لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

لاوروف از پیشنهادی تازه برای مبادله سوخت اتمی ایران خبر داد


سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه از پیشنهاد سه کشور روسیه، آمریکا و فرانسه مبنی بر دیدار کارشناسان این سه کشور با جمهوری اسلامی با هدف بحث درباره توافق‌نامه مبادله سوخت اتمی خبر داد. شرط این دیدار توقف غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد اعلام شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در جریان دیدار خود از اسرائیل اعلام کرد که گفت‌وگو و مذاکره درباره مبادله سوخت اتمی برای ایران با شرط توقف غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد و تحت پوشش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد.

اعلام این شرط در حالی است که جمهوری اسلامی بارها از توقف غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران سر باز زده و به همین دلیل مشمول چهار دور تحریم شورای امنیت سازمان ملل شده، و مقامات تهران نیز غنی‌سازی را خط قرمز خود اعلام کرده‌اند.

به گفته وزیر خارجه روسیه، پیشنهاد سه کشور آمریکا و روسیه و فرانسه پاسخی است به توافق سه‌جانبه تهران که در اردیبهشت‌ماه گذشته بین ایران و ترکیه و برزیل به امضا رسید.

بنا بر توافق سه‌جانبه ايران و برزيل و ترکيه که در تهران امضا شد و از آن به عنوان «توافق تهران» ياد می‌شود، جمهوری اسلامی ايران متعهد شد ۱۲۰۰ کيلوگرم از ذخیره اورانيوم کم‌غنی‌شده خود را در ترکيه به امانت بگذارد و در مقابل ۱۲۰ کيلوگرم سوخت لازم برای رآکتور تحقيقاتی تهران را دريافت کند.

از سوی دیگر در جریان تلاش کشورهای غربی برای به تصویب رساندن دور چهارم تحریم‌ها علیه تهران و پس از تصویب آن، مقامات جمهوری اسلامی بارها تهدید کردند که با وجود تحریم‌های تازه، توافق تهران برای‌شان محلی از اعراب نخواهد داشت.

خبرگزاری ایتارتاس روسیه از قول وزیر خارجه این کشور، هدف از پیشنهاد اخیر آمریکا و فرانسه و روسیه را «حل مسائل مربوط به تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران» عنوان کرده است.

سرگئی لاوروف با تأکید بر این که شرط به اجرا درآمدن این پیشنهاد آن است که ایران «خود غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند» گفته است که از تهران انتظار «پاسخ سازنده» دارد.

پیشنهاد تازه سه کشور آمریکا و روسیه و فرانسه موسوم به «گروه وین» در حالی مطرح شده است که محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه اعلام کرد برای «ادب» کردن کشورهایی که به قطعنامه چهارم علیه تهران رأی دادند تا دو ماه دیگر،‌ پایان مردادماه، با آنها درباره برنامه هسته‌ای مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.

روز بعد، سه‌شنبه، وزیر امور خارجه آقای احمدی‌نژاد در این باره توضیح داد که «ادب کردن» کشورها و عدم مذاکره با آنها گفت‌وگو درباره مبادله سوخت اتمی را شامل نمی‌شود.

سرگی لاوروف همچنین در واکنش به گفته رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا،‌ سیا، مبنی بر این که ایران «امکان ساخت دو بمب اتمی را دارد» این اطلاعات را تازه ندانست.

آقای لاوروف در مقابل گفت: «اگر سیا اطلاعاتی دارد که ثابت می‌کند ایران واقعاً غنی‌سازی اورانیوم در سطح تسلیحاتی را آغاز کرده، این اطلاعات تازه است و ما به بررسی آن علاقه‌مندیم.»

این در حالی که دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، روز دوشنبه با «نگران‌کننده» خواندن هشدار اخیر رئیس سیا در مورد کافی بودن دارایی اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران برای تولید دو بمب اتمی، این اطلاعات را «در صورت تأیید» موجب وخیم‌تر شدن مسئله هسته‌ای ایران ارزیابی کرد.

در واکنش به گفته رئیس سازمان سیا، رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، نیز اظهارات او درباره قابلیت تولید دو بمب اتم در ایران را تکذيب کرده و آن را «جنگ روانی» خوانده است.
XS
SM
MD
LG