لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

استادیوم های ورزشی، از فرح پهلوی تا يادگار امام


استادیوم نیمه کاره
استادیوم نیمه کاره
«در دامنه کوه های شرقی تهران، بين قصر فيروزه و فرح آباد، يک استاديوم ۳۰ هزار نفری پايه ريزی شده است که نه تنها از عظيم ترين طرح های معماری ايران به شمار می رود بلکه از نظر طرح و نقشه و مشخصات فنی و خصوصيات تکنيکی نيز در خاورميانه نظير ندارد.»

اين گزارشی است در دهه ۵۰ و مجله کيهان ورزشی که به گفت وگو با مهندس جهانگير عصرآزاد، ریيس اين پروژه اختصاص داده شده و تصوير آن را نيز ملاحظه می کنيد.

تاريخ نشان می دهد که او هر آن چه در اين مصاحبه به زبان آورد، بعداً اجرا شد. تمام وعده های او حتی پيش از موعد، رنگ وقوع به خود گرفت. غير از آن جا که گفت: ظرفيت استاديوم را به ۶۰ هزار نفر ارتقا خواهيم داد.

اين تنها وعده عملی نشده ریيس پروژه استاديوم فرح بود. زيرا وقوع انقلاب اسلامی، چنين فرصتی را از او گرفت.

چنانچه در متن گزارش دهه ۵۰ نيز اشاره شده، اين مجموعه ورزشی در زمان خودش در خاورميانه بی نظير بود. زمانی که ايران، سودای ميزبانی المپيک ۱۹۸۸ و جام جهانی فوتبال در سال ۱۹۹۰ را داشت.


امروز اما امجديه و فرح و آريامهر (شيرودی، تختی و آزادی) پير و فرسوده شده اند. تاسيسات اين ورزشگاه ها پاسخگوی امروز نيست و حتی لولای فرسوده درب ورودی ورزشگاه آزادی که پس از ۳۸ سال تعويض نشده، منجر به ضايعه نخاعی يک دختر ملی پوش می شود.

روزی ورزشگاه های امجديه، آريامهر و فرح در خاورميانه بی نظير بودند، امروز اما علاقمندان فوتبال در ايران، نظاره گر استاديوم های محيرالعقولی هستند که قطری ها قصد دارند برای جام جهانی ۲۰۲۲ بسازند.

در زير، اشاره ای خواهد شد به پروژه های استاديوم سازی ايران در برخی استان ها بعد از انقلاب اسلامی.

کلنگ های احداث با روبان های زيبا که توسط آيت الله ها و امام جمعه ها به زمين کوبيده می شد اما خبری نبود از آغاز پروژه و به فرجام رساندن آن. بعداً که مسئولان تغيير می کردند، مسئول جديد در پاسخ به انتقادات می گفت برويد سراغ همانی که کلنگ را کوبيده است. در اين پروژه ها، نمونه های فراوانی وجود دارند که هنوز افتتاح نشده اند اما سازه هايشان مستهلک شده است.

همچنين آمار قابل توجهی از پروژه هایی که در پی می آید، در سفرهای استانی محمود احمدی نژاد به تصويب رسيده اند و به دليل فقدان اعتبار، در مرحله کلنگ زنی باقی مانده اند.

آذربايجان شرقی

ورزشگاه يادگار امام دومين ورزشگاه بزرگ کشور است که عمليات اجرايی آن از اوايل سال ۱۳۶۸ آغاز شد و پس از ۲۱ سال، هنوز مردم برای تماشای رقابت های فوتبال، بايد مسافتی طولانی را در مسير خاکی طی کنند و دل خوش کنند به اين که بليت های اين ورزشگاه، الکترونيکی است.

نبود حفاظ های امنيتی، نبود سرويس های مناسب، صحرايی بودن پارکينگ ها، فرسودگی سازه های بتنی و فلزی آن هم قبل از اتمام پروژه، پراکندگی انواع فلزات و تيرآهن ها و ميلگردها در حوالی ورزشگاه، از جمله چشم اندازهای عجيب اين ورزشگاه است.

يکی از معدود نقاطی که در اين ورزشگاه به مرحله نهايی رسيده، نصب تصاوير آيت الله خمينی و آيت الله خامنه ای است. آن هم در شرايطی که نام ورزشگاه، يادگار امام يعنی سيد احمد خمينی است.

آذربايجان غربی

بزرگ ترين طرح ورزشی استان، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری اروميه است که ۵۵ ميليارد ريال اعتبار نياز دارد. کلنگ احداث اين طرح در سال ۸۳ زده شده اما هنوز به اتمام نرسيده است. استاديوم عظيم ويمبلی (لندن)، دقيقاً در چنين مدتی، به طور کامل تخريب شده و مجدداً به طور کامل احداث شد.

اصفهان

نصف پروژه های نيمه تمام ورزشی ايران در ديار نصف جهان است. معاون استاندار اصفهان می گويد پروژه ورزشگاه نقش جهان متوقف شده است و استانداری به شرطی تکميل اين پروژه ۱۸ ساله را به دست می ‌گيرد که تمام اعتبارات ملی برای اتمام اين پروژه را در اختيار بگيرد.

ايلام

ساخت ورزشگاه بزرگ ۱۵ هزار نفری ايلام بعد از چهار سال به نيمه هم نرسيده و چشم انتظار تخصيص اعتبار است. سالن ورزشی شهرستان «آبدانان» تاکنون چند بار افتتاح شده و مسئولان در اين مراسم سخنرانی کرده اند. اما هنوز تکميل نشده است.

بوشهر

اجرای پروژه ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بوشهر نيازمند ۹۰ ميليارد ريال است. به گفته مديرکل تربيت بدنی، اين ورزشگاه از مصوبات دور اول سفر هيات دولت به استان بوشهر است که قرار بود در سال ۸۷ به بهره برداری برسد.

چهارمحال و بختياری

کلنگ ۵۶ پروژه ورزشی در استان چهارمحال و بختياری به زمين زده شده که تاکنون تنها پنج پروژه از اين تعداد افتتاح شده است.

سالن دو هزار نفره بروجن از سال ۷۵ شروع شده اما هنوز تمام نشده و پروژه خوابگاه ورزشکاران نيز از سال ۸۰ شروع شده و به بهره برداری نرسيده است.


خراسان رضوی

در استان ثروتمند خراسان، دهکده المپيک مشهد بعد از تصويب در سفر استانی ریيس جمهور، به امان خدا رها شده و چهار سال است در انتظار تزريق بودجه مانده تا سرنوشتی مشابه تيم های فوتبال سقوط کرده اين استان داشته باشد.

خراسان شمالی

۱۵ پروژه خراسان شمالی اصلا شروع نشد و در حد همان کلنگ زنی توسط ائمه جمعه و قربانی کردن گوسفند و دود کردن اسپند باقی ماند.

مجموعه ورزشی ۱۵ هزار نفری بجنورد نيز از جمله مهم ترين پروژه های نيمه کاره است که از مصوبات دور اول سفر احمدی نژاد در سال ۸۵ است.

پروژه های دور دوم سفر ریيس جمهوری نيز به دليل اين که دارای تعهد مالی استانی هستند، هنوز شروع نشده اند.

خراسان جنوبی

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بيرجند از مصوبات دور اول سفر ریيس جمهور به اين استان همچنان درگير و دار مالکيت زمين است.

قديری، مدير کل تربيت بدنی اين استان به خبرگزاری مهر می گويد در اين ميان تنها کسی که سود می برد پيمانکار است و تنها کسی که زيان می کند مردم هستند.

خوزستان

عمليات اجرايی ورزشگاه ۵۰ هزار نفری الغدير اهواز در سال ۱۳۷۳ آغاز شد ولی اکنون با گذشت ۱۶ سال هنوز تمام نشده است. گرچه قرار بود بعد از پنج سال به بهره برداری برسد.

فارس

۲۰ پروژه ورزشی استان فارس در آستانه تاريخی شدن هستند و بدون پيشرفت فيزيکی، نيمه تمام رها شده اند.

اتمام ورزشگاه ۵۰ هزار نفری «ميانرود» که ۱۵ سال قبل کلنگ خورده، پيست دوچرخه سواری و دو ميدانی، مجموعه المپيک و سالن شش هزار نفری شيراز برای مردم اين استان تبديل به آرزو شده اند.

زنجان

۷۳ پروژه نيمه کاره ورزشی زنجان چشم انتظار اختصاص اعتبار هستند. برخی از آن ها حتی هنوز شروع هم نشده اند که پيشرفتی داشته باشند.

قزوين

۶۱ پروژه ورزشی در استان قزوين که اغلبشان مصوب سفرهای استانی ریيس جمهور هستند، نيمه تمام مانده اند و نيازمند بيش از ۲۰۰ ميليارد ريال اعتبار.

کرمان

مدتی قبل فرماندار کرمان با اشاره به اين که مجموعه ورزشی مس پس از دو سال، فقط ۳۵ درصد پيشرفت فيزيکی داشته خواستار بررسی عوامل دلسردی پيمانکاران در پروژه های ورزشی شد.

مجموعه ورزشی کارگران زرند نيز با گذشت ۱۵ سال از کلنگ زنی، به دليل کمبود اعتبار همچنان بلاتکليف است.

گلستان

۷۸ طرح ورزشی نيمه کاره در استان گلستان در حسرت اعتبار ۳۰۰ ميليارد ريالی هستند. طرح هايی که در سفر استانی رئيس جمهور تصويب شده اند.

گيلان

مديرعامل ملوان بندر انزلی می گويد: «نمی دانم بعد از چهار سال چرا هنوز مصوبه هيات دولت در خصوص ايجاد ورزشگاه جديد در انزلی اجرا نشده است.» با دستور کنفدراسيون فوتبال آسيا، استاديوم فعلی انزلی از سه سال آينده حق برگزاری رقابت های ليگ برتر را ندارد.

لرستان

در دور دوم سفر هيات دولت به اين استان ۱۳ سالن ورزشی مصوب شد که عمده اين سالن ها هنوز حتی عملياتی هم نشده است.

هرمزگان

در حال حاضر ۱۷۶ پروژه نيمه تمام در استان هرمزگان وجود دارد. از جمله ورزشگاه ۲۰ هزار نفری بندرعباس، سالن دو و ميدانی و بسياری از پروژه های ورزشی که سال ها از موعد افتتاح شان می گذرد.

مازندران

مدير کل تربيت بدنی مازندران گفته است در حال حاضر ۱۷۵ پروژه نيمه تمام ورزشی در استان وجود دارد. ۱۳۵ پروژه از اين آمار، متعلق به روستاهاست. سالن کشتی بهشهر، بعد از ۲۰ سال اگرچه سازه هايش پوسيده اما هنوز افتتاح نشده است.

يزد

مديرکل تربيت بدنی استان يزد در مصاحبه با خبرگزاری مهر از ناتمام ماندن ۹۱ پروژه نيمه تمام ورزشی اين استان خبر داده و می گويد اعتبارات مصوب در سفر دوم محمود احمدی نژاد به اين استان هنوز محقق نشده است.

اتمام پروژه تنها مجموعه ورزشی بزرگ شهر يزد، ۶۰ ميليارد تومان اعتبار لازم دارد.
XS
SM
MD
LG