لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

استقبال کلينتون از تحريم‌های کنگره آمريکا عليه ايران


اقدام کنگره آمریکا در اتخاذ تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، روز جمعه با استقبال هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روبه‌رو شده است و همزمان برخی از نمایندگان مجلس ایران نیز در واکنش به این موضوع اتخاذ این تحریم‌ها را بی‌اثر ارزیابی کرده‌اند.

مجلس نمايندگان و سنای آمريکا روز پنجشنبه طرح تحريم فراگير ايران، با هدف تحت فشار قرار دادن بخش های انرژی و بانکداری و همچنين «ناقضان حقوق بشر» در اين کشور را تصويب کردند.

در همين زمينه، هيلاری کلينتون در بيانيه ای تاکيد کرده است که وی به همراه باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا از اهداف اين اقدام کنگره حمايت می کنند.

خانم کلينتون گفته است:ما متعهديم تا به طور کامل اين مصوبه را در راستای پيشبرد استراتژی دوگانه تعامل و فشار اجرا کنيم.

هيلاری کلينتون همچنين تاکيد کرد: اين اقدامات تازه... برپايه قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل متحد (عليه ايران) بنا نهاده شده اند و تاکيدی است بر تصميم جامعه جهانی برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته ای.

طرح مصوب سنا و کنگره آمريکا، سرمايه‌گذاری در حوزه نفت و گاز، صادرات بنزين و فرآورده های نفتی به ايران و شرکت های مرتبط با سپاه پاسداران را هدف گرفته و شرکت ها و موسساتی که بر خلاف آن عمل کنند، با قطع رابطه با بازار آمريکا مواجه خواهند شد.

طرح سنا و مجلس نمايندگان آمريکا تلاش دارد هزينه ها در صنايع انرژی ايران را بالا ببرد و فشارها بر جمهوری اسلامی ايران برای تعقيب برنامه اتمی را افزايش دهد.

مجلس نمايندگان آمريکا پيشتر طرح خود را در ماه اکتبر، حدود هشت ماه پيش تصويب کرده بود و مجلس سنا هم اين طرح مشابهی را در ماه ژانويه امسال، حدود پنج ماه پيش به تصويب رساند؛ اين دو طرح سرانجام از سوی يک کميته مشترک از سنا و مجلس نمايندگان به صورت طرح واحدی درآمد.

پس از دو هفته که شورای امنيت سازمان ملل دور چهارم قطعنامه تحريم های ايران را به تصويب رساند، وزارت خزانه داری آمريکا اعمال تحريم های سازمان ملل را اجرا کرده و فهرستی از شرکت های مرتبط با صنايع بيمه، کشتيرانی و سپاه پاسداران تهيه کرده و در فهرست سياه قرار داد.

نقض حقوق بشر

هيلاری کلينتون همچنين گفته است طرح مصوب کنگره علاوه افزايش فشار بر برنامه هسته ای ايران، به تداوم نقض حقوق اساسی شهروندان توسط حکومت ايران نيز اشاره کرده است.

وزير امور خارجه آمريکا گفت: يک سال پس از این که مردم ايران به خيابان آمدند تا به انتخابات اعتراض کنند، رهبری (ايران) به نقض وظايف اساسی اش ادامه می دهد و حق مردم خود برای آزادی بيان و حق تجمع بدون ترس را ناديده می گيرد.

کلينتون ادامه داده است: ما از تلاش های کنگره در معطوف کردن توجه به نقض اين حقوق حمايت می کنيم و ايالات متحد همچنان به تلاش در راستای وادار کردن ايران به اجرای تعهداتش و احترام به حقوق مردم خود ادامه می دهد.

در مصوبه مصوبه کنگره آمريکا از دولت اين کشور خواسته شده است تا با شناسايی افراد و مقام های ايران که «ناقض جدی حقوق بشر» هستند، آنها را مورد تحريم هايی قرار دهد.

واکنش در ايران

در همين حال، ساعاتی پس از تصويب اين طرح در کنگره آمريکا، دو تن از نمايندگان مجلس شورای اسلامی بر بی‌اثر بودن اين تحريم تأکيد کردند.

حسن سبحانی‌نيا، نماينده و عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: «اگر چه ملت دولت ايران از تحريم‌ها استقبال نمی‌کنند اما در برابر آن ساکت و منفعل نيز نخواهند بود.»

حسن سبحانی نيا تاکيد کرده است که علاوه برا ديپلماسی « مقابله به مثل در برابر اقدامات خصمانه و يکجانبه آمريکا و غرب نيز در دستور کار خواهد گرفت».

اسماعيل کوثری دريگر نماينده مجلس نيز تا کيدکرده است: تاکنون بيش از همه ، آمريکايی ها ايران را تحريم کرده و بازهم خود آنان بيشتر به بی اثر بودن اين گونه اقدامات پی برده اند .

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که درپوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به به تکنولوژی سلاح اتمی است. يران اين اتهامات را رد می کند و می گويد برنامه هسته ای اين کشور در راستای توليد انرژی است
XS
SM
MD
LG