لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

مذاکره وزيران خارجه ايران، ترکيه و برزيل درباره مبادله سوخت هسته‌ای


احمد داود اوغلو، وزير امورخارجه ترکيه (راست) منوچهر متکی ، و سلسو آموريم، وزير امور خارجه برزيل،
احمد داود اوغلو، وزير امورخارجه ترکيه (راست) منوچهر متکی ، و سلسو آموريم، وزير امور خارجه برزيل،
رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، گفته است منوچهر متکی روز يکشنبه در استانبول با وزيران خارجه ترکيه و برزيل در خصوص مبادله سوخت هسته ای و «توافق تهران» گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، رامين مهمانپرست روز شنبه گفته است: «به دنبال گفت وگوی تلفنی شامگاه جمعه منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، با احمد داود اوغلو، وزير امورخارجه ترکيه، و سلسو آموريم، وزير امور خارجه برزيل، آنها صبح روز يکشنبه با يکديگر در استانبول ديدار خواهند کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در مورد محور اين مذاکرات گفته است: «در اين جلسه تحولات مربوط به توافق سه جانبه (اعلاميه تهران) در مورد تبادل سوخت مورد بررسی و رايزنی قرار خواهد گرفت.»

پس از آنکه جمهوری اسلامی از پذيرش پيشنهاد سال گذشته آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و گروه وين (روسيه آمريکا و فرانسه) در سال گذشته، در زمينه ارسال بخش عمده‌ای از اورانيوم غنی‌شده ايران به روسيه و فرانسه برای غنی‌سازی بيشتر و تبديل آن به ميله‌های سوخت هسته‌ای رآکتور تحقيقاتی تهران خودداری کرد، کشورهای غربی و به ويژه ايالات متحده آمريکا تلاش‌های خود را به منظور تشديد تحريم‌های عليه ايران گسترش دادند که همزمان با اوجگيری اين تلاش‌ها نخست‌وزير ترکيه و رييس جمهور برزيل با سفر همزمان خود به ايران با مقام‌های ايرانی در باره مبادله سوخت هسته‌ای در خاک ترکيه به توافق دست يافتند.

در بيانيه مشترکی که سه کشور در ۲۷ ارديبهشت ماه در اين باره منتشر کرده‌اند، توافق شده است، جمهوری اسلامی ايران حدود ۱۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم کمتر غنی‌شده خود را به ترکيه بفرستد و در مقابل آن ۱۲۰ کيلوگرم سوخت هسته‌ای مورد نياز رآکتور تحقيقاتی تهران را دريافت کند.

همچنين بر اساس يکی از بندهای اين توافقنامه «۱۲۰۰ کيلوگرم سوخت اورانيوم کمتر غنی‌ شده ايران در ترکيه به صورت امانت نگهداری شود، که در مالکيت ايران خواهد بود، و ايران و آژانس امکان نظارت بر آن را دارند».

با اين حال اعضای دايم شورای امنيت توافق سه جانبه تهران را برای برای حل و فصل تنش بر سر مسئله هسته‌ای ايران کافی ندانسته و به تلاش‌های خود برای تشديد تحريم‌ها عليه ايران در شورای امنيت ادامه دادند که حاصل آن تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت عليه ايران بود. آمريکا و اتحاديه اروپا نيز پس از تصويب اين قطعنامه، تحريم های يکجانبه ای را نیز عليه ايران اعمال کردند.

اين در حالی است احمد داود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، در ماه جاری ميلادی گفته بود که هنوز هم امکان مبادله سوخت هسته ای ايران وجود دارد.

وزیر امور خارجه ترکیه در مرکز پژوهش‌های استراتژیک «چتم هاوس» در لندن تصریح کرده بود:«توافقنامه تهران عملاً مرده است و تحریم‌های جدیدی علیه ایران به تصویب رسیده است. اما هنوز هم احتمال موفقیت برای طرح مبادله اورانیوم و حصول به یک توافق در این مورد با تهران وجود دارد. باید دید که این عملی خواهد شد یا نه؟»

درهمين حال، یک سخنگوی وزارت امور خارجه ترکيه روز شنبه گفته است: وزيران امور خارجه ترکيه و برزيل روز يکشنبه ساعت يازده کنفرانس مطبوعاتی خواهند داشت آنگاه مذاکرات سه جانبه آغاز خواهد شد.
XS
SM
MD
LG