لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران روز چهارشنبه به رای گذاشته می شود


شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد
سفير مکزیک در سازمان ملل متحد روز سه شنبه گفته است که چهارمين قطعنامه تحريمی ايران صبح روز چهارشنبه (به وقت نیویورک) در شورای امنيت به رای گذاشته می شود، اين در حالی است که وزارت حارجه ايران هشدار داده است تصويب قطعنامه تازه اوضاع را «پيچيده‌تر» می‌کند.

کلود هلر، سفیر مکزیک و رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز سه شنبه گفت: زمان رای گیری درباره قطعنامه تازه علیه ایران روز چهارشنبه ساعت ده بامداد تعیین شده است.

به گزارش رويترز، ژرار آرو، سفير فرانسه در سازمان ملل متحد، نیز درپاسخ به پرسش خبرنگاران درباره زمان رای گيری شورای امنيت در مورد پيش نويس چهارمين قطعنامه تحريمی ايران گفت:«فردا صبح ».

در همین زمینه، نمايندگان پانزده عضوی شورای امنيت سازمان ملل متحد سه شنبه برای روز دوم درباره پيشنهاد برزيل و ترکيه در خصوص مذاکره بر سر چهارمين قطعنامه تحريم ايران پشت درهای بسته ها گفت وگو کردند.

پيش از برگزاری اين نشست، يک ديپلمات غربی به خبرگزاری فرانسه گفت: که درباره مذاکره (درخصوص برنامه هسته ای ایران ) قبل از رای گيری يا مذاکره خصوصی در اين زمينه از جمله مسايلی هستند که در نشست سه شنبه درباره آنها گفت وگو می شود.

ژرار آرو، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد، همچنین روز دوشنبه از آماده شدن پیش نویس قطعنامه تحریم ایران خبر داده بود.

در حالی فرانسه از رای گيری شورای امنیت در روز چهارشنبه خبر می دهد که ترکيه و برزيل، دو عضو غير دايم شورای امنيت سازمان ملل، می گويند دور تازه تحريم ها عليه ايران سازنده نخواهد بود و خواستار حمايت از توافق سه جانبه برای تبادل سوخت هسته ای ايران هستند.

ترکيه و برزيل ماه گذشته توانستند توافق ايران برای خروج اورنيوم کمتر غنی شده اين کشور به خارج را جلب کنند. بنابر توافق سه جانبه ای که بين ايران، برزيل و ترکيه که در تهران امضا شد و از ان به عنوان «بيانيه تهران» ياد می شود، جمهوری اسلامی ايران متعهد شده است تا ۱۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم کم غنی شده (LEU) خود را در ترکيه به امانت بگذارد تا درمقابل ۱۲۰ کيلوگرم سوخت لازم برای راکتور تحقيقاتی تهران را دريافت کند.

این توافق سه جانبه مورد استقبال کشورهای غربی قرار نگرفت.

توافق بر سر فهرست

يک ديپلمات غربی روز سه شنبه گفته است که قدرت های اصلی شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره فهرست جديد افراد و شرکت هايی که در قطعنامه تازه عليه ايران مورد تحريم قرار می گيرند، توافق کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين ديپلمات گفته است اين توافق زمينه به رای گذاشتن چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران در روز چهارشنبه را فراهم کرده است.

طبق این گزارش، چهل و یک شرکت و موسسه ایرانی به همراه یک شهروند ایران در فهرست پیش نویس قطعنامه تازه قرار دارند. اين فرد به همراه ۴۱ نهاد مورد تحريم، مظنون به داشتن ارتباط با برنامه های هسته ای و موشکی ايران هستند.

اين گزارش می افزايد که بحث بر سر اضافه کردن يک نام ديگربه ليست افراد و نهادهای مورد تحريم ادامه دارد.

ديپلمات های غربی می گويند ۱۲ عضو از ۱۵ عضو شورای امنيت به قطعنامه تازه عليه ايران رای مثبت می دهند و انتظار می رود برزيل، ترکيه و لبنان، سه عضو غير دايم شورای امنيت، به اين قطعنامه رای ندهند.

پيش نويس چهارمين قطعنامه تحريمی ايران پس از ماه ها گفت وگو بين آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه، اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد، به همراه آلمان نهايی شده است.

در همين حال، رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران، روز سه شنبه در واکنش به اخبار در خصوص تصويب قطعنامه تازه عليه ايران گفت:« حرکت به سمت تصويب قطعنامه حرکت درست و کارآمدی نخواهد بود و نتيجه رضايت‌بخشی برای هيچ کس نخواهد داشت و صرفا اوضاع را پيچيده‌تر می‌کند. و اين شرايط به نفع هيچ‌کس نخواهد بود».

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است که فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با سرپیچی از این قطعنامه ها برنامه غنی سازی اورانیوم را توسعه داده است.
XS
SM
MD
LG