لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


ایران یک میلیارد دلار به عراق کمک می کند
ایران یک میلیارد دلار به عراق کمک می کند


برگزاری یادبود پوینده و مختاری


روزنامه صاحب قلم،از برگزاری مراسم يادبود محمد مختاری و محمد جعفر پوينده دو تن از مقتولان پرونده قتل های زنجيره ای خبر داده است. اين روزنامه از قول سياوش مختاری نوشته اين مراسم هشتمين سالگرد قتل اين دو نويسنده،روز هفدهم آذرماه بر سر مزارشان در امامزاده طاهر کرج برگزار خواهد شد. محمد مختاری، و محمد جعفر پوينده، دو عضو کانون نويسندگان ايران در روزهای ۱۲ و ۱۶ آذر ماه ۱۳۷۷ در ماجرای قتل های زنجيره ای، ربوده و به قتل رسيدند.


کمک یک میلیاردی ایران به عراق


روزنامه ايران، ضمن انتشار گفت و گويی با رييس جمهور عراق نوشته جلال طالبانی از شکايت ايران عليه صدام حمايت می کند. به نوشته اين روزنامه طالبانی گفته ايران حق دارد در محاکمه صدام شکايت خود را ارائه کند و او از حق ايران برای طرح و پيگيری شکايت از صدام پشتيبانی می کند. روزنامه ايران در همين حال از قول رييس جمهور عراق نوشته مقامات جمهوری اسلامی به او قول داده اند يک ميليارد دلار وام برای بازسازی عراق در اختيار اين کشور قرار دهند .


تضعیف طرح جامع تهران


روزنامه سرمايه، خبر داده بر اساس سرشماری اخير جمعيت تهران به هشت ميليون ودويست هزار نفر رسيده است.اين روزنامه در گزارشی با عنوان«سرشماری جديد،ستون های طرح جامع را لرزاند»، نوشته نتايج سرشماری اخير در تهران باعث شده تا پايه های طرح جامع شهر تهران زير سوال برود. به نوشته سرمايه مسئولان و نهادهای شهری پايتخت،طرح جامع اين شهر را برای جمعيت هفت و نيم ميليون نفری در پانزده سال آينده طراحی کرده اند،درحالی که جمعيت اين شهر هم اکنون ۸ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر است.


پیگیری پرونده های مهم


روزنامه خراسان، خبر داده رييس قوه قضاييه به زودی بخشنامه ای برای پيگيری پرونده های مهم صادرمی کند. به نوشته اين روزنامه، محمودهاشمي شاهرودی گفته طی اين بخشنامه«دفتر پيگيری پروندههای مهم»درتمام دادسراهای ايجاد ميشود تا بر اساس آن پروندههای مهم در زمينههای گوناگون از جمله جنايی و پروندههايی با سقف مالی مشخص علاوه بر رسيدگی در يکی از شعبات دادسرا از سوی رييس مجتمع نيز بررسی شوند.


تولد کودکان مبتلا به ایدز


روزنامه رسالت،به نقل از وزير بهداشت نوشته ۷۰ کودک مبتلابه ايدزدر طی ماه های اخير در کشور متولد شده اند.به نوشته اين روزنامه،کامران باقری لنکرانی گفته در صد زنان مبتلا به ايدز در کشور از يک درصد در نخستين سال های ورود اين بيماری به پنج و نيم در صد رسيده و ۷۰ کودک مبتلا به ايدز از مادران مبتلا به اين بيماری در ايران متولد شده اند .


دولت در انتخابات دخالت نکند


روزنامه قدس، هشداررئيس سازمان بازرسی کل کشوربه مقامات دولتی درباره دخالت در انتخابات را منعکس کرده است.به نوشته اين روزنامه،محمد نيازی،رئيس سازمان بازرسی کل کشور به مسؤولان دولتی هشدار داده از هر گونه استفاده از امکانات دولتی در تبليغات انتخابات پرهيز کنند و توصيه کرده تا دولتی ها در انتخابات بی طرف باشند. نيازی درباره تدابير اين سازمان برای جلوگيری از دخالت مقامات دولتی در انتخابات هيچ توضيحی نداده است .


هادی ساعی ممنوع التصویرشد


روزنامه اعتماد ملی، از ممنوع التصوير شدن هادی ساعی خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، دبير ستاد انتخابات صدا و سيما ضمن تاييد اين مطلب گفته که قهرمان سرشناس تکواندوی ايران و جهان از ۱۶ آذر، به خاطر اعلام نامزدی در انتخابات شورای شهر تهران، ممنوع التصوير خواهد شد. اعتماد ملی، در همين حال نوشته هادی ساعی قرار است از ۱۶ آذرماه،به مصاف حريفان خود در بازی‏های آسيايی برود .


درخواست تشدید متهمان


روزنامه کيهان، در يادداشتی با عنوان «آزمون قوه قضاييه» خواستار تشديد مجازات متهمان اجتماعی و اقتصادی و چاپ و پخش تصاوير آنان شده است. علی مطهری در اين يادداشت با نکوهش ممنوعيت قانونی برای جلوگيری ازانتشار تصاويرمتهمان، قوه قضاييه را به سهل انگاری در مورد متهمان اقتصادی و اجتماعی متهم کرده است. کيهان با برشمردن برخی از خبرهای مربوط به توزيع فيلم های خصوصی به اعضای مجلس پيشنهاد کرده تا با تصويب قانونی با نام «تشهير» راه را برای چاپ و پخش تصاوير متهمان هموار کند. اين روزنامه هم چنين عاملان پخش تصاوير يا عکس های خصوصی را نيز«مفسد فی الارض» دانسته و بر اعدام چنين متهمانی تاکيد کرده است.


کارنامه پوپولیست ها افشا شود


روزنامه کارگزاران،در مقاله ای با عنوان«اصلاح طلبان و پوپوليست ها» تاکيد کرده اصلاح طلبان بايد از گذشته درس گرفته و ضمن شناساندن چهره پوپوليسم، هرگز با شعارهای آنها مخالفت نکنند. محمد صادق جنان صفت در مقاله خود با اشاره به اين که افشای پوپوليسم يک اقدام اجتناب ناپذير است، تاکید کرده نبايد در دام آنها افتاد و شعارهای آنها را هدف قرار داد. نويسنده کارگزاران بهترين راه برای نشان دادن ناتوانی پوپوليست ها را گشودن کارنامه آنها دانسته است. اين روزنامه با اشاره به امکانات شهرداری تهران، آن را کليد پوپوليست ها در ايران برای فريب مردم معرفی کرده است .


دلگیری حسنی از رد صلاحیت


و در آخر، روزنامه همبستگی،سخنان حسنی ، امام جمعه مشهور اروميه درباره رد صلاحيتش از شورای نگهبان را منتشر کرده است. به نوشته اين روزنامه، نماينده ولی فقيه در استان آذربايجان غربی که چندی است در بستر بيماری به سر ميبرد از رد صلاحيت خود در انتخابات خبرگان رهبری ناراضی است و گفته با حضور در اين دوره از مجلس خبرگان می خواسته اختيارات رهبر جمهوری اسلامی را افزايش دهد، اما چون در امتحان شورای نگهبان شرکت نکرده، رد صلاحيت شده است.


XS
SM
MD
LG