لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

لاريجانی رييس موقت فراکسيون اصولگرايان مجلس شد


آقای لاریجانی از نمایندگان خواسته است به جای سخن گفتن از رییس آینده مجلس به فکر گرانی ها و مشکلات مردم باشند. (عکس از AFP)
آقای لاریجانی از نمایندگان خواسته است به جای سخن گفتن از رییس آینده مجلس به فکر گرانی ها و مشکلات مردم باشند. (عکس از AFP)

علي لاريجاني ، مذاکره کننده سابق پرونده هسته ای ایران و نماینده قم در مجلس هشتم به عنوان رییس موقت فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم انتخاب شد.


آقای لاريجانی در حالی به این مقام منصوب شد که اکثر گروه های اصولگرا از ریاست او بر مجلس هشتم حمایت کرده اند.


به گزارش خبر گزاری های ايران، جبهه متحد اصولگرايان جمعه ۲۰ ارديبهشت ماه اعلام کرد که پس از جلسه عمومی ۲۰۰ نماينده اصولگرای مجلس هشتم، هيئت مديره موقت ۴۴ نفری اصولگرايان، علی لاريجانی را به عنوان رييس هيئت مديره موقت، سيد شهاب الدين صدر را به عنوان نايب رييس اول و محمدحسن ابوترابی را به عنوان نايب يئيس دوم انتخاب کرد.


علی لاريجانی، از چهره های نزديک به علی خامنه ای رهبر ايران است. او که از آغاز دوره رياست جمهوری محمود احمدی نژاد، به عنوان مذاکره کننده پرونده هسته ای ايران جايگزين حسن روحانی شده بود، مهر ماه ۸۶ از مقام خود استعفا کرد، اما همچنان نماينده ولی فقيه در شورای امنيت ملی ايران است.


حمايت گره های سياسی از علی لاريجانی


با اعلام رسمی نتايج انتخابات مجلس هشتم توسط وزارت کشور در تاريخ هشتم ارديبهشت ماه، اظهار نظر گروه ها و نمايندگان مجلس در باره رييس مجلس هشتم آغاز شده است.


در انتخابات هشتيمن دوره مجلس شورای اسلامی، اصولگرايان حدود ۶۹ درصد کرسی های مجلس را به دست آوردند و با توجه آيين نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رييس مجلس آينده تنها می تواند يک اصولگرا باشد.


از زمان اعلام نتايج انتخابات تاکنون، و مسجل شدن اکثريت اصولگرايان، گروه های مختلف اصولگرا از رياست آقای لاريجانی حمايت کرده اند.


ائتلاف حزب الله، جامعه روحانيت مبارز حمايت رسمی خود را از از رياست علی لاريجانی بر مجلس هشتم اعلام کرده اند.


همچنين ائتلاف فراگير اصولگرايان که اعلام کرده در مجلس هشتم ۱۰۰ کرسی عضو يا متمايل به خود دارد، روز ۱۸ ارديبهشت ماه اعلام کرد:« توجه به جميع جوانب و مصالح کشور دکتر علی لاريجانی را به عنوان نامزد خود معرفی ميکند و اميدوار است با محوريت عقلانيت و کارشناسی ساير نمايندگان نيز از اين نظر ائتلاف حمايت لازم را انجام دهند»


حداد عادل: قصد انصراف ندارم


اين در حالی است که غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس هفتم که به عنوان حائز بیشترین آرای حوزه انتخابیه تهران در انتخابات مجلس هشتم معرفی شده است، روز ۱۱ ارديبهشت ماه در يک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که قصد ندارد از رياست مجلس کناره گیری کند.


او با اشاره به حمایت اصولگرایان از ریاست لاریجانی و انتشار شایعاتی در باره تعیین رییس مجلش هشتم پیش از آغاز رسمی مجلس گفت: «احساس مي کنم برخی از جريانات سياسی به موضوع رييس مجلس هشتم رنگ کشمکش و نزاع ميان اصولگرايان می دهند و اين طور القا می کنند که اختلافی جدی در اين زمينه وجود دارد و يا به وجود خواهد آمد.»


او افزود:« تصميمی برای انصراف از رياست مجلس در مجلس هشتم ندارم، اما از اين جهت بين من و ساير نمايندگان تفاوت نيست و تصميم گيرنده مجلس است.»


همان روز علی لاريجانی در حاشیه یک سخنرانی در شهر قم گفت: «اينها فقط زمزمه است ولی من در اين رابطه نظری ندارم.»


او در سخنرانی خود از نمايندگان مجلس خواست به جای طرح اين مسائل، به فکر گرانی و مشکلات مردم باشند.


انتخاب علی لاريجانی به رياست فراکسيون اصولگرايان، يادآور رياست محمد رضا باهنر به اين سمت در آغاز عمر مجلس هفتم است. آقای با هنر، پس از تشکيل مجلس و برگزاری انتخابات داخلی به عنوان نايب رييس اول مجلس هفتم انتخاب شد.


از دانشگاه تهران تا مذاکرات هسته ای


علی لاريجانی متولد ۱۳۳۶ فارغ اتحصيل دکتری فلسفه از دانشگاه تهران و داماد مرتضی مطهری، يکی از بنيان گذاران فکری جمهوری اسلامی ايران است.


او در سال های ۱۳۶۰ تا ۶۱ رييس سازمان صدا و سيمای ايران بود. پس از آن تا سال ۱۳۷۰ به سمت هایی چون معاونت وزارت کارو امور اجتماعی، معاونت وزارت پست و تلگراف و تلفن، معاونت وزارت سپاه و جانشينی ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد.


او در سال ۱۳۷۰ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت علی اکبر رفسنجانی شد اما سه سال بعد، به حکم رهبر ايران به رياست سازمان راديو و تلويزيون دولتی ايران منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ در اين سمت باقی ماند.


علی لاریجانی در سال ۱۳۸۴ به عنوان مذاکره کننده هسته ای ايران برگزيده شد و در مهر ماه سال ۱۳۸۶ به طور ناگهانی از اين سمت استعفا کرد.


قبول استعفای آقای لاريجانی از سوی محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران، پس از انتشار شايعاتی مبنی بر اختلاف نظر او با رييس جمهوری مورد انتقاد علی اکبر ولايتی، وزير امور خارجه پيشين ايران و مشاور فعلی رهبر ايران قرار گرفت.


علی لاريجانی اکنون علاوه بر نمايندگی مجلس، نماينده رهبر ايران در شورای عالی امنيت ملی، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG