لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

آغاز رسمی تبلیغات انتخابات مجلس در ایران


در انتخابات مجلس هشتم، که هشت روز ديگر برگزار خواهد شد، حدود ۴۵۰۰ نامزد برای دستيابی به ۲۹۰ کرسی مجلس رقابت می‌کنند. (عکس از EPA)
در انتخابات مجلس هشتم، که هشت روز ديگر برگزار خواهد شد، حدود ۴۵۰۰ نامزد برای دستيابی به ۲۹۰ کرسی مجلس رقابت می‌کنند. (عکس از EPA)

ستاد انتخابات وزارت کشور جمهوری اسلامی، روز پنج شنبه ۱۶ اسفند ماه، آغاز رسمی فعاليت تبليغاتی نامزدهای نمايندگی هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد.

بدين ترتيب، نامزدها مجازند تا ساعت هشت بامداد پنج‌شنبه ۲۳ اسفند، يعنی ۲۴ ساعت پيش از آغاز رأی ‌گيری به تبليغات برای خود بپردازند.

البته چهره‌ شهرها در ايران از سه هفته پيش که نتيجه‌ بررسی صلاحيت های هيئت های اجرايی و نظارت اعلام شد در تسخير پوسترها، تراکت ها و بيلبوردهای تبليغاتی بوده است.

با اينکه تبليغات انتخاباتی رسماً از روز پنج شنبه آغاز شده است، اما طی هفته های گذشته در گذرها، خيابان ها و حتی بزرگراه ها آگهی های بزرگ و کوچکی ديده می ‌شد که برای مثال دعوتی بوده به مراسم عزاداری ماه صفر اما در بالا و پايين آن، نام حزب و نامزد و جناح به خوبی قابل رؤيت بوده است.


برخی از پوسترهای سازمان های دولتی نيز صرفاً تشويق مردم به شرکت در انتخابات را شامل می‌شود. شعارهايی که به گفته رييس بازرسی انتخابات کشور، تنها برای افزودن بر شور انتخاباتی ارائه شده است.


منتقدان می گویند جايگزينی فرآيند رأی گيری از مردم، با تاييد و رد صلاحيت شورای نگهبان، امکان برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتيک را در ایران سلب کرده است.

اين ماراتن انتخاباتی از نيمه‌ بهمن و با ثبت نام بيش از هفت هزار داوطلب نمايندگی آغاز شد. اما پيش از آغاز بررسی شورای نگهبان، هيئت های اجرايی وزارت کشور به يک باره صلاحيت بيش از دوهزار نفر را رد کرد.

اما طی دو هفته گذشته، شورای نگهبان صلاحيت برخی از ردشدگان را تاييد کرد. منتقدان می گویند جايگزينی فرآيند رأی گيری از مردم، با تاييد و رد صلاحيت شورای نگهبان، امکان برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتيک را در ایران سلب کرده است.

با حذف شمار زيادی از نامزدهای مستقل يا اصلاح‌ طلب در جريان رد صلاحيت ها، اينک رقابت اصلی بين گروه های مختلف محافظه کاران جريان دارد.

محافظه کاران جمهوری اسلامی قرار بود زير چتری واحد به نام جبهه‌ متحد اصولگرايی قرار گيرند و تنها يک فهرست انتخاباتی ارائه کنند، اما با بالا گرفتن اختلاف‌ها، شماری از اصولگرايان منتقد دولت محمود احمدی‌نژاد، خود، تشکل انتخاباتی به راه انداختند.

اکنون رقابت اصلی در ميان اصولگرايان، بين جبهه متحد اصولگرايان و ائتلاف فراگير اصولگرايان است که گفته می‌شود مورد پشتيبانی علی لاريجانی، محمد باقر قاليباف و محسن رضايی‌ است.

اين سه تن رقيبان محمود احمود احمدی ‌نژاد در جريان نهمين انتخابات رياست جمهوری بودند و هر سه، پيشينه فرماندهی سپاه پاسداران را دارند.

در انتخابات مجلس هشتم، که هشت روز ديگر برگزار خواهد شد، حدود ۴۵۰۰ نامزد برای دستيابی به ۲۹۰ کرسی مجلس رقابت می ‌کنند.


XS
SM
MD
LG