لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

ترکیه: پیش شرط ایران برای توقف غنی سازی ۲۰ درصدی


احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه
احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه
وزير خارجه ترکيه روز چهارشنبه گفت ايران اطمينان داده اگر مبادله سوخت اتمی نهايی شود، دست از غنی سازی اورانيوم تا سقف ۲۰ درصد برداشته و آن را دنبال نخواهد کرد.

به گزارش رويترز، پيشنهاد ياد شده از سوی ايران که روز يکشنبه اين هفته به ترکيه تحويل داده شده، شايد باعث شود مذاکرات گروه پنج به علاوه يک با ايران بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی، از سرگرفته شود.

احمد داووداغلو، وزير خارجه ترکيه که روز يکشنبه اين هفته با منوچهر متکی وزير خارجه جمهوری اسلامی و سلسو آموريم، وزير خارجه برزيل ديدار کرده بود، خبر داد ايران همچنين آمادگی دارد تا پس از حل مسئله مبادله سوخت اتمی، ديگر نگرانی های مربوط به برنامه غنی سازی اورانيوم را هم برطرف کند.

وزير خارجه ترکيه اين مطلب را در يک کنفرانس خبری مشترک با گيدو وستروله وزير خارجه آلمان و در استانبول، اعلام کرد.

نماينده جمهوری اسلامی در آژانس بين المللی انرژی اتمی هم روز دوشنبه اين هفته نامه ای را به دبيرکل آژانس، يوکيا آمانو تحويل داد که در آن گفته شده تهران حاضر است مقاديری اورانيوم سه درصد غنی شده خود را تحويل داده و در مقابل اورانيوم ۲۰ درصد غنی شده دريافت کند.

وزيرخارجه ترکيه گروه وين متشکل از روسيه، فرانسه، آمريکا و آژانس بين المللی انرژی اتمی را دعوت کرد تا در اولين فرصت ممکن، گفت وگوها با ايران را از سرگيرند.

آقای داوود اغلو گفت:«بايد اختلافات را کنارگذاشت و به سرعت مذاکرات گروه وين با ايران را دنبال کرد و با حل اختلاف های تکنيکی، دو طرف می توانند به اعتماد بيشتری دست يابند.»

وزير خارجه ترکيه همچنين خبر داد ديدار کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی در شهريورماه و پس از پايان ماه رمضان، قرار است انجام شود.

تهران در ماه فوريه، پنج ماه پيش، اعلام کرد غنی سازی تا سقف ۲۰ درصد را آغاز کرده است. پس از رد درخواست مبادله سوخت اتمی با روسيه و فرانسه که از سوی آژانس پيشنهاد شده و موافقت آمريکا را هم با خود داشت، غرب راه تحريم های سنگين تر ايران را در پیش گرفت.

جمهوری اسلامی با ترکيه و برزيل توافقی امضا کرد که بر اساس آن، مبادله سوخت در خاک ترکيه انجام شود ولی آمريکا و غرب آن را ناکافی دانسته و دور چهارم تحريم ها عليه ايران را در شورای امنيت که حمايت روسيه و چين را به همراه داشت، نهايی کردند.
XS
SM
MD
LG