لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه کارگزاران، در گزارشی با عنوان «پول نفت سر سفره ديگران» از صدور دستور واردات بيشتر به کشور خبر داده و نوشته است: «هيات دولت در تازهترين اقدام خود برای تسهيل امر واردات تصميم گرفته است از اين پس واردات کالا به استثنای کالاهای ممنوعه، نياز به اخذ مجوز از وزارتخانه ها و دستگاه های اجرايی نداشته باشد».


به نوشته اين روزنامه، دولت نهم با حجم واردات ۴۱ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلاری در ۱۱ ماه نخست سال ۸۶ رکوردی تازه برای ميزان واردات به کشور برجای گذاشته است.


کارگزاران در عين حال نوشته است «بسياری از کارشناسان دليل افزايش بي سابقه ميزان واردات در دو سال اخير را اتکای دولت نهم به واردات برای کنترل نرخ تورم افسارگسيخته مي دانند، هرچند که اتفاقی که دولت از افزايش واردات در سر داشته، هرگز در دو سال گذشته اتفاق نيفتاده است».


اين روزنامه تاکيد کرده که افزايش حجم واردات با تعرفه های صفردرصدی تنها به قيمت از دست رفتن قدرت رقابتی توليد کنندگان ايرانی و هزينه شدن درآمدهای نفتی تمام شده است.


بحران خشکسالی


روزنامه همشهری، خبر داده است که ۱۲۰ شهر و ۶ هزار روستای کشور در معرض کم آبی شديد قرار گرفته است.


به نوشته اين روزنامه «اين بحران که در ماه های آينده آثار مخرب خود را همزمان با تشديد گرما و استفاده از ذخاير آبی گذشته نشان مي دهد، به طور آشکاری بر روند توليد محصولات کشاورزی ودامداری، اشتغال و کسب درآمد مردم در مناطق مرکزی، جنوبی و شرقی تاثير گذاشته است».


به گفته رسول زرگر معاون وزير نيرو هم اکنون ۱۲۰ شهر و ۶هزار روستا به دليل خشکسالی نياز به کمک فوری دارند. او خشکسالی اخير را طی ۴۰ سال گذشته بی سابقه خوانده است.


همشهری نوشته اين خشکسالی کم سابقه باعث نگرانی شديد مردم و به ويژه کشاورزان و دامداران در استان های مرکزی، جنوبی و شرقی کشور شده و در عين حال تداوم طرح هايی همچون خودکفايی گندم و ديگر محصولات کشاورزی نيز در پردهای از ابهام قرار گرفته است.


حمايت مصر از ادعای امارت بر مالکيت جزاير سه گانه ايران


روزنامه جمهوری اسلامی اظهارات يک مقام مصری در خصوص حمايت اين کشور از حاکميت امارات متحده عربی بر جزاير تنب کوچ، بزرگ و ابوموسی را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه، مفيد شها وزير مشاور دولت مصر در امور پارلمانی گفته است تنها در صورتی که ايران به دخالت های خود در امور اعراب پايان دهد موضوع گفتگوی ايرانی عربی قابل قبول است و اگر ايران به مالکيت خود بر جزاير سه گانه و دخالت های خود در امور سياسی کشورها ادامه دهد حرف و سخن درباره انجام مذاکرات عربی ـ ايرانی غير قابل قبول است.


روزنامه جمهوری اسلامی همچنين از قول اين مقام دولت مصر در خصوص «مذاکرات ايرانی عربی» نوشته است: «دولت مصر در اين باره موضع خاصی دارد به طوری که پيش از انجام هر گفتگويی خواستار تعيين رويکردها، اهداف و اولويت های اين گفتگوها است و دولت ايران بايد مواضع و نظرات خود را تغيير دهد».


بحران کمبود داروهای خاص


روزنامه آفتاب يزد از هشدار رييس اتحاديه واردکنندگان دارو، حسين سبحانی، خبر داده و به نقل از او نوشته است «بحران کمبود داروهای خاص در راه است».


اين روزنامه از قول آقای سبحانی و با اشاره به بدهی ۸۰ ميليارد تومانی دولت به ۱۰ شرکت بزرگ وارد کننده داروهای بيماران مبتلا به سرطان، هموفيلی و ام اس، نوشته است: «با کـاهش شديد توان نقدينگی شرکت های وارد کننده دارو، پيش بينی می شود طی ماه های آتی اين شرکت ها قادر به تامين داروهای مورد نياز نباشند». به گفته رييس اتحاديه وارد کنندگان دارو، با وجود نامه نگاری با مقامات دولتی و شخص رييس جمهوری اسلامی تاکنون پاسخ روشنی دريافت نشده است.


آفتاب يزد در خبری ديگر از ۱۰ برابر شدن قيمت داروی بيماران پيوند کليه خبر داده و نوشته است: «جمعی از بيماران پيوند کليوی روز گذشته در اعتراض به افزايش ۱۰ برابری قيمت داروی سانديمون در داروخانه هلال احمر به انجمن حمايت از بيماران کليوی پناه برده و تجمع کرده اند. اين بيماران گفته اند که مسئولان وزارت بهداشت آنها را تحت فشار قرار داده اند تا از نوع داخلی اين دارو استفاده کنند.»


بازداشت يک فعال حقوق زنان در تهران


روزنامه سرمايه از بازداشت خديجه مقدم يکی از فعالان جنبش زنان در تهران خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه اين فعال حقوق زنان، روز دوشنبه هفته جاری دستگير و با صدور قرار وثيقه ای به مبلغ ۱۰۰ ميليون تومان روانه زندان شده است.


سرمايه از قول وکلای خديجه مقدم در خصوص علت دستگيری وی اظهار بی اطلاعی کرده اما نوشته است که اخيرا پليس امنيت کلانتری منطقه گيشا وی را احضار و در مورد حوزه اصلی فعاليتش که حوزه زنان است، تذکراتی به او داده بود.


انتقال هادی قابل به زندان لنگرود


روزنامه اعتماد ملی از انتقال هادی قابل عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت به زندان لنگرود خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، اين روحانی منتقد ساکن قم از سوی دادگاه ويژه روحانيت به ۴۰ ماه زندان و خلع لباس محکوم شده است.


«يار دبستانی احمدی نژاد»


روزنامه اعتماد هم خبر داده است که «يار دبستانی احمدی نژاد، مدير شرکت سرمايه گذاری غدير شده است».


به نوشته اين روزنامه «روز گذشته محسن معماری که از دوستان دوران کودکی و هم محله ای احمدی نژاد است به عنوان مدير جديد شرکت سرمايه گذاری غدير متعلق به بانک صادرات منصوب شده است.


اعتماد نوشته است «حميد برهانی، مديرعامل بانک صادرات، حدود شش ماه برای انتصاب اجباری معماری تحت فشار قرار داشته است». شرکت غدير از شرکت های بزرگ سرمايه گذاری در ايران است که بيش از ۱۲۰ شرکت وابسته دارد.


XS
SM
MD
LG