لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

آمریکا: تحریم‌های جدید ممکن است خط لوله گاز ایران و پاکستان را در بر گیرد


ریچارد هالبروک، فرستاده ویژه آمریکا در امور پاکستان و افغانستان
ریچارد هالبروک، فرستاده ویژه آمریکا در امور پاکستان و افغانستان
ریچارد هالبروک، فرستاده ویژه آمریکا در امور پاکستان و افغانستان، به دولت اسلام آباد هشدار داد که تحریم‌های جدید واشینگتن علیه جمهوری اسلامی ایران ممکن است خط لوله گاز ایران - پاکستان را نیز در بر گیرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ریچارد هالبروک، مشارکت شرکت‌های پاکستانی و دولت ایران در طرح انتقال گاز طبیعی ایران به پاکستان را مشمول تحریم‌های واشینگتن علیه تهران دانست و هشدار داد که پاکستان خود را «بیش از حد متعهد» به انجام این قرارداد نکند.

آقای هالبروک در پاسخ به اینکه این تحریم‌ها چگونه می‌تواند دامنگیر پاکستان نیز شود، به خبرنگاران گفت: «هم اکنون قانون تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا در حال تدوین است و پاکستان باید تا تصویب نهایی این قانون منتظر بماند.»

وی با توجه به پروژه خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان گفت: «ما می‌دانیم که پاکستان برای تأمین انرژی خود با مشکلات فراوانی روبه رو است،‌ اما قوانین در حال تدوین در کنگره آمریکا ممکن است که این پروژه را نیز در بر گیرد.»

قرارداد ساخت خط لوله و انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان هفته گذشته پس از ماه‌های رایزنی بین دو کشور نهایی شد و قرار است با اجرایی شدن این قرارداد از فرودین ماه سال ۹۳ خورشیدی، (مارس ۲۰۱۴ میلادی) روزانه ۲۱.۵ میلیون متر مکعب گاز ایران برای مدت ۲۵ سال به پاکستان صادر شود.

این طرح که «خط لوله صلح» نامگذاری شده است، قرار بود در دهه ۱۹۹۰ میلادی به اجرا در آید و گاز ایران را به پاکستان و از آنجا به هند منتقل کند، اما هند از مشارکت در این پروژه خودداری کرده است.

تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران

به دنبال تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت علیه ایران، این کشور هدف دور تازه‌ای از تحریم‌های یکجانبه آمریکا، اتحادیه اروپا و نیز استرالیا قرار گرفته است.

هفته گذشته، سناتور جو ليبرمن، رييس کميته امنيت داخلی و روابط دولتی سنای آمريکا از نمایندگان کنگره این کشور خواست تا هرچه زودتر تحریم‌ها علیه ایران را که مبادله محصولات تصفیه شده نفتی و بخش های مالی این کشور را هدف قرار می‌دهد، تصویب کنند.

آقای لیبرمن ابراز امیدواری کرد که این قانون در سیزدهم تیرماه سال جاری به تصویب نهایی برسد.

با این حال آن طور که خبرگزاری رویترز گزارش داده است، پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان شامل تحریم های آمریکا علیه تبادلات محصولات تصفیه شده نفتی با ایران نمی‌شود.

واشینگتن که به دنبال منزوی کردن ایران در سطح بین‌المللی است تا کنون به سبب نیاز خود به حمایت پاکستان در جنگ با القاعده درباره این قرارداد سکوت کرده بود.
XS
SM
MD
LG