لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

ستاره هايی که از جام جهانی ۲۰۱۰ بازماندند


اعلام فهرست تيم های مختلف برای حضور در جام جهانی آفريقای جنوبی، واکنش های منفی بسياری در رسانه های ورزشی سراسر جهان برانگيخته است.

البته اعتراض به حذف برخی بازيکن ها و نارضايتی از دعوت عده ای ديگر، اتفاق تازه در اين ورزش پر طرفدار نيست. اين رويه، همواره قبل از آغاز جام های جهانی وجود داشته و با عدم نتيجه گيری احتمالی تيم مورد نظر، مدت ها پس از پايان جام نيز ادامه دارد. در اين يادداشت به بحث برانگيز ترين نمونه ها برای جام جهانی آفريقای جنوبی اشاره شده است. بازيکنانی که به زعم رسانه های ملی و هواداران تيم ملی کشورشان، شايستگی حضور در جام جهانی را داشتند.

برزيل

در برزيل اگر ۱۰۰ بازيکن به اردوی تيم ملی فراخوانده شوند، باز هم بازيکنی هست که از ديدگاه رسانه های ورزشی اين کشور، شايستگی هايش برای حضور در ترکيب تيم ملی ناديده گرفته شده است. در فهرست ۲۳ نفره تيم ملی برزيل، نام رونالدينيو ديده نمی شود. کارلوس دونگا سرمربی تيم ملی اين کشور ترجيح داده قيد استفاده از بهترين بازيکن سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ اروپا و جهان را بزند.

برزيلی ها غير از رونالدينيو، از وجود يک ستاره ديگر تيم ميلان محروم هستند. الکساندر پاتو مهاجم خوش فکر و ۲۰ ساله نيز جام جهانی را بايد از تلويزيون تماشا کند.

اسپانيا

فهرست آقای ويسنته دل بوسکه چندان انتقادی را در پی نداشت. تنها نمونه قابل ذکر، عدم دعوت از بويان کرکيچ ذخيره طلايی بارسا بود. کرکيچ به خصوص در اواخر فصل، هرگاه به ترکيب تيمش اضافه شد گل زنی کرد.

هلند

آقای برت فان مارويک سرمربی تيم ملی هلند ترجيح داد در فهرست ۳۰ نفره اش، اسمی از رود فان نيستلروی در ميان نباشد.
نيستلروی امسال، نيم فصل دوم موفقی را در هامبورگ سپری کرد اما هواداران لاله های نارنجی همان طور که ديگر ادوين ون درسار را در اختيار ندارند، به نبودن نيستلروی هم بايد عادت کنند. وسلی اسنايدر با ۵۶ بازی ملی از اينتر هم جايی در بين ۳۰ بازيکن منتخب پيدا نکرده است.

فرانسه

ريمون دومنک با اعلام فهرست ۳۰ نفره خروس ها، يکی از جنجال سازترين مربيان در جمع ۳۲ تيم حاضر در جام جهانی لقب گرفت.
کريم بن زما از رئال مادريد، سمير نصری از آرسنال و پاتريک ويرا از منچستر سيتی از جمله ستاره هايی هستند که دومنک از وجودشان در ترکيب تيم ملی اعلام بی نيازی کرده است. در گرماگرم انتقادات فزاينده از دومنک، چندی قبل اريک کانتونا گفت: از زمان لويی شانزدهم تاکنون، دومنک بدترين سرمربی تاريخ فوتبال فرانسه بوده است.

ايتاليا

مدافع عنوان قهرمانی، بسياری از ستاره های سرشناسش را در اختيار نخواهد داشت. مارچلو ليپی سرمربی آتزوری، نه فرانچسکو توتی محبوب و با تجربه را می خواهد و نه لوکا تونی گلزن را. فدريکو ماچه دا و آنتونيو کاسانو از جمله جامانده های فهرست ايتاليا هستند. آمائوری ستاره برزيلی الاصل يووه که به تازگی تابعيت ايتاليا را پذيرفته هم جايی در جمع دعوت شدگان ندارد.

انگليس

ديويد بکام به خاطر مصدوميت به جام جهانی نمی رسد. فهرست ۲۳ نفره فابيو کاپلو با انتقاد چندانی از جانب رسانه های بريتانيايی مواجه نشد. آن ها آماده بودند که در صورت عدم دعوت مجدد از جمی کاراگر، حسابی سر و صدا کنند اما کاراگر هم دعوت شد. اشلی يانگ از آستون ويلا از معدود بازيکنانی است که اين رسانه ها جای خالی اش را گوشزد کرده اند.

آرژانتين

جنجالی ترين فهرست را جنجالی ترين سرمربی ارائه کرد. ديگو مارادونا ترجيح داده در ليست ۳۰ نفره اش، نيم دوجين ستاره را کنار بگذارد و در عوض بازيکنانی گمنام از ليگ آرژانتين را به آفريقای جنوبی ببرد.

فرناندو گاگو از رئال مادريد، استبان کامبياسو و خاوير زانتی از اينتر، در کنار بازيکنان برجسته ديگری مثل پابلو آيمار، مائورو زاراته و خوان رومن ريکلمه، از جمله ستاره هايی هستند که ديگو تمايلی به استفاده از آن ها نداشت و دعوتشان هم نکرد.
سرمربی آرژانتين در اين باره می گويد به هيچ وجه پشيمان نيست و دليلی ندارد از ستاره های خط خورده عذرخواهی کند.

اروگوئه

تيمی غير مدعی از امريکای لاتين که سابقه ميزبانی و فتح اولين دوره بازی های جام جهانی را دارد. اين تيم را اسکار تابارس هدايت می کند.
سرمربی ميلان در سال ۱۹۹۶، طی چهار سال گذشته روی نيمکت اروگوئه نشسته است. او نيز واهمه ای در خط زدن نام های بزرگ ندارد. به همين خاطر قيد استفاده از کريستين رودريگز باريکن موثر باشگاه پورتو را زده است.

آلمان

گزارشگران تلويزيونی و رسانه های ورزشی آلمان، بارها تمايل خود را برای دعوت از تورستن فرينگز ابراز کردند. حتی در برنامه تلويزيونی اشپورت اشتوديو، با خود فرينگز در اين باره گفتگو شد. اما يواخيم لو اعتقادی به بازگشت مجدد فرينگز نداشت. رنه آدلر دروازبان اصلی اين تيم هم در آستانه بازی ها مصدوم شد تا جام جهانی را از دست بدهد.

سوئيس


اوتمار هيتسفلد کارکشته هم از تيغ انتقادات رسانه های محلی بی نصيب نماند. آن ها از دعوت نشدن والنتين اشتوکر ناراضی هستند. اشتوکر ۲۱ ساله ستاره تيم بازل سوئيس است و در ۳ بازی ملی هم يک بار موفق به گل زنی شده است.
XS
SM
MD
LG