لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۶

اردوغان: اگر ایران به تعهد خود عمل نکند تنها خواهد ماند


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، یک روز پس از توافق تهران برای امانت گذاشتن اورانیوم غنی‌شده در خاک این کشور، اظهار داشت اگر ایران در عرض یک ماه به این توافق عمل نکند، تنها خواهد ماند.

روز دوشنبه ایران در حضور رئیس جمهوری برزیل و نخست وزیر ترکیه موافقت کرد، ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را در خاک ترکیه به امانت بگذارد و در برابر آن ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای رآکتور امیرآباد تهران دریافت کند.

رجب طیب اردوغان، روز سه‌شنبه در مادرید درباره این توافق گفت: «اگر ایران تعهد خود را در عرض یک ماه عملی نکند، طبیعتا تنها خواهد ماند.»

نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: «اگر ایران به تعهداتش وفادار نماند برزیل و ترکیه گامی به جلو برداشته و از صحنه بیرون خواهند رفت.»

رجب طیب اردوغان همچنین روز سه‌شنبه اعتبار پنج عضو شورای امنیت را زیر سئوال برد و اظهار داشت در حالی که این پنج کشور توانایی اتمی خود را حفظ کرده‌اند از دیگر کشورها می‌خواهند که دنبال بمب اتمی نروند.

نخست وزیر ترکیه در سخنانی در «دانشگاه اروپایی» مادرید درباره اعضای دایم شورای امنیت گفت: «این چه اعتباری است که شما سلاح‌های اتمی دارید اما می‌گویید که دیگران نداشته باشند.»

نخست وزیر ترکیه همچنین در مادرید از جامعه جهانی خواست که از توافق تهران پشتیبانی کنند تا به گفته وی «بخت بی‌نظیر» به وجود آمده درباره مناقشه هسته‌ای ایران به ثمر بنشیند.

نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: «من از جامعه جهانی می‌خواهم از این بیانیه نهایی که اثری بسیار مثبت برای استقرار صلح جهانی در آینده دارد، پشتیبانی کند.»

پس امضای توافق تهران، ایالات متحده که در تلاش است، دور تازه تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب برساند، واکنش سردی به این توافق نشان داد و اعلام کرد که همچنان به دنبال تحریم ایران است.

مقام‌های کشورهای اتحادیه اروپا نیز بیشتر در موضع‌گیری‌های خود با احتیاط عمل کرده‌اند؛ روز سه‌شنبه نیکولا سارکوزی توافق تهران را «اقدامی مثبت» اما ناکافی دانست؛ رئیس جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافق باید با توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران کامل شود.

در حالی که رجب طیب اردوغان در مادرید خواهان پشیبانی جامعه جهانی از توافق تهران بود، در آن سوی اقیانوس اطلس، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، اعلام کرد که اعضای شواری امنیت بر سر یک «پیش نویس پرمایه» درباره ایران به توافق رسیده‌اند.

نخست وزیر ترکیه در واکنش به اینگونه اقدامات گفت: «من باید بر یک واقعیت تاکید کنم و آن اینکه کسانی که نسبت به این فرآیند ابراز تردید می‌کنند، کسانی نیستند که در منطقه زندگی می‌کنند.»

در همین حال روز سه‌شنبه مارکو آئورلیو گارسیا، مشاور رئیس جمهوری برزیل، اعلام کرد که برزیل و ترکیه خواهان آن هستند که به مذاکرات پنج عضو دایمی شورای امنیت بعلاوه آلمان درباره برنامه هسته‌ای ایران بپیوندند.

یک روز پس از توافق تهران، بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز نسبت به آن واکنش نشان داد.

مارتین نسیرکی، سخنگوی بان گی مون در این باره گفت: «دبیرکل معتقد است این توافق می‌تواند برای اعتمادسازی درباره برنامه‌های اتمی ایران گام مثبتی باشد اگر با همکاری گسترده‌تر با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و وجامعه جهانی توام شود.»
XS
SM
MD
LG