لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

ونزوئلا روابط ديپلماتيک با کلمبيا را قطع کرد


هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا.
هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا.
هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا در واکنش به مدارکی که از سوی کلمبيا منتشر شده و حمايت کاراکاس از شورشيان شبه نظامی در مرز کلمبيا را نشان می دهد، روابط ديپلماتيک ميان دو کشور را قطع کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، دولت بوگوتا روز پنجشنبه بار ديگر کاراکاس را به حمايت از شبه نظاميان چپگرا متهم کرد و اين بار آلوارو اوريبه، رييس جمهوری کلمبيا مدارکی نشان داد که تاييد می کند حدود يک هزار و ۵۰۰ شبه نظامی در ونزوئلا مخفی شده اند.

آقای چاوز دولت کلمبيا را دست نشانده آمريکا می خواند و می گويد تمامی تنش ها به دليل نقش آمريکا ميان دو کشور شکل گرفته است.

مدارک ياد شده در جريان جلسه سازمان دولت های آمريکای لاتين در واشينگتن عرضه شد و آقای چاوز در واکنش با عصبانيت اعلام کرد در تمامی مرز ونزوئلا و کلمبيا، حالت فوق العاده اعلام خواهد کرد. چنين تنشی در مرز ميان دو کشور که درگير شبه نظاميان و قاچاقچيان مواد مخدر هستند، مطلوب نيست هرچند احتمال درگيری نظامی ميان دو کشور نمی رود.

کلمبيا در اين جلسه عکس، نقشه و ويديوهايی از گروه های شورشی نشان داد که در خاک ونزوئلا پناه گرفته و به نيروهی کلمبيايی کمين می زنند. همچنين سفير کلمبيا در اين جلسه خواستار اين شد که ونزوئلا اجازه دهد نمايندگان سازمان های بين المللی و خبرنگاران به ۸۷ پايگاهی که شورشيان کلمبيايی درخاک ونزوئلا پناه گرفته اند، سر بزنند و از آن بازديد کنند.

در جريان اعلام اين مدارک و شواهد، سفير کلمبيا توضيح مفصلی از عمليات گروه شبه نظامی «فارک» در خاک ونزوئلا ارائه کرد.

آقای چاوز در جريان يک نطق تلويزيونی و در حالی که پذيرای ديه گو مارادونا، سرمربی تيم ملی فوتبال آرژانتين بود گفت:« ما برای حفظ جايگاه خود، هيچ چاره ديگری نداريم مگر اين که روابط خود را به طور کامل با کلمبيا قطع کنيم.»

نيکولاس مادورو، وزير خارجه ونزوئلا هم اعلام کرد دستور تعطيلی سفارت بوگوتا را صادر کرده و به هيات کلمبيايی ۷۲ ساعت وقت داده که خاک کشور را ترک کنند. وی افزود کاراکاس حتی اقدامات ديگری چون تعطيلی پروازهای ميان دو کشور را بررسی می کند.

لوييس آلفونسو ،سفير کلمبيا در سازمان دولت های آمريکای لاتين، قطع روابط ونزوئلا را يک «اشتباه تاريخی» خواند و گفت:«ونزوئلا بايد با گروه های غيرقانونی که آدم می کشند و آدم ربايی می کنند و به قاچاق مواد مخدر دست می زنند قطع رابطه کند و نه با يک دولت قانونی و مشروع.»

آلوارو اوريبه، رييس جمهوری کلمبيا که در پايان روزهای رياست جمهوری خود است، از حملات هوگو چاوز در امان نماند و آقای چاوز گفت که رييس جمهوری کلمبيا توسط آمريکا به اين گونه حملات به ونزوئلا تشويق شده است.

با اين حال او ابراز اميدواری کرد که خوان مانوئل سانتوس، رييس جمهوری منتخب و جديد کلمبيا که تا دو هفته ديگر قدرت را در دست می گيرد، بتواند به بهبود روابط دو کشور کمک کند.

سخنگوی دولت کلمبيا گفت که در پاسخ به حرکات ونزوئلا و تحرکات نظامی در مرز دو کشور واکنش نظامی نشان نخواهد داد.
XS
SM
MD
LG