لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

انتشار نتيجه نهايی تحقيقات درباره انفجار شيراز


شاهدان عینی و مقامات رسمی ایران اعلام کرده بودند که انفجار در انتهای حسینه و در محل یک نمایشگاه جنگی رخ داده است. (عکس از فارس)
شاهدان عینی و مقامات رسمی ایران اعلام کرده بودند که انفجار در انتهای حسینه و در محل یک نمایشگاه جنگی رخ داده است. (عکس از فارس)


دبيرخانه شورای امنيت کشور، با انتشار اطلاعيه ای «وجود برخی اقلام جنگی درمحل حادثه» را دليل انفجار روز شنبه در حسينه سيد الشهدای شيراز اعلام کرد.


در اين اطلاعيه رسمی شورای امنیت کشور که به ریاست وزیر کشور تشکیل جلسه می دهد، آمده است: «بر اساس مطالعات و بررسی های ميدانی دقيق کارشناسان ارشد اعزامی شورای امنيت کشور به شيراز مشخص شد که علت اصلی انفجار، وجود مهمات جنگی در غرفه يادمان شهدا در حسينيه سيدالشهدا بوده است و انفجار هر گونه بمب يا انتقال مواد انفجاری از بيرون منتفی است.»


شامگاه شنبه، ۲۴ فروردين ماه، یک انفجار در حسينيه ای به نام «سيد الشهدا» واقع در مرکز شهر شيراز رخ داد. در اثر اين انفجار، ۱۲ نفر کشته و ۲۰۲ نفر مجروح شدند.


ناآرامی های پياپی و انفجارهای کور؛ گزارشی از سه سال خشونت در جنوب ایران


شاهدان عينی گفته اند که انفجار پس از پايان سخنرانی حجت الاسلام سيد محمد انجوی نژاد، رييس کانون فرهنگی، مذهبی رهپويان وصال شيراز و دبير نماز جمعه استان فارس در قسمت مردانه و در انتهای سالن حسينيه اتفاق افتاده است.


  • اين که گفته می شود حادثه بوده، هرگز اين طور نيست و آنچه که روی ميز معراج الشهدا بوده علاوه بر آثار و نامه های شهدا چند پوکه خالی منور بوده است و عکس های معراج الشهدا قبل از انفجار اين را تاييد می کند.
سخنران شب حادثه

اين کانون، شنبه ها به طور منظم در اين حسينيه برنامه های مذهبی برگزار می کرده و موضوع سخنرانی پيش از وقوع انفجار، «وهابيت و بهايی گری» بوده است.


پس از وقوع اين حادثه، مقامات رسمی ايران اعلام کردند که بر اساس آثار به جای مانده، انفجار در انتهای سالن حسينيه و در محلی که يک نمايشگاه درباره جنگ ايران و عراق برپا بوده، رخ داده است. گفته های شاهدان و در نهايت انتشار فيلمی از لحظه وقوع انفجار اين گمان را تاييد کرد.


در ايران، نيروی مقاومت بسيج و بنياد «حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس» در مراکز تحت نظر خود، برای پاسداشت ياد کشته شدگان جنگ ايران و عراق سنگرهای کوچکی بنا می کنند و در آن ها پوکه های فشنگ، خمپاره و گلوله های توپ و عکس هايی از شهيدان جنگ قرار می دهند.


ساعاتی پس از وقوع انفجار، علی معيدی، فرمانده نيروی انتظامی استان فارس، در گفت و گو با خبرگزاری فارس احتمال «هرگونه خرابکاری واقدام ضد امنيتی دراين حادثه» را منتفی اعلام کرده بود و دليل اين حادثه را انفجار مهمات نمايشگاه اعلام کرده بود.


عباس محتاج، معاون امنيتی - انتظامی وزارت کشور هم مهمات نمايشگاه را عامل انفجار معرفی کرده بود و گفته بود: «انفجار شب گذشته [شنبه ۲۴ فروردین] شيراز بر اثر يک حادثه بوده و ناشی از بمبگذاری نبوده است.»


اما محمد نبی رودکی، نماينده شيراز در مجلس شورای اسلامی این اظهارات را زیر سئوال برده بود و گفته بود: «نمايشگاه واقع در انتهای حسينيه، حدود پنج سال قدمت داشته است و بايد در انتظار نتايج تحقيقات باشيم.»


در همين حال، سخنران مجلس، محمد انجوی نژاد، سخنران محل حادثه، به سايت خبری الف، متعلق به احمد توکلی نماينده مجلس گفت: «عده ای سعی می کنند ماجرا را حادثه جلوه بدهند تا به طور غير واقعی شهر را امن جلوه بدهند در حالی که اين وظيفه آنهاست که امنيت ايجاد کنند. اين که گفته می شود حادثه بوده، هرگز اين طور نيست و آنچه که روی ميز معراج الشهدا بوده علاوه بر آثار و نامه های شهدا چند پوکه خالی منور بوده است و عکس های معراج الشهدا قبل از انفجار اين را تاييد می کند.»


XS
SM
MD
LG