لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

موج تازه افزایش خشونت ها در عراق


تعداد سربازان آمريکايی که از سال ۲۰۰۳ در عراق کشته شده اند به حدود ۴۰۰۰ نفر رسيده است. (عکس از AFP)
تعداد سربازان آمريکايی که از سال ۲۰۰۳ در عراق کشته شده اند به حدود ۴۰۰۰ نفر رسيده است. (عکس از AFP)

در موج تازه خشونت ها در عراق در روز سه شنبه ۲۱ اسفند ماه ۴۶ نفر در نقاط مختلف عراق بر اثر درگیری یا انفجار بمب کشته شدند.


به گزاش خبرگزاری ها، منابع عراقی همچنین مرگ ۱۶ مسافر يک اتوبوس را در جنوب عراق تاييد کرده اند.


پیش از این ارتش آمریکا و مقامات عراقی برسر تعداد کشته شدگان این حمله اختلاف نظر داشتند.


اين اتوبوس روز سه شنبه، ۲۱ اسفند ماه بر اثر انفجار يک بمب که کنار جاده کار گذاشته بود آسيب ديد که در اثر آن ۱۶ نفر کشته و ۲۰ نفر مجروح شدند.



تعداد سربازان آمريکايی که از سال ۲۰۰۳ در عراق کشته شده اند به حدود ۴۰۰۰ نفر رسيده است.

همچنين به گزارش مقامات رسمی عراق، در اثر اين برخوردها که ميان جيش المهدی، حاميان مقتدی الصدر و يگان های ويژه ارتش آمريکا و ارتش عراق روی داده است حداقل ۱۴ نفر کشته شده اند.


موج خشونت های اخیر عراق، علاوه بر غیر نظامیان، آمار تلفات سربازان ارتش آمریکا را هم افزایش داده است.


روز سه شنبه، ۲۱ اسفند ماه يک انفجار انتحاری در بغداد ۵ سرباز آمريکايی را به قتل رسانده بود. سربازان برای انجام وظايف خود از خودروهای زره پوش پياده شده بودند.


ارتش آمريکا روز دوشنبه کشته شدن سه سرباز آمريکايی را بر اثر انفجار يک بمب کنار جاده ای در شمال بغداد را تاييد کرده است. در همان روز ۸ سرباز ديگر هم کشته شده بودند.


آخرين باری که اين تعداد سرباز در يک روز کشته شده بودند ۱۰ سپتامبر سال گذشته میلادی بود. در آن تاريخ هم ۱۰ سرباز آمريکايی کشته شدند.


به اين ترتيب تعداد سربازان آمريکايی که از سال ۲۰۰۳ در عراق کشته شده اند به حدود ۴۰۰۰ نفر رسيده است.


افزايش آمار خشونت ها


بر اساس گزارش ارتش آمريکا، آمار حملات تروريستی در عراق از ماه ژوئن سال گذشته تا کنون ۶۰ درصد کاهش يافته بود، اما در هفته گذشته آمار خشونت ها ناگهان افزايش يافته است.


وزارت دفاع آمریکا هم شب گذشته در تازه ترین گزارش خود در باره عراق تاکید کرد که اگر چه آمار کشته شدگان کاهش یافته است اما وضعیت امنیت در عراق همچنان شکننده است.


پنجشنبه گذشته، دو بمب بزرگ ۶۸ نفر را در بغداد کشت. در تاريخ ۳ مارس هم دو خودروی بمب گذاری شده ۲۴ عراقی را در بغداد به قتل رساند.


بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس از ماه نوامبر سال ۲۰۰۶ تا ماه اوت ۲۰۰۷ به طور ميانگين هرروز ۶۵ عراقی بر اثر خشونت ها در عراق کشته شده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس از ماه نوامبر سال ۲۰۰۶ تا ماه اوت ۲۰۰۷ به طور ميانگين هرروز ۶۵ عراقی بر اثر خشونت ها در عراق کشته شده اند.


در ماه ژانويه ۲۰۰۸ با کاهش ميانگين تعداد کشته ها به ۲۰ نفر در روز، آمار کشته شده ها به کمترين ميزان خود طی ۲ سال گذشته رسيد.


اين آمار در ماه فوريه گذشته تا ۲۶ کشته در روز افزايش يافت و در ماه مارس، باز هم تا ۳۹ کشته در روز افزايش يافت.


جرج اسميت سخنگوی ارتش آمريکا، يکشنبه ۱۹ اسفند ماه گفت خشونت های اخير نبايد به حساب افزايش آمار خشونت ها در عراق گذاشته شود.


او افزود: «من تصور می کنم برای آن که به يک چشم انداز برسيم بايد به آنچه در يک سال گذشته اتفاق افتاده است نگاه کنيم، نه اتفاقات يک يا دوهفته اخير در بغداد.»


مرگ ۱۶ ايرانی در عراق


در همين حال خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ایرنا، گزاش داده است که سه شنبه ۲۱ اسفند ماه، بر اثر يک تصادف جاده ای در عراق ۱۶ ايرانی کشته شده اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه منابع پليس راه عراق اعلام کردند که اين حادثه در حوالی شهر کوت، درنزديکی منطقه بدره و مرز ايران رخ داد.


براساس اين گزارش اتوبوس زايران ايرانی با يک دستگاه کاميون که در جهت مخالفت حرکت ميکرده برخورد کرده و موجب مرگ ۱۶‬ نفر و مجروح شدن ۲۹‬ نفر ديگر شده است.


XS
SM
MD
LG