لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

حمایت آمريکا و عربستان از تلاش های جهانی برای مقابله با برنامه اتمی ايران


باراک اوباما و ملک عبدالله
باراک اوباما و ملک عبدالله
باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا و عبدالله پادشاه عربستان در پيامی مشترک، از تلاش های جهانی برای توقف برنامه اتمی جمهوری اسلامی، حمايت کردند.

کاخ سفيد واشينگتن می گويد پادشاه عربستان روز سه شنبه در ديدار با رييس جمهوری آمريکا با توجه به تلاش های اخير بين المللی عليه ايران، آن را اقدامی خوانده که بايد از آن حمايت شود.

شورای امنيت سازمان ملل به تازگی دور چهارم تحريم ها عليه ايران را تصويب کرد و بار ديگر از تهران خواست فعاليت های غنی سازی اورانيوم را تعليق کرده و صحت صلح آميز بودن فعاليت های اتمی را به آژانس بين المللی انرژی اتمی ثابت کند.

غرب به برنامه اتمی جمهوری اسلامی مظنون است و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می داند. تهران می گويد برنامه هسته ای را برای توليد برق دنبال می کند.

به گزارش رويترز، پادشاه عربستان برای گفت وگو در مورد مسائل خاورميانه و انرژی به آمريکا سفر کرده است. گزارش ها حاکی است دو طرف روز سه شنبه پس از صرف ناهار و ديداری خصوصی، درباره مسائل افغانستان و پاکستان و ضرورت مبارزه با افراط گرايان تاکيد داشته اند.

پادشاه عربستان سعودی همچنين از گفت وگوهای غيرمستقيم صلح خاورميانه حمايت و ابراز اميدواری کرده مذاکرات ميان اسراييل و فلسطينی ها نتيجه بخش باشد.

باراک اوباما چندی پس از جلسه گردهمايی سران بيست کشور صنعتی جهان موسوم به گروه ۲۰ در کانادا، با پادشاه عربستان ديدار می کند.

آمريکا در سياستی که در هفته های اخير آن را با جديت دنبال کرده، مشغول افزايش فشارها بر ايران است. پس از تصويب قطعنامه شورای امنيت، تحريم های يکجانبه در زمينه انرژی و فروش بنزين و فرآورده های نفتی از سوی کنگره آمريکا تصويب شد و اروپا هم اعلام کرده فشار بر حوزه انرژی ايران را در دستور کار قرار می دهد.

لئون پانتا، رئيس سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا هم گفته بود گرچه تحريم‌های تازه حکومت ايران را بسيار تضعيف می‌کند اما احتمالا تهران را از پيشبرد برنامه هسته‌ای‌اش منصرف نخواهد ساخت.

لئون پانتا، روز يکشنبه در گفت وگو با شبکه ای بی سی با اشاره به تصويب دور چهارم تحريم‌ها در شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران گفت: «آيا تحريم‌های تازه، آنها را از پيگيری اهداف هسته‌ای‌شان بازمی‌دارد؟ احتمالا نه.»

گفته های آقای پانتا با ابراز نگرانی از سوی رييس جمهوری روسيه روبرو شد در حالی که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، آن را رد کرده و اين گفته ها را «جنگ روانی» ناميد.
XS
SM
MD
LG