لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۳

عبادی: کمپین بین المللی برای نجات نسرین ستوده در راه است


در پی انتشار خبر اعتصاب غای خشک نسرین ستوده، وکيل دادگستری و فعال جنبش زنان که از ۱۳ شهريورماه سال جاری در زندان اوين بسر می برد، شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل در گفت وگو با رادیو فردا گفت: «من همین جا ازتمامی آزادگان جهان برای نجات جان نسرین ستوده از مرگ درخواست کمک می کنم.»

خانم عبادی گفت که کمپینی بین المللی برای نجات جان نسرین ستوده در پیش گرفته است و در این راه از تمام آزادی خواهان جهان تقاضای استمداد می کند.

متن گفت وگوی رادیو فردا با شیرین عبادی در پی می آید.



آقای رضا خندان، همسر خانم نسرین ستوده در گفت و گویی با رادیو فردا گفتند که ایشان اکنون در اعتصاب خشک به سر می برند، شما از این موضوع اطلاعی دارید؟

متاسفانه این خبر درست است و ایشان به خاطر این که شرایطشان نا مساعد است و تحت فشارهای شدید جسمی و روحی قرار دارند. نسرین ستوده برای این که علیه خودش اعترافات نادرست کند، از حقوق قانونی خود محروم شده، و بر خلاف وعده ای که دادستان داده بود مبنی بر این که حقوق ایشان رعایت خواهد شد ولی چون این حقوق مراعات نشده است، این بار دست به اعتصاب غذای خشک زده اند.
امروز سومین روز اعتصاب غذای خشک ایشان است و ما به شدت نگران وضعیت ایشان هستیم.

خانم ستوده پیش از این هم وضعیت جسمی مناسبی نداشتند. فکر می کنید با این وضعیت دوام می آورند؟

متاسفانه ایشان وضعیت جسمی مساعدی ندارند. و همین هم باعث شده است که ما به شدت نگران بشویم. ببینید کار به کجا کشیده است و با یک وکیل دادگستری چکار باید بکنند که او حتی حاضر بشود دست به اعتصاب غذای خشک بزند و بداند که پایان این راه ممکن است جسم او را به مخاطره بیاندازد.

من فقط توجه همگان را به این مسئله جلب می کنم که در زندان با یک وکیل زن چه می کنند که او حتی مرگ را بر آن زندان ترجیح می دهد؟

خانم عبادی، شما برای دفاع از ایشان در سطح بین المللی هم اقدامی انجام داده اید؟

طبیعتا بله. هم اکنون کمپینی برای حمایت از خانم ستوده به راه افتاده است و یکی از مهمترین کانون وکلای دنیا قرار است به ایشان جایزه افتخاری اعطا کند. کمیسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل و خود شخص آقای بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد و بسیاری از نهادهای بین المللی هم در جریان وضعیت ایشان قرار گرفته اند.

من همین جا ازتمامی آزادگان جهان برای نجات جان نسرین ستوده از مرگ درخواست کمک می کنم.
XS
SM
MD
LG