لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

ايران دوشنبه آينده نامه درباره مبادله هسته ای را به آژانس تحويل می دهد


وکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی،
وکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی،
شورای عالی امنيت ملی ايران روز جمعه دربيانيه ای اعلام کرد نامه درباره توافق سه جانبه برای مبادله اوارنيوم کم غنی شده ايران با سوخت هسته ای در ترکيه را روز دوشنبه رسما تحويل مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی می دهد.

شوراي عالی امنيت ملی در بيانيه خود تصريح کرده است بنا بر اعلام دفتر يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، زمان ملاقات نماينده ايران در اين آژانس با آقای آمانو روز دوشنبه سوم خرداد تعيين شده است.


شورای عالی امنيت ملی ايران می گويد در اين ديدار نمايندگان کشورهای ترکيه و برزيل نيز نماينده ايران را همراهی می کنند.

بنابر توافق سه جانبه ای که بين ايران، برزيل و ترکيه که در تهران امضا شد و از ان به عنوان «بيانيه تهران» ياد می شود، جمهوری اسلامی ايران متعهد شده است تا ۱۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم کم غنی شده (LEU) خود را در ترکيه به امانت بگذارد تا درمقابل ۱۲۰ کيلوگرم سوخت لازم برای راکتور تحقيقاتی تهران را دريافت کند.

آقای اومانو روز چهارشنبه گفته بود که منتظر نامه رسمی تهران درباره «بيانيه تهران» است.

در حالی که ترکيه و برزيل خواهان پرهيز از افزايش تحريم های ايران هستند، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، تاکيد کرده بود که واشينگتن به تلاش خود برای تشديد تحريم های بين المللی عليه ايران ادامه می دهد.

در همين زمينه، ترکيه در هفته جاری به تلاش های ديپلماتيک گسترده ای برای ترغيب کشورهای غربی به حمايت از توافق تهران و حل مناقشه هسته ای ايران از طریق دیپلماسی دست زده است.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه روز چهارشنبه در گفت وگويی تلفنی با باراک اوباما درباره توافق اخير با وی مذاکره کرد.

درهمين حال، دفتر رجب طيب اردوغان روز جمعه اعلام کرد که نخست وزير ترکيه در نامه ای به باراک اوباما بر تلاش های ديپلماتيک برای حل مناقشه هسته ای ايران تاکيد کرد.

آقای اردوغان در اين نامه تصريح کرده است: « با اين بيانيه پرونده هسته ای ايران بسته نمی شود، بلکه باب مهمی را برای حل اين مساله از طريق ديپلماتيک می گشايد.»

آقای اردوغان همچنين اضافه کرده است که ترکيه به تلاش های ديپلماتيک خود دراين زمينه ادامه می دهد.

باراک اوباما روز چهارشبه در گفت وگو با رجب طيب اردوغان گفته بود که نگرانی های بين المللی درباره برنامه ايران ادامه دارد و ايران تعهدات بين المللی خود را اجرا نمی کند کند به همين دليل واشينگتن به تلاش برای تشديد تحريم ايران ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، رجب طيب اردوغان همچنين با ديويد کامرون، نخست وزير جديد بريتانيا، درباره برنامه هسته ای ايران مذاکره کرده است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تا کنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين در خواست برنامه غنی سازی اورانيوم را توسعه داده است.
XS
SM
MD
LG