند، اما اين نخستين بار است که اين دو کشور دارای حق وتو در شورای امنيت سازمان ملل، به اتفاق برنامه دفاع موشکی آمريکا را محکوم می کنند.


آمريکا اين مذاکرات را کم اهميت خواند و گفت اين گفته ها، بازتاب نگرانی های قديمی است که واشينگتن در حال حل و فصل آن است.


  • «روسيه و چين اعتقاد دارند که تاسيس و گسترش چنين سيستم هايی در جهان، توازن و تعادل استراتژيک را برهم می زند و تلاش ها برای خلع سلاح جهانی را به خطر می اندازد.»
بیانیه مشترک چین و روسیه

همچنين دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد گفت که انتشار اين بيانيه خللی در تصميم آمريکا وارد نمی کند و اين کشور در صدد گفتگو در اين زمينه است.


آمريکا قصد دارد يک پايگاه رادار در جمهوری چک و مجموعه ای از موشک های مرتبط با هم که در مجموع سپر دفاع موشکی ناميده می شود را در لهستان نصب کند.


آمريکا می گويد دليل اين اقدام دفاع از متحدانش در اروپا در برابر تهديد های موشکی ايران و کره شمالی است.


روسيه اين برنامه آمريکا را اقدامی عليه خود قلمداد کرده و گفته است در صورت عملی شدن اين برنامه، موشک های بالستيک خود را به سوی اروپا نشانه خواهد گرفت.


آمريکا تاکنون موفق شده است موافقت جمهوری چک را به دست بياورد اما لهستان هنوز موافقت خود را با نصب اين موشک ها در خاک خود اعلام نکرده است.


دونالد تاسک، نخست وزير لهستان، روز جمعه سوم خرداد ماه در جريان يک کنفرانس خبری در ورشو گفت که کشورش در صورتی با نصب سيستم دفاع موشکی در کشورش موافت می کند که امنيت لهستان تضمين شود.


او گفت: «ما همچنان در حال مذاکره برای تقويت امنيت خود هستيم، برآورد ما و آمريکا بر سر تاثير سپر دفاع موشکی بر امنيت لهستان متفاوت است.»


رييس جمهوری روسيه شامگاه شنبه چهارم خرداد ماه پکن را ترک می کند.


در جريان اين سفر، همچنين رييس جمهوری چين از روسيه برای ارسال کمک های پزشکی برای آسيب ديدگان زلزله اخير چين تشکر کرد.


سرگئی کيرينکو، رييس سازمان انرژی اتمی روسيه هم که همراه به رییس جمهوری روسیه به چین رفته است اعلام کرد که دو کشور قراردادی برای توسعه غنی سازی اورانيوم در چین با استفاده از اورانيوم روسيه، امضا کرده اند.


XS
SM
MD
LG