لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

روسيه خواستار از سرگيری گفت وگوهای ۱+۵ و ايران شد


سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز چهارشنبه در جريان ديداری دو روزه از مصر در قاهره خواستار از سرگیری گفت وگوها بين پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد و آلمان (گروه ۱+۵) با ايران در خصوص حل مناقشه هسته ای این کشور شد.

وزير امور خارجه روسيه گفت: « ما علاقمند به ازسر گيری گفت وگوها بين گروه ۱+۵ و ايران هستيم. چنين گفت وگوهايی می تواند هم بر برنامه ی اتمی جمهوری اسلامی و هم بر ساير دشواری هايی که موجب نگرانی دولت ايران است، تمرکز داشته باشد. اين پيشنهاد همچنان روی ميز است و ما در انتظار پاسخ سازنده از جانب تهران هستيم.»

به گفته آقای لاوروف مسکو به خوبی آگاه است که دولت ايران بر ميزان ذخيره ی اورانيوم [غنی شده ی] خود انباشته است.

او گفت: « در مورد ايران، ما اطلاعاتی دريافت می کنيم که از انباشت اورانيوم حکايت می کند و اين نشانه ها می تواند بر جنبه نظامی برنامه اتمی دلالت کند. از اينرو ما بايد هشيار باشيم و بر اجرای قطعنامه های شورای امنيت و تصميم های شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی از سوی ايران اصرار بورزيم و گفت وگوها را آغاز کنيم. پيشنهادی که مدت هاست عرضه شده است.»

وزير امور خارجه روسيه که در گفت وگو با خبرنگاران، زمانی بيش از حد معمول به مساله اتمی جمهوری اسلامی اختصاص داده بود تاکيد کرد: « دولت ايران بايد از طريق گفت وگوهای احتمالی ثابت کند که برنامه ی اتمی اش کاملا ماهیتی صلح آميز دارد.»

سرگئی لاوروف گفت: « ما مايليم که ايران برنامه غنی سازی اورانيوم را به سطح اعلام شده در قطعنامه شورای امنيت تقليل دهد.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند. ایران با سرپیچی از این در خواست برنامه غنی سازی اورانیوم را توسعه داده است.

این در حالی است سرگئی لاوروف روز سه‌شنبه از پیشنهاد سه کشور روسیه، آمریکا و فرانسه در مورد مذاکره با ایران در خصوص مذاکره بر سر مبادله سوخت اتمی خبر داده و گفته بود شرط این چنین مذاکره ای توقف غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد اعلام شده است.

سرگئی لاوروف تصریح کرده بود که گفت‌وگو و مذاکره درباره مبادله سوخت اتمی برای ایران با شرط توقف غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد و تحت پوشش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد.

آقای لاوروف همچنین گفته بود این پیشنهاد در راستای پاسخ به توافق سه جانب تهران مطرح می شود. این توافق در اردیبهشت ماه بین ایران و ترکیه و برزیل به امضا رسید.

بنا بر توافق سه‌جانبه ايران و برزيل و ترکيه که در تهران امضا شد و از آن به عنوان «توافق تهران» ياد می‌شود، جمهوری اسلامی ايران متعهد شد ۱۲۰۰ کيلوگرم از ذخیره اورانيوم کم‌غنی‌شده خود را در ترکيه به امانت بگذارد و در مقابل ۱۲۰ کيلوگرم سوخت لازم برای رآکتور تحقيقاتی تهران را دريافت کند.

دليل موافقت روسيه با تحريم ها


وزير امور خارجه روسيه در پاسخ به این پرسش که چرا مسکو به چهارمين قطعنامه تحریمی شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی رای مثبت داد، گفته است که مسکو در حقيقت به تحريم ها باور ندارد.

آقای لاوروف در اين زمينه اضافه کرد: « اگرچه برخی مواقع، تحريم ها به عنوان حکم و قاعده اجتناب ناپذيرند، ولی برآورنده خواست های مبتکران انها نيستند. در همان حال صدور آخرين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل نيز لازم بود تا پيام روشنی به رهبری ايران فرستاده شود که بيش از اين نمی تواند پاسخ به پرسش های مشروع آژانس بين المللی انرژی اتمی را به تاخير افکند. با پاسخ به اين پرسش ها، جمهوری اسلامی می تواند ماهيت صلح آميز برنامه ی اتمی ايران را روشن کند.»

سرگئی لاوروف به اين نکته نيز اشاره کرد که با تصويب قطعنامه شورای امنيت، گفت وگو با دولت ايران متوقف نشده است و همزمان با صدور اين قطعنامه، شورای امنيت بيانيه ای انتشار داد و به روشنی تاکيد کرد که درهای گفت وگو همچنان گشوده است.

به گزارش خبرگزاری روسی اينترفکس، سرگيی لاوروف در پايان بار ديگر تاکيد کرد که ماهيت و ميزان همکاری جمهوری اسلامی با آژانس بين المللی انرژی اتمی بايد نشان دهنده مشارکت جدی تهران در گفت وگوها باشد.
XS
SM
MD
LG