لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۷

واکنش کاخ سفید به پيشنهاد احمدی نژاد برای مذاکره با اوباما


رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید
رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید
رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفيد در واکنش به اظهارات محمود احمدی نژاد درباره آمادگی برای گفت وگو با آمریکا، گفته است : واشینگتن همواره خواهان گفت وگو بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی بوده اما اين تهران است که هيچ گاه جدی عمل نکرده است.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، پيشتر گفته بود حاضر است به طور رو در رو و مستقيم درباره اداره جهان با باراک اوباما رييس جمهوری ايالات متحده گفت وگو کند.

سخنگوی کاخ سفيد واشينگتن، رابرت گيبز روز سه شنبه گفت:«ما همواره گفته بوديم که خواهان گفت وگو درباره برنامه اتمی نامشروع و غيرقانونی ايران هستيم، اگر ايران به شکل جدی بخواهد آن را انجام دهد.»

آقای گيبز افزود:«تا امروز که چنين جديتی از سوی ايران نديده ايم.»

محمود احمدی نژاد روز دوشنبه گفته بود حاضر است در جريان سفر ماه آينده خود به آمريکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، با باراک اوباما گفت وگو کند.

وی گفته بود:«سال گذشته هم که می‌خواستيم بياييم نيويورک، اعلام کرديم که آماده گفت‌وگو با آقای اوباما هستيم. ما قرار است آخر شهريور برای نشست مجمع عمومی به نيويورک بياييم. آماده هستيم بنشينيم با آقای اوباما رو در رو، و مرد و مردانه البته آزاد و در برابر رسانه‌ها، مسائل جهان را روی ميز بگذاريم و ببينيم که راه حل چه کسی بهتر است».

محمود احمدی‌نژاد مدعی شد که رئيس‌جمهور آمريکا از فرصت‌های تاريخی خود «استفاده درست» نکرد و گفت: «آقای اوباما در محاسبات خود بيش از اندازه به صهيونيست‌ها بها می‌دهد.»

ايران و ايالات متحده آمريکا از ۳۰ سال پيش تا کنون روابط ديپلماتيک با يکديگر ندارند و تنش ميان اين دو کشور همواره يکی از بزرگترين چالش‌های جهانی بوده است.

آمريکا و متحدان غربی آن نگران هستند که ايران در پوشش فعاليت‌های هسته‌ای خود به دنبال ساخت بمب اتمی باشد ولی تهران، اين برنامه را صلح‌آميز توصيف می‌کند.

در هفته‌های اخير بار ديگر برخی گزارش‌ها در خصوص احتمال حمله اسرائيل و آمريکا به تأسيسات اتمی ايران منتشر شده که واکنش تند مقام‌ها و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ايران را در پی داشته است.

محمود احمدی‌نژاد در سخنان روز دوشنبه خود در واکنش به احتمال حمله اسرائيل به ايران گفته بود که اين کشور «اصلاً» در معادلات ايران نيست و افزود: «اين رژيم عددی نيست و گنده‌تر از آن هم عددی نيستند».

وی با انتقاد از صدور قطعنامه‌های تحريمی شورای امنيت عليه ايران اظهار داشت: «می‌گويند ما قطعنامه می‌دهيم، خوب قطعنامه بدهيد، تاکنون چند قطعنامه داده‌ايد؟ چهار تا، اين قدر قطعنامه بدهيد تا چهار هزار تا شود».

شورای امنيت سازمان ملل برای وادار کردن ايران به متوقف کردن برنامه غنی‌سازی خود قطعنامه ۱۹۲۹ را روز نهم ژوئن سال جاری تصويب کرد.

به دنبال اين قطعنامه، آمريکا، اتحاديه اروپا، استراليا و کانادا نيز تحريم‌های يکجانبه‌ای را عليه سپاه پاسداران، افراد درگير در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و نهادهای مالی ايران تصويب کردند.

آمريکا روز سه شنبه فشارها بر ايران را افزايش داده و تحريم های تازه ای را عليه ايران اعمال کرد.
XS
SM
MD
LG