لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

روبرو نشدن ورزشکاران ایران ورزشکاران اسراييل، اين بار در بدمينتون


در روز نخست مسابقات بين المللی بدمينتون اسپانيا، کاپيتان تيم ملی بدمينتون ايران مقابل نماينده اسراييل حاضر به انجام مسابقه نشد.

علی شاه ‌حسينی که با هزينه شخصی خود در رقابت های اسپانيش اوپن ۲۰۱۰ شرکت کرده بود، با انصراف از حضور در اين ديدار از جدول رقابت ها حذف شد. او برای ارتقای رده بندی خود در رنکينگ (رده بندی) فدراسيون جهانی، عازم اسپانيا شده بود.

فدراسيون بدمينتون ايران در اين خصوص اعلام کرد: اقدام شاه حسينی، همزمان با شصت وسومين سالگرد مناقشات منطقه و در دفاع از مردم فلسطين بوده است.

اين در حالی است که انصراف بدمينتون باز ايرانی از اين مسابقه، تاکنون هيچ بازتابی در رسانه های عرب زبان منطقه نداشته است. مسئله روبرو نشدن ورزشکاران ايرانی با حريفان اسراييلی، با تناقض هايی مواجه است که رسانه های داخل کشور نيز چند بار به آن اشاره کرده اند.

حامد حدادی بهترين بازيکن آسيا و عضو تيم ممفيس، در چارچوب مسابقات NBA و در جريان بازی با تيم ساکرامنتو کينگز که دوم نوامبر سال ۲۰۰۹ برگزار شد، با عمری خسفی بازيکن اسراييلی حريف روبرو شد. آن ها با هم دست دادند. خوش و بش کردند و عکس يادگاری انداختند.
حدادی اينک عضو تيم ملی بسکتبال ايران هم هست و پس از آن بازی، بدون اين که با مشکلی مواجه شود به ايران آمده و به امريکا بازگشته است.

اما آيا در صورت مواجه شدن با حريف اسراييلی، چنين مصونيتی برای ساير ورزشکاران هم اعمال خواهد شد؟

امسال در رقابت های شنای گزينشی المپيک نوجوانان، دو شناگر ايرانی با حريفان اسراييلی مسابقه دادند. در پی انتقادات رسانه های حامی دولت در ايران، مجلس شورای اسلامی خواهان تدوين آيين نامه ای برای شفاف سازی در خصوص رقابت های ورزشی بين ايران و اسراييل شد.

به گفته رييس کميته تربيت بدنی مجللس شورای اسلامی، تدوين اين طرح برای شفاف سازی و برطرف کردن ابهامات موجود در مقابله با ورزشکاران اسراييلی ضروری است.

اما بلافاصله علی سعيدلو به خبرگزاری ايسنا گفت: ما چنين مسئله ای (رويارويی با حريفان اسراييلی) نداريم. اگر هم چنين چيزی وجود داشته حتماً ورزشکار از آن آگاه نبوده و يا توطئه بوده است. چرا که ما اسراييل را به رسميت نمی ‌شناسيم.

اگرچه آيين نامه مورد نظر مجلس هنوز تدوين نشده، اما علی شاه حسينی همچون صدها ورزشکار ايرانی در رشته های انفرادی و تيمی که طی ۲۷ سال گذشته از مقابله با حريف اسزاييلی خود داری کرده اند، با انصراف از مسابقه، سفر طولانی خود به اسپانيا را بدون کسب نتيجه به پايان رساند تا به ايران برگردد.
XS
SM
MD
LG