لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

«وزیر کشور به احمدی نژاد یادداشت داد تا وقت سخنرانی برای حسن خمینی نماند»


محمود احمدی نژاد در جریان مراسم چهاردهم خرداد.
محمود احمدی نژاد در جریان مراسم چهاردهم خرداد.
محمد علی انصاری، دبير ستاد بزرگداشت سالگرد آيت الله خمينی با اشاره به پشت پرده های حوادث روز چهاردهم خرداد می گويد وزير کشور در نامه ای به محمود احمدی نژاد يادداشت داد که بيشتر سخنرانی کند تا وقتی برای سخنرانی حسن خمينی نماند.

به گزارش «کلمه» و «پارلمان نیوز»، آقای انصاری در نامه ای که از آن به عنوان گزارش به حسن خمينی ياد شده، به پشت پرده وقايعی که به «اخلال» در سخرانی او منجر شد، اشاره کرده است.

اين نامه به شرايط برنامه ريزی برای مراسم سالگرد آيت الله خمينی اشاره کرده و می گويد شخصی به نام آقای «وحيد» از بيت رهبری شرايطی برای اين مراسم و مدعوين گذاشته، از جمله اين که افراد خاصی ( که گويا نام برده شده ولی در نامه به نام های آنها اشاره ای نشده) نبايد تحت هيچ شرايطی درمراسم حضور داشته باشند و برخی افراد ديگر (که باز به نام آنها اشاره نشده) نبايد دعوت شوند اما حضور آنها در ميان مردم منطقی است.

طبق روايتی که اين نامه می گويد، هيچ بحث خاصی برای اين که چه سخنرانی کند و چه کسانی حضور نداشته باشد، مطرح نشده است.

گزارش های متناقض و تاييد نشده ای هم در روزهای گذشته روی وبسايت های حامی دولت از جمله «فرارو»، «بورس نیوز» و «جوان آنلاین» منتشر شده بود که می گفت حسن خمينی با مصطفی نجار وزير کشور دولت دهم درگير شده و به او سيلی زده است. آن هم به دليل اين که آقای نجار نام حسن خمينی را حسن مصطفوی ياد کرده بوده است.

در اين نامه گفته شده که در برنامه ای خبری و با حضور مصطفی نجار وزير کشور دولت دهم، سخنران پيش از آيت الله خامنه ای، شخصی به نام حسن مصطفوی ياد شده است و گويا يک کنفرانس خبری هم برگزار شده و اعلام می شود که حسن مصطفوی خمينی، سخنرانی خيرمقدم و سپس محمود احمدی نژآد سخنران پيش از خطبه های نماز جمعه خواهند بود.

با اين حساب نام کامل حسن خمينی، حسن خمينی مصطفوی است و شايد برخی از نمايندگان دولت به دليل برداشت های شخصی، نام او را تغيير داده و تلاش کرده اند عنوانی از خمينی را به نام او منتسب نکنند.

آقای انصاری درنامه خود می گويد قرار بوده در روز مراسم چهاردهم خرداد درها ساعت هشت صبح باز شود اما گروهی از ساعت شش صبح وارد شده و مستقر می شوند. وی می گويد طبق برنامه ريزی قبلی قرار بوده محمود احمدی نژاد از ساعت ۱۱ شروع کرده و به مدت نيم ساعت سخنرانی داشته باشند. اما آقای احمدی نژآد ساعت ۱۱ و ۲۰ دقيقه به محل مراسم می رسد و از اين رو برخی از مراسم ميانی حذف می شود تا مشکلی در برنامه سخنرانی ها ايجاد نشود.

اين نامه می گويد محمود احمدی نژآد در ساعت ۱۱ و نيم سخنرانی خود را آغاز کرده و قرار بوده ساعت ۱۲ به آن پايان دهد که با توجه به اين که وقت می گذرد، چند يادداشت داده می شود که وقت تمام است اما مصطفی نجار يادداشتی به محمود احمدی نژآد می دهد که تا ساعت ۱۲ و نيم به سخنرانی خود ادامه دهند. آقای انصاری در اين نامه می گويد چند بار به محمود احمدی نژاد حتی تذکر شفاهی داده اما او همان پشت تريبون گفته:« برو، شما چه کاره ايد. »

آقای انصاری می گويد پس از آن به اتاق کناری می رود که آيت الله خامنه ای و همراهانش در آن حضور داشته اند و در حضور آقای خامنه ای می گويد که گويا بنا نيست حسن خمينی سخنرانی کند که به گفته متن نامه، آقای خامنه ای می گويد که حتما بايد حسن خمينی سخنرانی داشته باشد.

آقای انصاری در اين نامه نوشته که پس از آن که محمود احمدی نژاد سخنان خود را با اين عبارت که «اکنون توجه شما را به سخنان مقام رهبری جلب می کنم» را ادا می کند، به سوی او آمده و عتاب آميز می گويد:«شما چه کاره ايد و به چه حقی به من يادداشت می دهيد.» و مصطفی محمد نجار هم اضافه می کند:«ايشان ۲۵ ميليون رای دارند و کسی حق محدود کردن سخنرانی او را ندارد.»

محمد علی انصاری در اين نامه می گويد ده ها هزار نفر نيروهای امنيتی و اطلاعاتی و انتظامی در اين مراسم حضور داشته اند و شناسايی آن ها با توجه به اين که جلوی دوربين صدا و سيما بوده اند، کار آسانی است و با توجه به اين که شناسايی آنها کار آسانی است، چرا از شناسايی آنها واهمه می شود.

در اين نامه گفته شده که حسن خمينی پس از اخلال در سخنرانی او در روز چهاردهم خرداد به آقای انصاری گفته که قضيه مهمی نيست و اين گونه مسائل را بايد تحمل کرد.

اخلال در سخنرانی حسن خمينی واکنش های متفاوتی از سوی موافقان و مخالفان دولت در پی داشت و ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، طی بيانيه های جداگانه ای آن را محکوم کردند.
XS
SM
MD
LG