لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۷

آمریکا: چين و روسيه با پیش نویس قطعنامه تحریم ایران موافقت کرده اند


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا.
هیلاری کلینتون روز سه شنبه اعلام کرد آمريکا بر سر پيش نويس قطعنامه ای سخت برای دور چهارم تحريم های شورای امنيت عليه ايران با روسیه و چين به توافق رسيده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزير خارجه آمريکا هيلاری کلينتون، وزیر امور خارجه آمریکا خبر داد پيش نويس ياد شده روز سه شنبه بین اعضای شورای امنيت از جمله ترکيه و برزيل که ميانجيگری مبادله سوخت اتمی ايران در خاک ترکيه را پيگيری کردند، توزيع می شود.


خانم کلينتون در اظهار نظری غيرمنتظره به کميته روابط خارجی سنای آمريکا گفت که چين و روسيه از کشورهای عضو دائم شورای امنيت، با پيش نويس قطعنامه توافق کرده اند.

وزيرخارجه آمريکا گفت: توافق به دست آمده بر سر پيش نويس قطعنامه تحريم ها ، بهترين پاسخ به تلاش های تهران در روزهای اخير است.

چين پيش از آن اعلام کرده بود که از توافق ياد شده ميان ترکيه و برزيل و ايران برای تبادل سوخت اتمی در خاک ترکيه، حمايت می کند.

سخنگوی وزارت خارجه چين نیز در همین زمینه گفته است: ما ضمن تاکيد بر اهميت اين توافق، از آن حمايت کرده و اميدواريم با اين کار، زمينه راه حلی صلح آميز در پرونده اتمی ايران به دست آيد.

رهبران ايران، ترکيه و برزيل روز دوشنبه در تهران توافقنامه‌ ۱۰ ماده‌ای را در باره مبادله اورانيوم غنی‌شده ايران با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقيقاتی تهران امضا کردند.

در بيانيه مشترکی که سه کشور در اين باره منتشر کرده‌اند، توافق شده است، جمهوری اسلامی ايران حدود ۱۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم کمتر غنی‌شده خود را به ترکيه بفرستد و در مقابل آن ۱۲۰ کيلوگرم سوخت هسته‌ای مورد نياز رآکتور تحقيقاتی تهران را دريافت کند.

نيکولا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، ديگر عضو دائم شورای امنيت هم از اين توافق تهران به عنوان گامی مثبت ياد کرده ولی گفت اين اقدام بايد با تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم توسط ايران، تکميل شود.

روزنامه دولتی ايران درباره توافق تهران نوشت که جمهوری اسلامی تلاش های آمريکا برای وضع تحريم های جديد عليه ايران را «کيش ومات» کرد و گفت تهران انتظار دارد قدرت های جهانی پاسخ مناسبی به اين توافق نشان دهند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم خبر داد طی يک هفته، اين توافق را به صورت کتبی به اطلاع آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار است برسد.

آژانس بين المللی انرژی اتمی خبر داده که متن اين توافق را دريافت کرده ولی منتظر ايران است تا اعلام کند کدام يک از مسووليت های مطرح شده در اين توافق را برعهده گرفته است.

ايران که تاکنون طی سه قطعنامه مورد تحريم های شورای امنيت سازمان ملل قرار گرفته، انتظار دارد که با اين توافق اوضاع تغيير کند. ۲۳۴ نماينده مجلس شورای اسلامی هم روز سه شنبه از اين توافق حمايت کرده و گفتند دولت بايد درخواست کند تمامی قطعنامه ها عليه ايران، کنار گذاشته شود.
XS
SM
MD
LG