لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه اعتماد ملی، زیر تيتر اول خود با عنوان «اخراجی ها» نوشته است وزرای کشور و اقتصاد رسماً برکنار شدند.


به نوشته اين روزنامه سخنگوی دولت که همراه رييس قوه قضاييه در قطر به سر مي برد سرانجام برکناری مصطفی پور محمدی و داوود دانش جمعفری از صدر دو وزارتخانه کشور و اقتصاد و دارايی را تایيد کرده است.


اعتماد ملی در واکنش به سخنان آقای احمدی نژاد که برکناری برخی از وزرا را «ابتکار» خود ناميده نوشته است: «اسم اين کار را نمی توان ابتکار ناميد، ما با يک فاجعه مديريتی روبه رو هستيم و هيچ کدام از وزرا احساس امنيت و حس برنامه ريزی برای آينده ندارند».


جيره بندی آب در برخی استان های ايران


روزنامه سرمايه خبرداده است که درپی کاهش بارندگی و ضعف مديريت منابع آبی «جيره بندی تابستانی آب در برخی استان ها» اجرا می شود.


به نوشته اين روزنامه در حالی که مسوولان وزارت نيرو از کاهش ۴۴ درصدی بارندگی ها در سال آبی ۸۷-۸۶ و احتمال جيره بندی آب در برخی استان های کشور در تابستان خبر می دهند، اعلام شده است که از هم اکنون در برخی از شهرهای کشور مانند اراک جيره بندی آب آغاز شده است.


انوش اسفندياری، سرپرست دفتر اقتصاد آب به روزنامه سرمايه گفته است: «با توجه به آماری که در خصوص خشکسالی ها و کاهش بارندگی ها در کشور وجود دارد امسال بسياری از حوزه های آبی کشور با کمبود آب مواجه خواهند شد و احتمال جيره بندی آب در اين استان ها وجود دارد.»


به گفته آقای اسفندياری «استان هايی نظير يزد، کرمان، بخش هايی از خراسان، سيستان و بلوچستان که همواره در سال های ترسالی نيز با مشکلات کمبود آب مواجه بودند از جمله استان هايی هستند که با توجه به وضعيت بارندگی در سال آبی جاری احتمالا با جيره بندی آب مواجه خواهند شد.»


جنجال افزايش تعرفه های پزشکی


روزنامه تهران امروز، عنوان اصلی خود را به«جنجال تعرفه های پزشکی» اختصاص داده و نوشته است که اختلاف «شورای عالی بيمه» و «شورای عالی نظام پزشکی»، پس ازاعلام رسمی افزايش ۱۵ درصدی و غيررسمی ۴۰ تا ۵۰ درصدی تعرفه خدمات پزشکی خصوصی تشديد شده است.


به نوشته اين روزنامه شورای عالی بيمه که بدون حضور نماينده سازمان نظام پزشکی و به منظور «بررسی علت افزايش ناگهانی تعرفه درمان بخش خصوصی در سال جديد» برگزار شد، به مخالفت های خود شدت بخشيده و حتی عنوان کرده است که نمايندگان مجلس و دولت بايد نسبت به افزايش ۱۵ تا ۴۰ درصدی تعرفه های پزشکی در سال جاری حساسيت نشان دهند.


تهران امروز همچنين از قول وزير بهداشت خبر داده است که تعرفه های پزشکی دولتی نيز در ارديبهشت ماه اعلام خواهد شد. کامران باقری لنکرانی در عين حال تاکيد کرده است که سازمان نظام پزشکی کشور بدون در نظر گرفتن شرايط کلان کشور اقدام به اعلام تعرفه های پزشکی کرده و احتمال ابطال تعرفه های نظام پزشکی وجود دارد.


حمله کيهان به عمادالدين باقی


روزنامه کيهان در واکنش به اهدای جايزه خبرنگار بين المللی مطبوعات انگليس به عمادالدين باقی وی را مورد حمله قرار داده است.


چهارشنبه ۲۲ فروردين ماه، موسسه جوايز مطبوعاتی انگليس اعلام کرد که جايزه امسال خبرنگار بين المللی خود را به آقای باقی به خاطر تلاش وی در حمايت از حقوق بشر و بنيان گذاشتن روزنامه ای به همين منظور که توقف شده است، اختصاص داده است.


اما روزنامه کيهان امروز نوشته است که اين«جايزه به دليل سخن گفتن عليه جمهوری اسلامی» به آقای باقی اهدا شده است.


اعتراض يک کارگردان به شدت گرفتن سانسور در ايران


روزنامه کارگزاران، يادداشتی از جعفر پناهی کارگردان ايرانی را در خصوص افزايش سانسور و توقيف فيلم و مجلات سينمايی در کشور منتشر کرده است.


آقای پناهی در اين يادداشت با اشاره به اين که از بدو ورود سينماتوگراف به ايران، بيش از آنکه به گسترش اين هنر ـ صنعت، فکر شود، به راه های سانسور و مبارزه با آن فکر شده نوشته است: «اکنون سانسور و توقيف فيلم ها و هر آنچه که مرتبط با سينماست به امری پيش پا افتاده و عادی تبديل شده است، گويا هيچکس تعجب نمي کند که در اين کشور فيلم ها توقيف و مجله های هنری و سينمايی لغو امتياز می شوند».


آقای پناهی در ادامه ياداشت خود در روزنامه کارگزاران، نهادهای صنفی و سينماگران کشور را به خاطر سکوت درقبال «لغو امتياز انتشار دو نشريه هفت و دنيای تصوير در آخرين روزهای سال گذشته» مورد انتقاد قرار داده و نوشته است: «وظيفه ماست تا زمان انتشار مجدد اين دو مجله حداقل با قلم خود ساکت ننشينيم و نگذاريم اين مسئله کهنه و شامل مرور زمان شود، چرا که اين اتفاق زنگ خطری است برای ديگر نشريات و همچنين فيلم های ما».


XS
SM
MD
LG